Ducatis «fight formula» utvides – Streetfighter V2 og Streetfighter V4 SP



Den nye Streetfighther V2 kommer nok i hovedsak som en tilpasning til Ducati sin eksisterende produksjonsplattform. Akkurat som de aller fleste fabrikantene har gjort gjennom det siste tiåret. Dette dreier seg om økonomi, ønske om å redusere produksjonskostnader, tette huller i modellporteføljen og selvfølgelig standardisering for å heve kvalitet.


Tekst: Ole-Andreas Isdahl.


Jo mindre variasjon du har i porteføljen, jo billigere og mindre risiko for feil får du i produksjonen. Og med hjemmel i en slik filosofi kommer det ofte nye muligheter i form av segment eller modeller. I Alle segmenter hos Ducati finner vi eksempler på dette – som i Scrambler-, Diavel- og Multistrada-rekken – og nå også i Streetfighter-porteføljen.



Ducati har vært dyktig og systematiske i sin utvikling av det som pr. i dag kanskje er en av de største modell-porteføljene i hele markedet. Få fabrikanter kan skilte med en så stor variasjon i segment og modeller. Nye Streetfighter V2 bygger videre på dette og tetter nok et viktig hull i streetfighter-porteføljen, nemlig behovet til førere som er forfengelige, kvalitetsbevisste og lekne, men kanskje strengt tatt ikke har behov for posør-verktøy, 200 hk og lav vekt! Det kan faktisk fort dreie seg om hvermansen eller de aller fleste av oss, og vi tror derfor at dette er ganske lurt. Prisen på nye V2 vil selvfølgelig bli lavere enn storebror V4 SP, men dette vil dog være en helt annen maskin. Vi har imidlertid tro på at nye V2 kanskje vil passe flere i det norske markedet bedre fordi den er kraftig nok med sine 153 hk og drøye 100 Nm, samt et slankere design og lav vekt og en tilsvarende lavere pris.



V2 har ellers alt av nødvendig førerstøtte og er i realiteten en ergonomisk justering av Panigale V2. Slik er det jo ofte for alle merker hvor streetfighter-modeller ofte er omskrivninger av sportssyklene som gjerne har en litt hardere specs og gjerne derfor ikke er så anvendelige til lek i hverdagen!


Streetfighter V2 er spekket med veldig gode komponenter, systemer og funksjoner som i sum langt vil overgå våre ferdigheter, så dette holder i massevis. Leser du de tekniske spesifikasjonene, så bidrar vel den egentlig kun til en ting, nemlig himle med øya.



Men hva med nye Streetfighter V4 SP?

Ja, da snakker vi vel egentlig om noe helt annet og en helt annen sykkel. Designet på geometrien er nogen lunde lik V2, men lettere og satt opp med premium komponenter som virkelig vil trengs når du fester blikket og åpner gassrulla. V4-motoren er fantastisk og representerer et kvantesprang hva angår effekt og leveranse av pulver. Fuel-kontroll og gassrespons er brutal, men likevel og takket være god førerstøtte veloppdragen og kan derfor i prinsippet kjøres av alle. Vi har ikke kjørt den nye Streetfighter V4 SP, men vi har etter hvert fått mye erfaring med motoren til Multistrada V4 som i noen grad kan sammenlignes. Så sammenlignet med V2-modellen vil denne være lettere, heftigere og trolig ha en enda mere presis styregeometri – helt nødvendig.


Komponentlisten er selvfølgelig fra øverste hylle, hvor du garantert aldri vil ha behov for å lete etter noe som er bedre. Ducati har etter hvert blitt gode på å få mekanisk effekt og elektronikk til å spille godt sammen, og syklene er derfor veldig behagelig å kjøre. Gassresponsen er fin, anvendelig og samtidig brutal, og for førere som har et bevist forhold til utvikling av egne ferdigheter, er nok dette virkelig et bra treningsobjekt. Men du må aldri glemme at maskinen alltid vil være overlegen dine ferdigheter!


Så her er det garantert føreren som blir begrensingen. Ducati sier ikke noe om pris for noen av modellene i pressemeldingen, men begge modeller skal ifølge Ducati være tilgjengelig i butikken i løpet av januar 2022. Men ... skal du ha forhåpninger om å kjøre en Streetfighter V2 eller V4 SP neste sesong, må du garantert bestille snarest!

Flere nettnyheter:

Annonseinnhold
120201203-mcavisa-dekksett.jpg
MC-Huset-webbanner_apr21.jpg
OnlineMC_NY_2021.png
Rovik-web-banner-apr21-lo.jpg
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_Hayabusa.jp
Banner-mca-apr21.jpg
Banner-mca-sep21.jpg
Dainese Banner-mca-feb21.jpg
Banner-mca-jun21-CBP.jpg