Et «sneak peak» av nye Suzuki Hayabusa – høy wow-faktor



MC-avisa fikk fredag en «sneak peak» av nye Suzuki Hayabusa hos Monsterbike i Drammen. Sykkelen skal offisielt avdukes i dag lørdag 20. februar, og det er bare å glede seg.


Tekst og foto: Ole-Andreas Isdahl.


Dette er tredjegenerasjon av legenden som så dagens lys i 1999. Elsket og hatet har den vært gjennom mer enn to tiår. Ankepunktet har i stor grad vært knyttet til det nå utgående designet «bulbous silhouette» som har vært kontroversielt, men som nå har fått et skarpere og kanskje litt mer tidsriktig design. Når det er sagt skal det imidlertid sies at det utgående designet på alle måter har vært tidløst og kanskje derfor har overlevd to tiår. Teknisk har det vært lite substansielt å utsette på kraftpakken som har holdt tronen som verdens raskeste serieproduserte sykkel veldig lenge.



Mange spør seg om det fortsatt er rom for en slik sykkel, og svaret på det ligger neppe i det norske markedet som i verdens sammenheng at alt for lite og ubetydelig. Men, ser vi ut i verden, er svaret definitivt ja! Hayabusa er og blir et «statement» for førere som ønsker oppmerksomhet, og tar du turen til De Arabiske Emirater, vil du kjapt finne ut at modellen er et yndet ombyggingsobjekt. Hayabusa har en egen menighet som dyrker maskinen, og disse er så definitivt klar til å ta imot den raffinerte tredjegenerasjonen som kommer her.



Mere raffinement og mere tech:

Suzuki har gjennom to tiår hyller racingmiljøet ved å skape og videreutvikle legenden, og det fortsetter de altså med, så kan du like eller ikke like det. Hayabusa ligger heller ikke i dag i front av tech-utviklingen, men ønsker kanskje heller ikke det. Den nye modellen representerer noe større, riktigere og kanskje bedre enn en ambisjon om å være først ute og lengst fremme. Denne modellen er nå så tunet og tilpasset at det dreier seg om perfeksjon og teknologien som brukes er mesterlig samordnet med nostalgi og identitet.


Det teknologiske nivået er så høyt at det uansett vil overgå ferdighetsnivået til enhver norsk fører. 2021-modellen er imidlertid vesentlig oppgradert og har så absolutt alt du trenger hva angår effekt, kjøreegenskaper og førerstøtte, og alt gjøres tilgjengelig på en folkelig måte som gjør det mulig for oss å nyte maskineriet.



Grensesnittet til føreren er modernisert ved at instrumentet har fått en ny TFT-seksjon mellom de to store analoge instrumentene, utrolig lekkert og appellerer godt til de litt voksne førerne som gjerne liker å se at nålene vipper nede i øyekroken når du strammer viren.



Er det fortsatt rom for legenden i det Norske markedet?

Ja, det mener vi definitivt at det er. Den nye modellen blir neppe solgt i store kvanta, men den har fortsatt en stor tilhengerskare, og interessen for denne lanseringen har så langt vært stor. High-end-markedet i Norge er begrenset, men det er der, og denne versjonen kan til og med tenkes å rappe kunder fra andre produksjonslinjer. Vi skal følge Hayabusa tett og kommer derfor tilbake med mer stoff utover våren.


Førsteinntrykket er bra, og vi gleder oss til å dele erfaringene fra en litt mer omfattende og grundig test.

Flere nettnyheter:

Nyhetsarkiv:

Annonseinnhold
MC-OSLO-web-banner-des20.gif
Ducati feb21.jpg
CBP_198x198_jan21.gif
198x198-Voge-web-banner-jan21.jpg
MC-Huset_200x200_aug20.gif
OnlineMC_2021-1.gif
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_DL1050XT ok
AMD-banner-mca-mar20.gif
Speed-Banner-mca-feb21_724x66-pix.jpg
Dainese Banner-mca-feb21.jpg
Ducati feb21.jpg
CBP_198x198_jan21.gif
MC-OSLO-web-banner-des20.gif
OnlineMC_2021-1.gif
198x198-Voge-web-banner-jan21.jpg
MC-Huset_200x200_aug20.gif

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.