Kineserne endrer MC-strategi



Kinesiske MC-produsenter har lenge fokusert på sitt eget interne marked, men endrer nå strategi og ser nå mot andre land. I Europa ser vi at andelen kinesiske merker er voksende, og Benda er et av merkene som det nå ses flere av i land som Spania og Portugal.


Tekst: Ole-Andreas Isdahl.


Asiatene bruker mindre kubikk og lettere sykler, og det er derfor vanligst å finne sykler i segmentet 300 til 700 cc. Det er en kjent sak at kineserne gjerne kopierer andre, og man trenger vel egentlig ikke la fantasien løpe så alt for langt av gårde for å se hva LFC 700 kommer fra. LFC 700 har en rekkefirer på 680 cc og kan leveres med et fett 240 bakhjul.



Den Diavel-inspirerte prototypen LF-01 er utviklet som en 650 cc og ble designet for å entre cruisersegmentet.


Med et 19 tommers forhjul og 18 tommer bak kan vi anta at dette er en behagelig doning å kjøre, men det spørs om en kinesisk cruiser på knappe 700 cc vil klare å sjarmere vestens interesse for pulversterke kubikk-kjemper med masse lyd. Men hvem vet, vi får vente å se til vi har prøvd disse nyhetene.



Kineserne er kreative og arbeidsomme og ligger derfor langt fremme på teknologiutvikling. Også på elektrisk. ER10 er en sykkel fra Voge som hører hjemme i A1-segmentet. Sykkelen har et kult design og vil nok få mange til å sperre øynene opp når den kommer hit! (Voge-importøren opplyser om at ER10 kommer til Norge i slutten av juli, og at veil. pris settes til kr 59.900. Sykkelen tas inn i sort fargeskjema, red. anm.)



Importør- og forhandlernettet synes i økende grad å opparbeide tillit til kinesiske produsenter, og merker som NIU og Voge er allerede på plass her hjemme. Siden trenden her hjemme går i retning av mindre og lettere motorsykler med et stort bruksområde, kan vi nok komme til å se at merker som er konkurransedyktige pr. bruk av teknologi og prising kjapt kan få vind i seilene. Vi skal merke oss at timingen til kineserne er god, da de fleste ev de etablerte merkene pr. i dag har problemer med å levere sykler og reservedeler til kundene. Denne situasjonen representerer en selvfølgelig mulighet for nye aktører!


Men, men, la oss ikke dømme noen nord og ned før vi har prøvd og avklart rammene for samarbeidet med kineserne. Vi kan nok komme til å se at de nye aktørene kjapt setter seg i stand til å levere teknologi som matcher high end segmentet! La oss følge med på hva kineserne foretar seg, så skal vi love at vi ikke sier noe ufordelaktig om diss nye merkene før vi har testet syklene skikkelig.

Flere nettnyheter:

Annonseinnhold
120201203-mcavisa-dekksett.jpg
MC-Huset-webbanner_apr21.jpg
Rovik-MC---Web-banner-198x198pix-jul21.jpg
198x198-Voge-web-banner-jan21.jpg
Team-MC---Web-banner-198x198pix-mar21.jpg
OnlineMC_NY_2021.png
Rovik-web-banner-apr21-lo.jpg
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_Hayabusa.jp
Banner-mca-apr21.jpg
Speed-Banner-mca-feb21_724x66-pix.jpg
Dainese Banner-mca-feb21.jpg
Banner-mca-jun21-CBP.jpg