Korttest: Honda CB1000R


Utseende minner kanskje mest om en caferacer, men denne motorsykkelen har mye mer enn et bra utseende. Honda CB1000R er en svært potent motorsykkel som passer til de aller fleste. Tekst, foto og video: Rolf W. Marthinsen. Setehøyden er på beskjedne 83 centimeter, og med mine 180 centimener har jeg lett bøyde knær når jeg planter hælene godt ned i asfalten. Sittestillingen er lett fremoverlent. Knevinkelen er relativt spiss, og kjørestillingen innbyr til aktiv kjøring. Med lavt tyngdepunkt og kun 212 kilo, inklusiv olje, kjølevæske og bensin, er dette en lettkjørt motorsykkel som passer de fleste.

Jeg fikk æren av å kjøre denne Hondaen på svingete og tørre veier i Vestfold og Telemark, og gliset under hjelmen kom rett etter første sving. Den potente rekkefireren summer pent ved lavt turtall, men når du vrir godt i høyrehåndtaket, kommer råskapen. Lyden av 145 hester som vil ut for å leke er ikke til å ta feil av. Her har vi med en liten råtass å gjøre.

Her kan du se video fra denne testen:

Akselavstanden er 1445 millimeter, og vinkelen på forstillingen (stuket) måler 25 grader. Hvilket vil si at den er svært leken i svingene. Den lystrer rask på nedleggskommando og tar deg trygt gjennom hele svingen. Stuket, det 17 tommer store forhjulet og det relativt lave styret, gir en sittestilling hvor du henger litt på styret. Krappe svinger i nedoverbakker gir enkelte ganger en følelse av at kroppen vil over sykkelen. Dette er ikke Honda alene om, og det blir raskt enklere å takle denne situasjonen når du blir litt bedre kjent med sykkelen.

CB-en er utstyrt med en stålsrørsramme og en enarmet svingarm. Ramme, svingarm og riktige støtdempere gjør at sykkelen er stiv og fin i svingene. Foran finner vi en opp-ned-gaffel fra Showa. Bak finner vi en Monoshock-demper av samme fabrikat hvor forspenningen kan justeres i 10 trinn, og den har i tillegg innstilling for trinnløs hardhetsgrad.

Motoren er kraftfull, men likevel sivilisert. Den firesylindrede rekkemotoren på 1000 kubikk har et godt skyv gjennom hele registeret, men råskapen kommer når man først får litt turtall. 145 hestekrefter hiver deg brått forover dersom du ber om det. Testsykkelen er utstyrt med en quickshifter som fungerer svært bra. Girkassen er tight og fin, men i starten føles det som det er litt lang avstand mellom girene. Dreimomentet er på 104,7 Nm, og sammen med en fornuftig utveksling kan man fint ligge på femte eller sjette gir i de fleste svinger. Du vil alltid ha litt å dra på med gjennom kurven.

For å stoppe caferaceren har Honda utstyrt denne med flytende doble skiver på 310 millimeter foran, hvor hver av skivene knippes av to kalipere med fire stempler. Bak finner vi en finner vi en 256 millimeter skive som har én kaliper med ett stempel.

Instrumenteringen er enkel, men du finner det meste av relevant informasjon. Den har fire kjøremoduser, Standard, Rain, Sport og en modus hvor du sette opp sykkelen slik du ønsker.

Eksemplaret jeg kjørte var lakkert i Hvit Perlemor med deksler i børstet aluminium. LED-lysene – spesielt foran – skiller den fra mengden, i tillegg til at det gir svært godt lys.

Etter nesten 60 mil i sadelen på denne sykkelen sitter jeg igjen med svært gode minner. Skulle jeg hatt en sykkel til i garasjen å vise fram, kunne det godt vært en Honda CB1000R. Helst da i Hvit Perlemor. Det er ikke lett å pakke for langtur på denne caferaceren, men det vil ikke si at den er uegnet til langkjøring. Selv om du ikke får med deg mer enn tannbørsten, sluker du lett 30–40 mil på denne i løpet av en dag.

Tekniske data: Motor: 998 ccm Fire-sylindret i rekke Effekt: 145 hk Dreiemoment: 104,7 Nm Ramme: Stålrør Fremdrift: Kjede Demper foran: Showa SFF-BP USD Demper bak: Showa Monochock Bremser foran: Tokico 2x 330 mm 4 30 mm stempler Bremser bak: Tokico 220 mm 2 stemler Dekk framme: 120/70 ZR/17 Dekk bak: 190/55 ZR/17 Akselavstand:1445 mm Tørrvekt: 212 kg Sittehøyde: 83 cm Tank: 16,28 liter Pris: 224.990.-

Flere nettnyheter:

Nyhetsarkiv:

Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
MC-Huset_200x200_aug20.gif
198x198_Yamaha_des20.gif
OnlineMC1_NY.gif
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_DL1050XT ok
AMD-banner-mca-mar20.gif
Speed_Banner-mca-mar20_okt.gif
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
MC-Huset_200x200_aug20.gif
198x198_Yamaha_des20.gif

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.