BikerDudes gir 2008 Honda Transalp XL700 en «makeover», del 4


Et ønske om en sykkel nummer to som kan kjøres på grusveier, satte i gang jakten på en bruk sykkel. Valget falt på en 2008-modell Honda Transalp XL700. Tekst og foto: Even Wøllo. Klikk for å lese: Del 1. Del 2. Del 3.

Del 4: Kosejobb i vinterhalvåret.

Etter at alle deler er lakkert/polert og sykkel er rengjort, er det nå den virkelige kosejobben begynner: Sette ting sammen igjen og gjøre noen oppgraderinger. Sidedeksler var slitene da jeg kjøpte den, så etter å ha lakkert opp det sorte dekselet, og «shinet» opp det i sølv, skar jeg til noen «tank-pad» anti-skli merker jeg kjøpte på MC Oslo, da det sorte dekselet slites av støvlene. Synes også det manglet litt dekor, så satte på et dekal fra en tidligere Transalp-modell jeg hadde liggende.

Mens jeg var i «styling-modus» var det fristene å fortsette med å montere en del ting, selv om jeg egentlig skulle gå over bremser og kjede, men det kunne jeg jo ta senere. Så da ble det i rask rekkefølge montert nye fothvilere bak og nylakkert forskjerm som jeg hadde hevet 15 mm, da jeg synes den lå veldig nærme hjulet.

Nå som jeg var i siget, var jeg jo veldig spent på hvordan den nye vindskjermen jeg hadde funnet på nettet ville bli. Den gamle var veldig avrundet og «snill» i utrykket, og litt lav for meg. Den nye hadde et mer moderne utrykk og også litt rettere vinkel. Som produsent lovet, smatt den rett på plass i originale fester. Og jeg synes den kledde sykkelen utrolig bra. Den gjorde noe med hele fronten, og gav Transalpen et løft inn i den mer moderne linjeføringen. Så gjenstår det å se hvordan den funker.

En annen ting jeg hadde gledet meg til å montere, var veltebøylen jeg hadde lakkert i sølv, i motsetning til originalt i sort. Jeg tenke at sølv ville passe godt som kontrast til at jeg hadde lakket «bellypan» sort. Siden ramme rundt setet også var sølv, ville sølv veltebøyle sammen med gaffel binde sykkelen sammen. På veltebøyle skulle også ekstralys plasseres. Lysene dekket to funksjoner: Få bedre lys om kvelden, men også mer synlighet. Medfølgende bryter smatt på plass oppe på clutchhendelen, innen rekkevidde for pekefinger.

Følg med videre! Neste del tar for seg driftsikkerhet.

#Nyhet

Flere nettnyheter:

Nyhetsarkiv:

Annonseinnhold
MC-OSLO-web-banner-des20.gif
CBP_198x198_jan21.gif
MC-Huset_200x200_aug20.gif
OnlineMC_2021-1.gif
198x198-Voge-web-banner-jan21.jpg
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_DL1050XT ok
AMD-banner-mca-mar20.gif
Speed_Banner-mca-mar20_okt.gif
CBP_198x198_jan21.gif
MC-OSLO-web-banner-des20.gif
OnlineMC_2021-1.gif
198x198-Voge-web-banner-jan21.jpg
MC-Huset_200x200_aug20.gif

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.