Rett skal være rett – la oss yte den nye Yamaha MT-09 rettferdighet!



Noen opplevde nok at vi i mangel på tekniske data var litt tøffe i kritikken av nye MT-09 (2021), og det skal vi selvfølgelig rette på siden vi nå har fått tilgang til relevante tekniske data. Ingen er ufeilbarlige, ei heller kritiske journalister som normalt er opptatt av å forholde seg til fakta for å unngå babling eller synsing.


Tekst: Ole-Andreas Isdahl.

Foto: Yamaha Motor.


Nå har vi fått tilgang til tekniske data for både 2020-modellen og 2021-modellen. Rallgrunnlaget er hentet fra Yamaha sine egne sider, slik at det ikke skal være noen som helst tvil om dataenes relevans og presisjon. Så skal vi se da om denne journalisten må spise hatten sin eller på annen måte krype til korset?



Nedenfor skal vi for oss tallene og etterpå gjøre en analyse av hva disse endringene vil gjøre for en vanlig fører.


Motor:


Chassis:


Dimensjoner:


Så hva betyr så dette da? Er dette keiserens nye klær, eller kan vi forvente radikale endringer som virkelig merkes?


Jada, noe nytt er det her, men endringene er ikke i kategoerien for hevede øyenbryn, det tror jeg vi kan si med våre ord i behold. Men det er oppdateringer av eksisterende modeller sjeldent, man snakker stort sette om forbedringer, og slik er det også her. Av tall og fakta kan vi konstanter at sykkelen har fått et nytt design, den er litt lettere, litt bredere, litt høyere, men med en lavere setehøyde, og den har litt mer krefter som er tilgjengelig lavere i turtallsregisteret. Det sistnevnte er normalt bra for gate-førere, det er gjerne i dette turtallsregisteret vi opererer.



Ellers er demperveien foran og bak litt kortere, så den nye modellen vil nok fortone seg litt stivere, men kanskje enda morsommere og mer sportslig å kjøre, men ditto litt mere stressa på langtur! Quickshifter og blipper får man som tidligere nevnt plusspoeng for – veldig bra for fun-faktoren. Den nye radialmonterte bremsesylinderen gir nok en finere opplevelse av presisjonen på bremsene, og dette er et stort pluss. Gode bremser er mye viktigere enn det vi ofte klarer å sette ord på og har mye å si for opplevelse av kjøreegenskaper, presisjon og opplevd kvalitet.



Hva angår designet så er det fortsatt i kategorien usikkert, men her er det helt umulig å forutsi hva folk kommer til å like eller ikke like. Personlig liker jeg ikke den nye lykten, men denne endringen kan allikevel bli superpopulær.


Denne fakta- og tallanalysen konkluderer med at endringene er marginale, og jeg er usikker på om de er merkbare utover effekten av å kjøre ut på en helt ny motorsykkel. Men opplevelsen av nytt design, nytt instrument og en finjustert ergonomi kan gjøre underverker. Det blir spennende å se.


Da har vi i hvert fall gjort en grundig analyse av nye MT-09 som på bakgrunn av fakta og analyse kan defineres som en forbedring. Men denne journalisten venter med å spise hatten sin til etter at sykkelen er testet.


Lykke til med prøvekjøringen.

Flere nettnyheter:

Nyhetsarkiv:

Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
MC-Huset_200x200_aug20.gif
198x198_Yamaha_des20.gif
OnlineMC1_NY.gif
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_DL1050XT ok
AMD-banner-mca-mar20.gif
Speed_Banner-mca-mar20_okt.gif
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
MC-Huset_200x200_aug20.gif
198x198_Yamaha_des20.gif

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.