Med Moto Guzzi på spagettiveier



Guzzi-week er i aller høyeste grad i gang, og etter onsdagens møte med sørlendingene i Søgne, var det på høy tid for sørlandske svinger. Nå skulle vi endelig ta syklene ut på våre sydligste spagettiveier.


Tekst og foto: Kyrre Hagen.


Teamet vårt består av initiativtaker og journalist i MC-avisa Ole-Andreas Isdahl, Lars Arne Straand (hotelldirektør på Straand Hotell, som virkelig tar motorsyklisme på alvor) og Kyrre Hagen, journalist og stifinner for våre tre Moto Guzzier. Sistnevnte er lokalkjent i Agder, og hadde pønsket ut en plan for å få sett hva som bodde i disse godlynte italienerne.


Returen fra Søgne til Homborsund ble lagt om Høvåg, et område totalt ukjent for Isdahl og Straand, men etter en times kjøretur hadde Isdahl stjerner i øynene. «Dette er noen av de beste veiene jeg har kjørt», utbrøt en strålende Isdahl. Veiene vi hadde kjørt snodde seg kraftig både horisontalt og vertikalt, noe som passet deltakerne godt, og med løfte om enda bedre veier i morgen, sovnet de tre «Guzzistene» på best tenkelige måte.


Homborsund til Egersund – ikke bare E39

Ingen av de tre syklene vi kjører er fartsmaskiner, men trivelig momentsterke og svingbare er de. Første strekka gikk til Birkeland, og deretter over en smal, liten hengebru, som er dimensjonert både til gående og «syklende». Hagen var selvutnevnt guide og hadde lagt opp ei spektakulær rute, for å finne ut om syklene kunne håndteres på norske spagettiveier. Videre krysset vi landet i god avstand til E39, men i samme retning. Her finnes et mylder av veier, og etter å ha rotet seg bort her nede noen ganger, er Hagen blitt ganske godt kjent. Denne gangen gikk veien om Vennesla, Laudal og Konsmo, før lunsj ble inntatt fra lokalt fiskeutsalg i Kvinesdal. «Kjærringa komme sikkert til å spørre om jeg har spist fisk på turen», sa Isdahl, og med dette blei fiskekaker vårt perfekte alibi.



Guzziene oppleves motormessig perfekte på disse veiene. Den tverrstilte motoren overfører krafta med færrest mulige retningsendringer. Ingen av syklene er ekstreme effektmessig, men både moment og effekt leveres fra lave turtall, og er i aller høyeste grad til stede i turtallområdene vi kjører. Selv har jeg til nå kjørt V85 TT. Denne kjennes utrolig lett å håndtere, til tross for at den fysisk er den største av de tre. Styret er bredt og gir en fantastisk opprettet førerposisjon. Her føler du utrolig god kontroll over sykkelen. Cassiset kjennes nøytralt og stabilt, og sykkelen faller lett inn i kurvene. Med litt giring opp og ned, kan bremsene spares. Når du likevel trenger dem, er de der i aller høyeste grad. Guzzi hadde i mange år integralbremser, der frambremsen kun påvirket den ene bremseskiva foran. Med fotbremsen aktiverte du både den andre skiva foran og bakbremsen. Noen av kara fra Vindfjelltunet mente systemet var overlegent, men uansett har Guzzi kuttet ut dette.



Ole Andreas og Lars Arne har byttet mellom V9 Bobber og V7 Stone. Opplevelsen av begge syklene mener de har vært positive. Til tross for en noe uvant hjuldimensjon på Bobberen, svinger visstnok denne utrolig bra.


Får Kyrre en skjennepreken fra Ole-Andreas? Det ser i alle fall ikke ut til å bite på!

Norges råeste motorsykkelvei

Dagens siste etappe fra Flekkefjord til Egersund, besto av den legendariske Nordsjøveien, der vi kjørte utenom idylliske Sogndalsstrand. Herfra fulgte vi kanskje Norges beste motorsykkelvei fra Rekefjord til Gyland. Veien er som berg og dalbane der den slynger seg langs kyst og mellom heier. Du må virkelig være oppmerksom, for du vet aldri hvor neste sving tar veien eller hvor krapp den er. Gutta var målløse etter turen, og Isdahl måtte, noe nølene, innrømme at dagens kjøring var den råeste han hadde opplevet.



Lokale Guzzister

Vel installert på Grand Hotell i Egersund dukket et følge med blide lokale Guzzister fra Rogaland opp. Her fikk vi se noen herlige eksemplarer av merket, og nok en gang superkoselige folk som villig delte sine Guzzi-erfaringer med oss.


Og i morgen fortsetter ferden…



Annonseinnhold
MC-OSLO-webbanner-198x198-jan22.jpg
Team Bergen feb22.png
Rovik-web-banner-apr21-lo.jpg
Annonse web 198x300 Sena hjelmer.png
OnlineMC_NY_2021.png
Annonseinnhold
724x66-Suzuki_GSX-S1000R-feb22.jpg
AMD-Banner-mca-jun22.jpg
Banner-mca-sep21.jpg
Dainese Banner-mca-feb21.jpg
Banner-mca-mai22_724x66-pix.jpg