Korttest: Yamaha Tracer 7 GT – Enkelt, men veldig mye kjøreglede


Levert av Asker MC Senter.

Elsket i Norden, Europa og ellers i verden, men så langt ikke så veldig populær i Norge? Vi skjønner ikke hvorfor, og lot derfor redaktøren og to av MC-avisas ellers så langt fremskredne journalister se nærmere på Tracer 7 GT for å forstå om det finnes en forklaring på det vi ikke helt forstår! Nå er det min tur før kollega Anders Eidevik deler sine inntrykk og analyser i MC-avisa nr. 6-21 som går i trykken 12 mai.


Tekst: Ole-Andreas Isdahl.

Hovedfoto: Martha Myklebust.


Yamaha baserer modellporteføljen sin på noen få definerte plattformer for å bygge på gjennomprøvd teknologi som fungerer godt. Det høres kanskje ikke så spennende ut, men det fungerer svært godt, og vi er som førere garantert tilgang til produkter med høy kvalitativt og god funksjonalitet, altså gode, morsomme og driftssikre motorsykler. Jeg har aldri fått kjørt denne modellen tidligere og gledet meg derfor veldig til å kjøre en maskin som i metriske verdier og mål er perfekt.


Komponentnivået tar kanskje ikke pusten fra deg, men vi som har vært i bransjen en stund, vet at Japanerne ikke trenger å hente komponenter fra øverste hylle for å lykkes. De kan faktisk likevel lage fantastiske motorsykler til svært konkurransedyktige priser.


Foto: Ole-Andreas Isdahl.

Sareptas krukke:

Uendelig rik og stor på opplevelser, ja det er faktisk en passende beskrivelse av potensialet til Traser 7 GT. Ved første øyekast ser den ikke ut til å være så fysisk stor, men dette er ingen liten maskin, må vite. Den er tvert imot veldig velproporsjonert, relativt høyreist, men velbalansert. Sykkelen er ikke for tung, har en ytelsessterk crossplane-motor med herlige ytelser og en nydelig girboks, en velfungerende ramme og svingarm med dempere som fungerer godt, selv om de ikke er hentet fra øverste hylle. Bremsene er relativt pigge og bitevillige og passer godt til sykkelens friske karakter. Setet og ergonomien tilbyr en oppreist og god kjøreposisjon som innbyr til komfort, lek og aktivt kjøring.


Tracer 7 GT er på mange måter en liten «Jack of all trades», da den fungerer like godt i byen som på landeveien, og alt er i grunnen like morsomt. Jeg ble veldig leken av å kjøre sykkelen som trives utrolig godt på veier med terreng og tette svingkombinasjoner. Jeg har god kontakt med forhjulet mitt og opplever sykkelen som veldig forutsigbar og trygg, og 250 km på en kveldstur går umerkelig kjapt.


Foto: Anders Eidevik.

Mange tror at de må ha 1000 kubikk og 150 hk for å ha det morsomt, men det er på langt nær noen sannhet. Du kan ha det minst like morsomt med 700 kubikk og 74 hk. Når jeg etter ganske kort tid får Traceren i kroppen, så rocker det skikkelig! Styregeometrien gjør det svært enkelt for meg å flytte sykkelen sideveis under meg i svingkombinasjoner kun styrt ev blikk og lette styresignaler. Litt som å sitte på hvers av et skateboard. For meg er dette styregeometriens nirvana og selve bekreftelsen på at Yamaha har lykkes med modellen.


Redaktør Oddbjørn i aksjon for noen uker siden. (Foto: Simen Levin Solgård)

Sykkelen har en kvikk og fin gassrespons, og crossplane-motoren skyver godt. Traceren er så morsom å kjøre at jeg virkelig nyter leken i de tette svinkombinasjonene rundt Hobøl og Kroer. Det eneste jeg savner her er en kvikkskifter og en blipper, det hadde virkelig vært prikken over i-en. Men selv uten dette utstyret skaper denne sykkelen kjøreglede i bøtter og spann. Den har i tillegg veldig god lastekapasitet og får derfor et stort bruksområde. Dette var utrolig morsomt, og sykkelen som har absolutt alt, leverer til godt over forventning. Et godt råd er derfor; prøv, utforsk og oppdag Yamaha Tracer 7 GT.


Les mer om Yamaha Tracer 7 GT i MC-avisa nr. 6-21!

Flere nettnyheter:

Annonseinnhold
120201203-mcavisa-dekksett.jpg
MC Avisa Trident digitalt september.jpg
MC-Huset-webbanner_apr21.jpg
Rovik-MC---Web-banner-198x198pix-jul21.jpg
OnlineMC_NY_2021.png
Rovik-web-banner-apr21-lo.jpg
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_Hayabusa.jp
Banner-mca-apr21.jpg
Speed-Banner-mca-feb21_724x66-pix.jpg
Dainese Banner-mca-feb21.jpg
Banner-mca-jun21-CBP.jpg