Honda NC750X – slankere, lettere og sprekere



2021-modellen av Honda sin storselgende pendlekonge NC750X er blitt slankere, lettere og sprekere, hvilket høres ut som lyden av et kinderegg.


Tekst: Rolf W. Marthinsen.


Honda har valgt betegnelsen Crossover om sine NC-modeller. Dette er sykler som både skal være god å kjøre lang på asfalt med, samt kunne ta deg med på enkle grusveier. For å bedre komforten ytterlig har Honda nå forbedret vindskjermen på NC750X. Kåpen skal nå gi bedre beskyttelse mot vær og vind. Kinderegget er kanskje denne gang ikke så veldig spennende, siden NC750X allerede er mye motorsykkel for pengene. Er du ute etter en rimelig langtursykkel med god komfort, tror jeg det er et trygt valg å kjøpe en av Hondas Crossovere.



Motoren er forbedret og oppfyller nå de strenge Euro 5-kravene. Som følge av endringene har motoren fått fire hester ekstra, og du kan også dra den litt lengre på girene. Rødmerkingen kommer nå 600 omdreininger senere enn tidligere. Maks effekt hentes nå ut ved 6750 omdr., og da leverer motoren 58 hestekrefter. Maks dreimoment leveres ved 4750 omdreininger per minutt.



Honda NC750X veier nå 214 kilo kjøreklar, noe som er seks kilo lettere enn forrige generasjon. Skal du ha med DCT-automatkasse, må du legge på ti kilo til. Bensintanken er ikke på mer enn 14,1 liter, men til gjengjeld kjører du hele 400 kilometer på én tank. Forbruket ligger på beskjedne 0,35 liter per mil. Der hvor vi finner bensintanken på de fleste andre sykler, har denne motorsykkelen et stort oppbevaringsrom. Dette rommet er blitt utvidet og rommer nå 23 liter.



Honda NC750X blir drevet at et Ride By Wire-system og har tre kjøremoduser. Med hjelp av programmene Rain, Standard og Sport vil du få det meste ut av enhver situasjon. Som tidligere kan NC750X leveres som A2-sykkel med 35 kW maks effekt.



Blinklysene har fått Emergency Stop Signal (ESS), som i praksis vil si at blinklysene begynner å blinke ved harde nedbremsinger.


Listen over tilgjengelig tilbehøret består av: USB-C ladepunkt i oppbevaringsrommet, bagasjebrett, 38/50 liters toppboks, sidekoffertholdere, sidekofferter (høyre 26/32 liter, venstre 33 liter), høy vindskjerm, vindavviser for beina, sidebøyler i Metallic Silver, tåkelys og varmehåndtak.

Flere nettnyheter:

Nyhetsarkiv:

Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
MC-Huset_200x200_aug20.gif
198x198_Yamaha_des20.gif
OnlineMC1_NY.gif
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_DL1050XT ok
AMD-banner-mca-mar20.gif
Speed_Banner-mca-mar20_okt.gif
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
MC-Huset_200x200_aug20.gif
198x198_Yamaha_des20.gif

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.