Korttest: Yamaha MT-09 – never change a winning

23.03.2020

 

Yamaha endrer ikke på vinnerlager sitt, og hvorfor skulle de det så lenge de topper salgsstatistikken og kundene elsker produktet! MT-09 løfter hatten av meg og drar lett frem smilet og opplevelsen av å være 25 år igjen. Testsykkelen ble levert av Asker MC Senter.

Tekst og foto: Ole-Andreas Isdahl.

 

Bruksområde:
MT-09 er ikke vesentlig endret i 2020, og det er det heller ikke noen god grunn til å gjøre. MT-09 har lenge representert selve stammen i Yamaha sitt «The dark side of Japan»-konsept, og frekkasen har ikke så verdige mange utfordrere i dette segmentet. Med sin særdeles pigge tresylindrede motor på 115 hk, kvikkskifter og blipper, kort akselavstand og en frisk styregeometri kan den matche alle i streetfighter-segmentet. MT-09 har utvilsomt sitt primære bruksområde i gata. Du kan gjerne kjøre på langtur med sykkelen, men det vil være helt feil å si at det er en touringsykkel, det er den ikke. Dette er en leken hverdagssykkel med en enestående og kjappe styregeometri.

 

 

Kjøreegenskaper:
MT-09 er svært kapabel teknisk. Sykkelen er slank, veier skarve 193 kg kjøreklar, har en yppig styregeometri og en kort akselavstand på bare 1440 mm. Slikt blir det moro av. Demperne er justerbare og fungerer bra, men bakdemperen må strammes til for litt tyngere førere, det er viktig å huske. Japanske testførere veier ca. 75 kg, og det blir litt snaut for nordmenn som er flasket opp på morsmelk og rømmegrøt og gjerne veier litt mere. Motoren har tre mapping valg: A (sport), standard og B (regn). I sportmoduset blir gassresponsen lynrask og kraftfull gjennom hele registeret. Bruker du mye krefter i svinger, kan det være klokt å bruke de to traction-valgene du har tilgjengelig. Med en så potent og leken maskin blir førerens tekniske kjøreferdigheter kjapt begrensingen, «like it or not».

 

 

Testføreren mener:
Yamaha MT-09 er en furie av en motorsykkel som virkelig trives i gata. For ca. kr 145.000 får du veldig mye motorsykkelglede. Og det er nettopp glede MT-09 handler om, sykkelen byr på kjøreglede i alle situasjoner og miljøer og vil alltid yppe føreren til å puche grenser og egne kjøreferdigheter. Når ferdigheter og teknikk matcher sykkel, er dette noe av det morsomste du kan kjøre. Med kvikkskifter og blipper blir MT-09 lynkjapp, og du mister raskt føling med tid og rom. Sykkelen byr på en herlig kjørestilling, en god opplevelse av kvalitet og svært høy «fun factor». MT-09 er på ingen måte førekortvennlig, bare så du vet det!

Et utrolig morsomt kjøretøy.
 

 

Tekniske data:
Motor: Tresylindret væskekjølt     
Hk: 115
Nm: 92
Ramme: Diamant
Dempere foran: Teleskop, justerbare 43 mm, vandring 137 mm
Dempere bak: Linkarm, monoshock, justerbar, vandring 130 mm
Bremser foran: Nissin 298 mm skiver/2
Bremser bak: Nissin 245 mm enksel skive
Lengde: 2075 mm
Setehøyde: 82 cm
Akselavstand: 1440 mm
Vekt våt: 193 kg
Tankvolum: 14 liter
Dekk foran: 120/70 – ZR17
Dekk bak: 190/55 – ZR17
Utslipp: 127 g/km

Please reload

Flere nettnyheter:

Please reload

Nyhetsarkiv:

Please reload

Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
MC-Huset_200x200_aug20.gif
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif
OnlineMC1_NY.gif
Annonseinnhold
AMD-banner-mca-mar20.gif
Speed_Banner-mca-mar20_okt.gif
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_DL1050XT ok
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
MC-Huset_200x200_aug20.gif
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.