Guzzi-week – «Prosjekt Kyrre» en ergonomisk studie i flere deler



Ergonomi er en vesentlig forutsetning for at en motorsykkel skal kunne oppleves som god. Etter hver som vi blir eldre blir temaet viktigere og viktigere, men da gjerne ikke sykkelens ergonomiske forutsetninger, men snarere vår egne!


Tekst: Ole-Andreas Isdahl.

Foto: Kyrre Hagen.


Under planleggingen av Guzzi-week bestemte jeg meg for å kjøre en parallell-studie på syklenes ergonomi og kollega Kyrre Hagen, hvis benlengde er like lang som min totale ståhøyde. Vi snakker om en stor mann med fryktelig lange ben. Kyrre foretrekker maskiner med setehøyde på ca. 1000 mm, og gutten trodde nok at han etter første kjøredag skulle få fortsette å cruise rundt med høy fart og komfort på den svært så behagelige V85-en! Men lite eller ingenting viste vel Kyrre om mitt lille ergonomi-prosjekt, hvor jeg ønsket å avklare om en fører med avvikende lange ben faktisk kunne tilbakelegge større distanser under krevende forhold uten å få varige men! Jeg la meg hver eneste kveld med et fårete flir, vel vitende om at Kyrres selvsikkerhet en dag skulle bringes i kne!


Kyrre skulle nemlig få kjøre den lengste, kaldeste (8 grader) og våteste etappen på V7-en, og det så slik ut:



At sykkelen ville klare brasene, var jeg overhodet ikke i tvil om. Usikkerheten var knyttet til Kyrres utsagn om at en god fører vil kunne kjøre godt og fort på alle typer motorsykler, det kommer helt an på føreren, hevder han! Men ville han klare dette da, uten å syte og bære seg, jeg var neimen ikke sikker?


Nå skulle virkelig både Kyrre og designerne hos Moto Guzzi få prøvet seg, og jeg var neimen ikke sikker på hvem som ville trekke det lengste strået i denne saken. Kyrre var intetanende om studien min og hoverte grasiøst, rett i ryggen og i stor fart på sin V85 TT, helt til jeg uten forvarsel slapp bomben på sesongens kaldeste og mest regnfulle og krevende kjøredag!

Skråsikkerheten skulle tuktes, og Kyrre skulle bokstavelig talt bringes i kne, en gang for alle. Det var nå det gjaldt.


Men lite ante vel jeg konsekvensene av hva jeg hadde gjort, for V7-en og den lange mannen klarte brasene de, selv under krevende, våte og jævlige kjøreforhold. Kyrre holdt fortsatt god fart, riktignok ikke så grasiøst kanskje, men uten et eneste irriterende lite kny kjørte han de nesten 40 milene med sine helvetes lange ben. Jeg hadde riktignok fått gjennomført min ergonomi studie og visste nå at V7-en tilbyr akkurat den samme kjøregleden til korte som lange fører, og jeg visste også nå at jeg faktisk ikke trengte å brette ut Kyrre sine ben etter en regnfull og kald totimers økt i setet. Jeg visste også at prosjektet som skulle bringe Kyrre i kne – hadde feilet miserabelt, og hvor irriterende var ikke det liksom!


Men, kudos til begge aktørene i prosjektet mitt, de sto med glans – selv om Kyrre riktignok gikk litt rart dagen etter…

Annonseinnhold
MC-OSLO-webbanner-198x198-jan22.jpg
Team Bergen feb22.png
Rovik-web-banner-apr21-lo.jpg
Annonse web 198x300 Sena hjelmer.png
OnlineMC_NY_2021.png
Annonseinnhold
724x66-Suzuki_GSX-S1000R-feb22.jpg
AMD-Banner-mca-jun22.jpg
Banner-mca-sep21.jpg
Dainese Banner-mca-feb21.jpg
Banner-mca-mai22_724x66-pix.jpg