Gruseventyr i Selbu, del 1: Reisen opp

Selbusjøen Hotell & Gjestegård i Selbu i Trøndelag ønsker å satse på HUB-riding og tilrettelegging for motorsyklisten, og i den forbindelse var MC-avisas Ole-Andreas Isdahl og Anders Eidevik i Selbu for å sjekke grusfasilitetene i området. Det ble en herlig tredagers mini-ferie, som oppå det hele bød på et nytt og spennende bekjentskap: Harley-Davidson Pan America!

Tekst og foto: Anders Eidevik.

Foto: Ole-Andreas Isdahl.

Tirsdag 13. juli startet svært ulikt for denne turens to reisekamerater. Ole-Andreas startet tidlig fra sin residence i Bærum kommune med mål for øye om å kjøre mange fine omveier – tidvis i retning Selbu – på sin eminente Ténéré 700. Undertegnede startet dagen med vaksinering, og var spent på om dette ville kaste hele MC-turen på sjøen… Men takk og lov, det var ingen symptomer å anspore!

Oppgradering!

Nyvaksinert og symtomfri satt jeg i vei på scooteren, en Honda Jazz 250 fra tidlig totusentall, ned til Lazy Boyz på Alnabru for å mildt sagt gjøre en oppgradering av kjøretøy: Jeg hadde fått låne Pan America, og var selvsagt spent å selv få oppleve hvordan Harley-Davidsons noe uventede satsing på adventure-segmentet fortoner seg. Mer om sykkelen kommer senere i denne mini-serien.

Teamet er samlet:

De første milene ble rett og slett during på E6 opp til Stange, og så følge Rv3 opp til Rena. Her tok jeg en kort mat- og drikkestopp, før jeg fulgte Fv215 og Fv607 til Åkrestrømmen. På YX Åkrestrømmen traff jeg Ole-Andreas, som sto og pratet med en MC-familie på fire – fordelt på tre tohjulinger – som var på MC-ferie. Vi hadde begge kost oss glugg i hjel opp langs østsiden av Storsjøen i finværet. Men moroa hadde bare så vidt begynt! Vi tok Rv217 østover, og særlig de første kilometerne bød på et herlig sirkus av noen fine svinger.

Galten Gård:

Like før enden av Rv217 ligger Galten Gård. Dette er et tradisjonsrik gjestgiveri som Ole-Andreas sin familie har benyttet seg av som ferieparadis i flere generasjoner. Galten Gård er medlem av Hanen, næringsorganisasjonen for bygdeturisme, gårdsmat og innlandsfiske. Vertskapet ligger ikke på latsiden, men står på for å skreddersy og tilrettelegge for oppholdet til gjestene sine. Dette stedet er vel verdt et besøk, og mer info finner du på www.galtengard.no

Et lite grus-preludium:

Vi fortsatte opp Fv26 til Øversjødalen, og her tok vi inn på en grusvei på knappe to mil som tok oss over fjellet til Narbuvoll. Pan America hadde til da imponert meg stort på motorvei og landevei, noe den også gjorde med grus under dekkene. Ingen av oss verken er eller utgir oss for å være gruseksperter, men vi er begge fascinert over gruskjøringens gleder. En stor fordel med svingete grusveier som denne, er at man kan oppleve fartsfølelse uten at liv og helse – og førerkortet for den saks skyld – settes på spill.

Tore og Ole-Andreas venter på maten.

Hyggelig overraskelse i Røros:

På vei over til Narbuvoll sendte jeg melding til Tore Huseby, som under aliaset «Kubben» var på nest siste etappe på sin 8000 kilometers Norge rundt-reise, for å sjekke om han ville være å treffe i Selbu dagen etter. Det viste seg at han allerede var i Røros-traktene, så middag i Røros ble avtalt. Det avtalte møtestedet var Kaffestuggu, men her var det stengt. Det endte med at vi måtte kose oss med forrykende gode reinsdyrs-burger på Peder Hiort Mathus. Nydelig!

(Foto: www.selbusjoenhotell.no)

Ankomst Selbusjøen Hotell & Gjestegård:

Mette og gode tok vi siste etappe til Selbu i ett jafs, via Fv561 og Fv705. Vi skulle egentlig kjøre et grusstykke på sørsiden av Aursunden. Til tross for Tores ønske om å geleide oss dit, prøvde vi å finne veien selv, noe som ikke gikk som det skulle. Men, men, klokken nærmet seg allerede kveldsmatstider, og kald drikke på hotellterrassen fristet såpass at vi fort ga opp forsøket og heller tok strakeste vegen inn til Selbu og Selbusjøen Hotell & Gjestegård (www.selbusjoenhotell.no).

Det er GØY å være på MC-tur!

For undertegnede ble det drøye 50 mil denne dagen på Pan America, mens Ole-Andreas og T7-en kunne skryte av ytterligere ti mil – grunnet alle omveiene på starten av dagen. Vel fremme på hotellets terrasse ble det noen timers hyggelig MC-prat sammen med Geir Eirik Hanssen, lokal ruteplanlegger for HUB-riding-rutene til hotellet og innehaver av ABES Trafikkskole (www.abes-trafikkskole.com).

Vi var spent på morgendagens kjøring og så frem til å se hva området hadde å by på. Og i tillegg var vi giret på å få tatt noen heftige bilder av Pan America oppe på vindmølleparken som er under oppbygging. Hvordan dette gikk til, det kan du lese om i neste del!