Honda, Yamaha, KTM og Piaggo med batterisamarbeid



Disse fire fabrikkene som står for over brorparten av MC-salget i Europa har nå inngått et samarbeid om å utvikle utbyttbare batterier. Dette vil gi en utrolig mye bedre logistikk for MC-førere som i fremtiden kjører elektrisk. Da er det bare å kjøre innom den nærmeste ladestasjon og bytte batteri og kjøre videre.


Her følger oversatt pressemelding fra Honda Motor Europe:


BYTTEBATTERIER - MOTORSYKKELKONSORTIUMAVTALE UNDERSKRIVET MELLOM HONDA MOTOR, KTM F&E, PIAGGIO GROUP OG YAMAHA MOTOR FOR MOTORSYKLER OG LETTE ELEKTRISKE KJØRETØY.


6. september 2021 - Etter signeringen av intensjonsavtalen 1. mars har HONDA Motor Co., KTM F&E GmbH, Ltd., PIAGGIO Group (PIA.MI) og YAMAHA Motor Co., Ltd. offisielt signert avtalen for opprettelsen av Swappable Batteries Motorcycle Consortium (SBMC).


Forpliktet til å fremme utbredt bruk av lette elektriske kjøretøyer, som mopeder, scootere, motorsykler, trehjulssykler og firhjulinger i transportsektoren og til en mer bærekraftig livssyklushåndtering av batterier i forbindelse med internasjonal klimapolitikk, grunnleggerne i konsortiet mener at tilgjengeligheten av et ofte utviklet byttbare batterisystemer er nøkkelen til utviklingen av lavspenningselektromobilitet.


Det underliggende målet med konsortiet er å finne løsninger på bekymringene kundene måtte ha angående fremtiden for elektromobilitet, for eksempel rekkevidde, ladetid og infrastruktur og kostnader. Dette vil bli oppnådd i henhold til fire hovedmål:


* Utvikle vanlige tekniske spesifikasjoner for de byttbare batterisystemene


* Bekreft vanlig bruk av batterisystemene


* Lage og markedsføre konsortiets felles spesifikasjoner som en standard i europeiske og internasjonale standardiseringsorganer


* Utvide bruken av konsortiets vanlige spesifikasjon til globalt nivå


Ved å jobbe tett med interesserte interessenter og nasjonale, europeiske og internasjonale standardiseringsorganer, vil de grunnleggende medlemmene av konsortiet være involvert i etableringen av internasjonale tekniske standarder. Tilgjengeligheten av ladestasjoner varierer faktisk mellom land, og det er fortsatt begrenset informasjon for sluttbrukere. Derfor, med dette konsortiet, tar HONDA, KTM, PIAGGIO og YAMAHA sikte på engasjere beslutningstakerne for utvikling og distribusjon av ladeinfrastruktur for å fremme økningen av lette elektriske kjøretøyer.


De fire grunnleggerne oppfordrer alle interesserte interessenter til å delta i samarbeidet for å berike konsortiets kompetanse for å sikre en stor spredning av standard byttbare batterier i fremtiden. Partier som er interessert i å bli med i SBMC kan kontakte et av de grunnleggende medlemmene for ytterligere informasjon.


Yoshishige Nomura, Chief Officer, Motorcycle Operations, Honda Motor Co., Ltd.: "Honda mener at den utbredte adopsjonen av elektriske motorsykler kan spille en viktig rolle i å realisere et mer bærekraftig samfunn. For det formålet må vi løse flere utfordringer som å utvide rekkevidden, forkorte ladetiden og senke kjøretøy- og infrastrukturkostnadene for å forbedre brukervennligheten for kundene. I konsortiet vi har opprettet, vil de grunnleggende medlemmene fra motorsykkelindustrien og andre interessenter arbeide sammen for å standardisere byttbare batterier, deres ladesystemer og omkringliggende infrastruktur for å skape miljøet for bruk. Vårt endelige mål er å sikre at motorsykler fortsatt vil bli valgt som en nyttig transportmetode i fremtidig mobilitet."


Stefan Pierer, administrerende direktør PIERER Mobility AG: “Signeringen av denne konsortiumavtalen er et sentralt skritt for å sikre at PIERER Mobility AG kan fortsette å gå videre, levere innovasjon i takt og fremme sin klare strategiske visjon for eldrevne tohjulinger. Sammen med våre partnere vil vi arbeide for å levere et byttbart batterisystem for lavspenningskjøretøy (48V) opp til 11kW kapasitet, basert på internasjonale tekniske standarder. Vi gleder oss veldig til å sikre at drevne tohjulede kjøretøyer opprettholder sin rolle i fremtiden for både urban og ikke-urban mobilitet."


Michele Colaninno, strategisjef og produkt fra Piaggio Group: “Urban mobilitet går gjennom et delikat øyeblikk av overgang til elektrifisering. Takket være vårt konsortium, som representerer fire store globale aktører, vil motorsykler fortsette å spille en nøkkelrolle i urbane sammenhenger. Byttbare batterier gir det riktige svaret på å øke hastigheten på ladetiden til kjøretøyer, noe som gir et ekstra verdifullt valg for brukerne. Urban mobilitet er en del av Piaggio DNA og historie: vårt mål er å bringe all vår teknologiske kunnskap og holdning til innovasjon til konsortiet.”


Takuya Kinoshita, administrerende direktør, daglig leder for Land Mobility Business Operations, Yamaha Motor Co., Ltd.: “The Swappable Batteries Motorcycle Consortium i Europa er endelig klar til å komme i gang. Jeg håper at dette første skrittet fremover vil være et fyrtårn som trekker likesinnede til vårt oppdrag og fører til transformative endringer for fremtiden. Vi i Yamaha Motor er sikre på at vi gjennom dette initiativet kan hjelpe til med å forene de forskjellige tekniske spesifikasjonene og standardene og bidra til å maksimere fordelene ved elektrisk kraft for kunder rundt om i verden.”

Norvegia-ShuberthC5-footer-V2.png
Annonseinnhold
120201203-mcavisa-dekksett.jpg
pre-C5 (200 x 200 px).gif
HDOSLO_MC-Avisa_200x300_org.jpg
Spedd Triple RR 198x300 October.jpg
MC-Huset-webbanner_apr21.jpg
Rovik-MC---Web-banner-198x198pix-jul21.jpg
OnlineMC_NY_2021.png
Rovik-web-banner-apr21-lo.jpg
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_Hayabusa.jp
Banner-mca-apr21.jpg
Banner-mca-sep21.jpg
Dainese Banner-mca-feb21.jpg
Banner-mca-jun21-CBP.jpg
Norvegia-ShuberthC5-dx-V2.png
Norvegia-ShuberthC5-sx-V2.png
Norvegia-ShuberthC5-sx-V2.png
Norvegia-ShuberthC5-dx-V2.png
Norvegia-ShuberthC5-dx-V2.png
Norvegia-ShuberthC5-sx-V2.png