Jæ må ha Yamaha – del to



Da det ikke ble MC-messe i Milano i år, slo Yamaha Motor Scandinavia på stortromma og fikk sendt sykler til Stockholm og inviterte MC-avisa på førvisning av 2021-nyheter i Stockholm!


Tekst og foto: Tore Huseby.

Hovedfoto: Andreas Styff.


Det å finne Yamaha sin tekniske opplæringsavdeling i Stockholm var vanskeligere enn å leite opp perrong ni og trekvart når en skal oppsøke Galtvort, internatskolen der Harry Potter studerer til trollmann. Men nede i kjelleren i et konglomerat av et bygg fant jeg danske Morten Brondbjerg, Department Manager i Yamaha Motor Scandinavia, og svenske Andreas Styff som snakker Yamaha MC utenat og i søvne. Begge elsker å snakke Yamaha’sk!


Jeg ble geleidet ned i en mørk kjeller der alle modellene sto og kikket på oss med sine LED-lys. Det er mørkt, det er skummelt, det er Yamaha sin visjon av meningen med MT (Master of Torque) og «The Dark Side of Japan» – maks moment, maks spenning, maks mørke!


Morten til venstre, Andreas til høyre.


Herrene fra Yamaha slo så på lyset, og bød MC-avisas utsendte på en eksklusiv omvisning på 2021-modellene av MT-07/09 og Tracer 700/900. Og la det være sagt: Hadde Harley-Davidson kommet med så mye nytt på en modell, hadde de gitt den et helt nytt navn og ikledd den panegyrisk omtale. Yamaha er noe mer beskjedne, men stoltheten deres er ikke til å ta feil av – her er det mye bra!


Tracer er blitt stor.


Begge Tracerne finnes nå i en GT-versjon. Tracer 900 føles mye større, den har plass til tre vesker, den har cruisekontroll og den HAR faktisk byttet navn, Fra Tracer 900 til Tracer 9.


Tracer 900 og Tracer 700 heter nå Tracer 9 og Tracer 7.


MT-09 har en ny front hentet rett fra Transformers, og jeg er villig til å vedde hjelmen min på at det ikke vil ta lang tid før fantasifulle eiere gjør den om til et skremmende leddyr ved hjelp av ulike ombygginger. Her skal det lite til!


Det er to instrumenter!


Det er LED-lys hele veien og best av alt: Elektronikken og bremsene, som begge er hentet fra Yamaha sin racingmodell R1, sikrer at føreren ikke går på ryggen, sklir på rumpa, velter ved bremsing i sving eller snubler på trynet om hun eller han bråbremser. Den passive sikkerheten er på aller øverste nivå av dagens tilgjengelige teknologi.


Også budsjettmodellen MT-07 er en trygg motorsykkel, selv om lista over passiv sikkerhet der er noe kortere enn på MT-09 og Tracer 9.


En SP-utgave av MT-09 er selvsagt på plass. (Foto: Andreas Styff)


Nevnes må også de luxe-versjonen av MT-09, MT-09 SP som har Øhlindempere, en forgaffel med diamanthardt belegg på innerbeina og en baksving som er en fryd for øyet. Det selges med rette mange MT-09 i Norge, og mange kunder ønsker seg en versjon som er noen hakk over standardversjonen, selv om den koster 15 % mer enn standardversjonen.


Mer detaljerte nyheter kommer i MC-avisas neste papirutgave – kjøp og les mer om Yamaha sine 2021-modeller!

Flere nettnyheter:

Nyhetsarkiv:

Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
MC-Huset_200x200_aug20.gif
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif
OnlineMC1_NY.gif
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_DL1050XT ok
AMD-banner-mca-mar20.gif
Speed_Banner-mca-mar20_okt.gif
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
MC-Huset_200x200_aug20.gif
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.