Kubben reiser Norge rundt, del 4

Dagens strekning: Lonsdalen ved Farsund – Valevåg i Hordaland.

Ankomststed: Valevåg Camping.

Reisetid: 9 timer.

Reisestrekning: 330 km.

Snittfart: 37 km/t.

Vått kind of fool are we?

Hytta vi leide til en tusenlapp hadde en elektrisk ovn. Så da så vi ingen grunn til å fyre for under tusenlappen, og det trengtes. Vi kom dit som to drukna katter, og alt var søkkvått. Med tredve grader i stua og god lufting kunne alt pakkes tørt. Det vil si alt unntatt Kubbens støvler, men som alle vet – det er derfor brødposer finnes. Så med posene rundt beina gled føttene elegant ned i støvlene, og de tørket opp i løpet av dagen.

Kø ble det noen steder.

Grus-omme fine veier!

Men vi kom oss av gårde, og Brynje-Birgitte trodde at Kubben hadde tørna fullstendig da han fant en liten grusvei fra Lista fyr som gikk på nordsiden av halvøya. Mil etter mil kjørte Kubben foran, med en sterkt tvilende BB bak. Men etter en times tid langs herlige veier, der havet bruste i vest og skogen grønnet i øst, kom vi til slutt på E39 som vi da valgte å følge noen mil.

I Egersund lunsjet vi utendørs sammen med noen feite ender som ikke kunne begripe at vi hadde mat bare til oss selv, og de mente at de hadde retten til å drite der vi spiste. Det er en skam når fugler oppfører seg som dyr.

Åna-Sira er et fint sted, som ligger i to fylker!

Vi kom innom Åna-Sira som er et av de ytterst få steder som ligger i to fylker. Der var det gubbdagis utenfor lokalbutikken, sol og et hav av tid for oss alle. Et perfekt sted å ta en kaffe og en is!

Også Kubben måtte besøke Helleren.

Vi tok også en stopp ved Helleren, der to hus har stått uten takstein under et digert overheng i et par hundre år. Femogtredve tusen trasker dit årlig, så pass endelig på å se plassen før den er utslitt!

Helleren trenger ikke takstein.

Etter hvert kjørte vi Rv44 langs kysten, og la også en sving utom Orrestranda og Bore. Her ser vi storhavet i vest der båtene sliter seg fram både nord og sør, samtidig som Norsk Rødt Fe og frisiske svarthvittkuer glimrer med sitt nærvær i alt det grønne vi passerer.

OMPE spanderte komlemiddag på reisefølget.

OMPE spanderer:

Da vi nærmet oss Sandnes skulle vi møte selveste eieren av MC-avisa, han kalles til daglig for OMPE (Ole Martin P. Eidevik, red. anm.). Vi møttes på IKEA i Sandnes, og da OMPE spanderte komlemiddag på restauranten til begge de veifarende, ble vi både rørte og glade.

Han sendte også med Kubben et Goprokamera, og regnet da med at det ble videosnutter på MC-avisas hjemmesider. Og det kan det hende at det blir, om bare internettet fungerer.

En rogalending vender hjem.

Guide til besvær:

Brynje-Birgitte snakker riktignok kav rogalandsk og er soleklart fra fylket. Men det hjelper lite. For da vi nærmet oss Sandnes og skulle finne IKEA fant troppsfører Kubben ut at det bare var rett og rimelig at Brynje-Birgitte satte kursen mot målet, kjentmann som hun jo burde være. Det mislykkes totalt, og da Kubben lurte på hvorfor, fikk vi anført følgende:

A: Hennes kompetanse var tjue år gammel.

B: Hun hadde levd i området kun som fotgjenger.

C: Hun mangler fullstendig stedsans.

Kubben lot derfor tvilen komme henne til gode da hun med et strålende smil satte nesa mot IKEA-bygget akkurat der vi begge så det blågule monsteret i det fjerne.

Feltseng mellom to motorsykler og en presenning holder for Kubben.

Siden Kubben er så gammel og skral så tror han at alt han gjør er for siste gang. I morgen blir det derfor en tur på Fløibanen, der vi skal se byen Bergen fra oven, før vi reiser videre mot nord. Hvor vi ender, det kan vi fortelle i morra!