Korttest: Yamaha MT-09 – never change a winning


Yamaha endrer ikke på vinnerlager sitt, og hvorfor skulle de det så lenge de topper salgsstatistikken og kundene elsker produktet! MT-09 løfter hatten av meg og drar lett frem smilet og opplevelsen av å være 25 år igjen. Testsykkelen ble levert av Asker MC Senter. Tekst og foto: Ole-Andreas Isdahl.

Bruksområde: MT-09 er ikke vesentlig endret i 2020, og det er det heller ikke noen god grunn til å gjøre. MT-09 har lenge representert selve stammen i Yamaha sitt «The dark side of Japan»-konsept, og frekkasen har ikke så verdige mange utfordrere i dette segmentet. Med sin særdeles pigge tresylindrede motor på 115 hk, kvikkskifter og blipper, kort akselavstand og en frisk styregeometri kan den matche alle i streetfighter-segmentet. MT-09 har utvilsomt sitt primære bruksområde i gata. Du kan gjerne kjøre på langtur med sykkelen, men det vil være helt feil å si at det er en touringsykkel, det er den ikke. Dette er en leken hverdagssykkel med en enestående og kjappe styregeometri.

Kjøreegenskaper: MT-09 er svært kapabel teknisk. Sykkelen er slank, veier skarve 193 kg kjøreklar, har en yppig styregeometri og en kort akselavstand på bare 1440 mm. Slikt blir det moro av. Demperne er justerbare og fungerer bra, men bakdemperen må strammes til for litt tyngere førere, det er viktig å huske. Japanske testførere veier ca. 75 kg, og det blir litt snaut for nordmenn som er flasket opp på morsmelk og rømmegrøt og gjerne veier litt mere. Motoren har tre mapping valg: A (sport), standard og B (regn). I sportmoduset blir gassresponsen lynrask og kraftfull gjennom hele registeret. Bruker du mye krefter i svinger, kan det være klokt å bruke de to traction-valgene du har tilgjengelig. Med en så potent og leken maskin blir førerens tekniske kjøreferdigheter kjapt begrensingen, «like it or not».

Testføreren mener: Yamaha MT-09 er en furie av en motorsykkel som virkelig trives i gata. For ca. kr 145.000 får du veldig mye motorsykkelglede. Og det er nettopp glede MT-09 handler om, sykkelen byr på kjøreglede i alle situasjoner og miljøer og vil alltid yppe føreren til å puche grenser og egne kjøreferdigheter. Når ferdigheter og teknikk matcher sykkel, er dette noe av det morsomste du kan kjøre. Med kvikkskifter og blipper blir MT-09 lynkjapp, og du mister raskt føling med tid og rom. Sykkelen byr på en herlig kjørestilling, en god opplevelse av kvalitet og svært høy «fun factor». MT-09 er på ingen måte førekortvennlig, bare så du vet det! Et utrolig morsomt kjøretøy.

Tekniske data: Motor: Tresylindret væskekjølt Hk: 115 Nm: 92 Ramme: Diamant Dempere foran: Teleskop, justerbare 43 mm, vandring 137 mm Dempere bak: Linkarm, monoshock, justerbar, vandring 130 mm Bremser foran: Nissin 298 mm skiver/2 Bremser bak: Nissin 245 mm enksel skive Lengde: 2075 mm Setehøyde: 82 cm Akselavstand: 1440 mm Vekt våt: 193 kg Tankvolum: 14 liter Dekk foran: 120/70 – ZR17 Dekk bak: 190/55 – ZR17 Utslipp: 127 g/km

#Nyhet #Yamaha #YamahaMT09

Annonseinnhold
MC-OSLO-webbanner-198x198-jan22.jpg
Team Bergen feb22.png
Rovik-web-banner-apr21-lo.jpg
Annonse web 198x300 Sena hjelmer.png
OnlineMC_NY_2021.png
Annonseinnhold
724x66-Suzuki_GSX-S1000R-feb22.jpg
AMD-Banner-mca-jun22.jpg
Banner-mca-sep21.jpg
Dainese Banner-mca-feb21.jpg
Banner-mca-mai22_724x66-pix.jpg