Ducati + Lamborghini = sant



Fabrikkene til Ducati og Lamborghini ligger i det som kalles Motor Valley i Emilia-Romanga nær Bologna i Nord-Italia. Her ligger også flere andre bilprodusenter. Designerne kjenner godt til hverandre, så hvorfor ikke samarbeide?


Tekst Roal W. Marthinsen.

Foto: Ducati.


Etter et besøk på Lamborghini-fabrikken bestemte leder for Ducatis designavdeling Andrea Ferraresi og sjeftsdesigner for Lamborghini Mitja Borkert seg for å lage en Diavel verden ikke har sett maken til.


De to designerne tok utgangspunktet i modellen Lamborghini Sian FKP 37. Superbilprodusenten er kjent for sine klassiske linjer. Lamborghini satte sitt helt spesielle særpreg på sine sportsbiler med modellen Countach som ble produsert i årene 1974 til 1990. Siden den tid er har de fleste av Lamborghinis modeller hatt noen felles designtrekk. Blant annet Y-tegnet, og sekanten som blir omtalt som et hexagon. Disse designelementene er også videreført på denne svært spesielle modellen av Ducati Diavel. Blant annet finner du Y-tegnet preget inn på den håndsydde sadelen.



Alle deksler er redesignet og motorsykkelen har fått den samme matte grønnfargen som Sian FKP 37. De øvrige tekniske data er nesten som på de andre Diavel-utgavene. Vi kan nevne en 1260 kubikk stor L-tvinn motor som yter 162 hester og et dreimoment på 129 Nm. Tørrvekten er på 220 kilo, og bremsene blir levert av Brembo. Bremsene foran er annerledes enn de øvrige XDiavel-modellene. Foran finner vi to semi-flytende skiver som knipes av Brembos M 50 kalipere som er av det ypperste på markedet.


Man kan vel kanskje regne denne Diavel-en som en hyllest til Lamborghini. På siden av radiatordekselet finner vi tallet 63, som er året Lamborghini etablerte seg som sportsbilprodusent. Før den tid produserte selskapet kun traktorer.



Ducati Diavel 1260 Lamborghini har flere fellestrekk med bilen enn som så. Felgene har samme mønster som bilen, og siden Diavel har en enarmet svingarm ser felgen nesten identisk ut med de som er montert på Sian FKP. Bakre del av eksosanlegget er av karbon, og ser du motorsykkelen bakfra, er eksosrørene formet som to hexagon. Du finner flere deler i karbon som for eksempel skjermer og setedeksel.


Ducati Diavel 1260 Lamborghini har samme TFT-display som de øvrige modellene, men når du setter på tenningen, kommer begge logoer opp (Ducati og Lamborghini).



Har du planer om å skaffe deg et eksemplar, må du være rask og ha en relativt velfylt lommebok. Denne modellen produseres nemlig kun i 630 eksemplar. Hvert eksemplar får sitt unike produksjonsnummer preget inn på styrekrona, og som ekstrautstyr kan du få kjøpt en matchende hjelm i samme farger som sykkelen. For å kunne bli eier av en slik hjelm må du nemlig eie en Ducati Diavel 1260 Lamborghini.


Om vi får se denne modellen i Norge, er foreløpig usikkert.

– Vi har satt opp en bestilling, men foreløpig vet vi ikke om vi er så heldige at vi får et eksemplar til butikken. Ducati har en prioriteringsliste, og på den listen ligger Norge og Sverige. Mer vet jeg ikke akkurat nå, forteller Anders Breiseth, daglig leder på Løvaas Motor AS i Holmestrand.


Veil. pris: 408.000,-

Flere nettnyheter:

Nyhetsarkiv:

Annonseinnhold
MC-OSLO-web-banner-des20.gif
CBP_198x198_jan21.gif
MC-Huset_200x200_aug20.gif
OnlineMC_2021-1.gif
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_DL1050XT ok
AMD-banner-mca-mar20.gif
Speed_Banner-mca-mar20_okt.gif
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
MC-Huset_200x200_aug20.gif
198x198_Yamaha_des20.gif

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.