Korttest: Aprilia RSV4 1100 Factory


Aprilia RSV4 1100 Factory har sitt DNA fra MotoGP. Dette er nærmest en banesykkel du kan sette skilter på – som du uten tvil vil bli lagt merke til på. Tekst og foto: Rolf W. Marthinsen. Spesifikasjonene taler på mange måter for seg selv. Dette er først og fremst en motorsykkel som er bygget for å prestere, men er også en spennende sykkel å kjøre på vei. Den er svært stiv og lett å legge ned i sving. Når du først har lagt den ned, er det bare å gi på helt til utgangen. Så sant underlaget har nok friksjon, sitter den italienske råtassen som et frimerke til asfalten. Demperne er faste og du kan velge mellom tre forskjellige kjøremoduser. Ingen av de heter «Street». Du kan velge mellom Sport, Track eller Race. Alle tre modusene kan tilpasses individuelt.

Den råsterke V-fireren på hele 217 hester og 122 Newtonmeter trekker godt helt fra bunn, og den gir seg ikke før du må. Lyden er noe for seg selv. Ut i fra Acrapovic-anlegget (som er originalt) kommer det en lyd som du bare vil høre mer av. Selv om motoren er utrolig sterk, er den likevel smooth og fin på lavt turtall. Den gir ikke fra seg noen generende vibrasjoner og støyer ikke mer enn den må.

Når du setter deg på blir du fra første stund minnet på at du ikke har satt deg på noen superkomfortabel touring-sykkel. Sadelen er hard, slik den bør være på slike sykler. Demperne er harde slik de også bør være. I dekkene er det minimalt med mønster, tilnærmet slik det bør være på bane. Så ofte jeg kan styrer jeg unna motorvei når jeg skal kjøre motorsykkel, men denne trives god i litt høyere hastighet. I 110 km/t på motorveien kan du sette på cruisekontrollen og lene deg på motvinden. På denne sykkelen er motorvei rett og slett behagelig.

Italienerne kan mer enn å lage temperamentsfulle motorer. De har et spesielt øye for design, hvilket ikke er noe unntak på RSV4. Den er utrolig fin å se på. Linjene er gjennomtenkte. Kåpen pakker sykkelen inn og løfter designet opp i en ny enhet. Eksemplaret jeg har fått låne av Monsterbike i Drammen er sort med karbondetaljer og tekstprofilering i sølv og rødt. Svært smakfullt.

Testføreren mener: Er du ute etter en tøff sykkel du vil bli lagt merke til på, og med prestasjoner som en banesykkel, er dette et alternativ du bør vurdere. Dette er en sykkel som gir morsomme opplevelser på vei, men vil også gi deg mye moro på en lukket bane. Motoren er svært spennende og den karakteristiske lyden faller nok i smak på de fleste med noenlunde samme interesse. Skal du ikke på langtur med stor oppakning, men kjøre kortere turer og kjenne på tivoli-følelsen, kan jeg anbefale denne temperamentsfulle italieneren.

Tekniske data: Motor: 1077 ccm V4 (65 grader) Effekt: 217 hk Dreiemoment: 122 Nm Ramme: Aluminium dual beam chassis. Fremdrift: Kjede Demper foran: Öhlins NIX 43 mm Demper bak: Öhlin TTX monochock Styredemper: APEX PRO 7117 Bremser foran: Brembo 2x 330 mm 4 30 mm stempler Bremser bak: Brembo 220 mm 2 stemler Dekk framme: 120/70 ZR/17 Dekk bak: 200/55 ZR/17 Akselavstand:1439 mm Tørrvekt: 177 kg Sittehøyde: 85,1 cm Tank: 18,5 liter Pris: 349.990.-

#Nyhet #Aprilia

Flere nettnyheter:

Nyhetsarkiv:

Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
MC-Huset_200x200_aug20.gif
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif
OnlineMC1_NY.gif
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_DL1050XT ok
AMD-banner-mca-mar20.gif
Speed_Banner-mca-mar20_okt.gif
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
MC-Huset_200x200_aug20.gif
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.