Korttest: Kawasaki Z900 – oppgradering har gjort den mer moderne

07.04.2020

 

Kawasakis 2020-versjon av Z900 ser kanskje ikke vesentlig annerledes ut enn sine eldre søsken, men oppdateringene er tidsriktige og har gitt sykkelen et skikkelig løft. Den har fått ny LED-belysning, og instrumenteringen er nå en delikat TFT fargeskjerm hvor du finner all tenkelig informasjon. Testsykkelen, som var en Performance-utgave, ble levert av Monsterbike i Drammen.

Tekst, foto og video: Rolf W. Marhinsen.

 

Kort video fra testdagene:

 

 

Kjøreegenskaper:
Kawasaki Z900 er leken og spennende. Den føles lett og man fatter raskt hva denne sykkelen egner seg best til. Den liker svinger og gode nedlegg. Den er lettkjørt og man trenger ikke lang tid til å bli kjent med sykkelen. De første kilometerne gikk rolig på grunn av helt nye dekk, men etter at dekkene var kjørt inn, var det ingen grunn til å holde igjen på nedleggene. Den velkjente firesylindrede rekkemotoren er silkemyk på tomgang og drar godt gjennom hele registeret. Ytelsen er på 125 hester, og høyest dreiemoment får du ved 9500 o/min.

 

 

For å oppnå miljøkravene har motoren fått en teknisk oppdatering. Den reagerer kjapt og kaster deg ut av svingene når du ber om det. Sykkelen er utstyrt med tre mapinger, Road, Sport og Rider. I sistnevnte kan du kalibrere sykkelen slik du liker den best.

 

Jeg undrer meg litt over utvekslingen. Man trenger knapt å bruke første gir, og turtallet kunne etter min mening vært noe lavere ved høyere hastigheter. Uten at dette ville går utover bunndraget. Streetfighteren er ikke utstyrt med kvikkskifter, men girkassen er presis. Sitteergonomien er god. Vinkelen i kneet føles riktig og det brede styret gir en svak fremoverlent sittestilling.

 

 

Sadelen er passe hard, og testsykkelen jeg har fått låne er utstyrt med solosete, ekstra vindskjerm og Acropovick slip-on potte. Sittestillingen i solosetet gir meg god kontakt med sykkelen og god støtte til baken. Etter litt justering av clutch og bremsehendler blir jeg lett fortrolig med bremsene. Foran stoppes sykkelen av to 300 mm skiver og to fire-stemplede calipere. Bak har den en 250 mm skive og en en-stemplet skive. Fabrikkoppsettet av demperne ga mine 90 kilo en behagelig reise og sørget for god kontakt med underlaget hele veien.
 

 

Testføreren mener:
Kawasaki Z900 er en leken og lett sykkel som mestrer de fleste forhold. Selv om modellen ikke er helt ny, har den likevel fått de oppgraderingene som gjør den til en moderne motorsykkel. Prismessig ligger den midt på treet, og du får mye kjøreglede for ikke altfor mye penger. Dette er en typisk ha-det-moro-sykkel som du også kan legge ut på lengre turer med, dersom du reiser lett og finner gode bagasjeløsninger. I tillegg til gode kjøreegenskaper ser den jo skikkelig rampete ut.

 

 

Tekniske data:
Motor: Firesylindret rekke, væskekjølt
Effekt: 125 hk
Dreimoment: 98,6 Nm
Ramme: Trellis, høy strekkfast stål
Dempere foran: 41 mm invertert, justerbar retur og forspenning
Demper bak: Horisontal Back-link, justerbar retur og forspenning
Bremser foran: 2 x 300 mm doble semi-flytende skiver, caliper m 4 stempler
Bremser bak: Enkel 25mm bølgeskive, caliper med 1. stempel
Setehøyde: 82 cm
Lengde: 2070 mm
Akselavstand: 1455 mm
Vekt våt: 212 kg
Tankvolum: 17 liter
Dekk foran: 120/70 ZR17
Dekk bak: 180/55 ZR17
Pris:

Z900: 162.990.-
Z900 Performance: 180.489,-

Please reload

Flere nettnyheter:

Please reload

Nyhetsarkiv:

Please reload

Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
MC-Huset_200x200_aug20.gif
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif
OnlineMC1_NY.gif
Annonseinnhold
AMD-banner-mca-mar20.gif
Speed_Banner-mca-mar20_okt.gif
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_DL1050XT ok
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
MC-Huset_200x200_aug20.gif
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.