30 Guzzier på Vindfjelltunet



Guzzi-week er i gang, og hvilken start det ble! Vi talte 30 Moto Guzzier på Vindfjelltunet i går, 14. juni. Guzzi-week er et prosjekt som foregår i disse dager, der noen av oss i MC-avisa farter rundt på tre splitter nye Moto Guzzier, for å finne ut om hva som er så spesielt med Moto Guzzi og Guzzi-miljøet.


Tekst og foto: Kyrre Hagen.


Oss var i denne sammenhengen redusert til kun undertegnede, da idémaker Ole-Andreas Isdahl var forhindret grunnet jobb-arrangement, og nettredaktøren vår Anders Eidevik hadde fått korona. Guzzi-folket fikk klare seg med meg denne første kvelden. Men fra i morgen er alle tre Guzziene på veien.



Turen til Vindfjell ble på en splitter ny V85 TT, en av tre sykler som var blitt lånt ut av Motorcenteret på Rud, som er en helt ny forhandler av merket. Turen på denne sykkelen var en meget behagelig opplevelse, og da jeg ankom Vindfjelltunet, kunne jeg parkere sammen med flere andre Guzzier som allerede var ankommet. En av de første Guzzistene som tok kontakt var Elin Vandevjen, leder av Norsk Moto Guzzi klubb siden 1987. Så om du synes Putin har sittet lenge ved makta, er dette bare småtterier i forhold til hvor lenge Elin har regjert, dog med en halt annen intensjon en vår russiske nabo.



Elin, som kjører en moto Guzzi Rosso Mandello V11 Sport, viser seg å være en utrolig vennlig og imøtekommende dame, som villig deler fra sin historie i Moto Guzzi-Miljøet. Elin kjøpte sin første Moto Guzzi til seg selv i julegave i 1982. Rett før en gigantisk avgiftsøkning kom på motorsykler i 1983. Moto Guzzi-klubben ble forresten stiftet 18. juni 1983, etter at Berit Seim hadde etterlyst en slik klubb i MC-avisa. Hun ble da også klubbens første leder, og i dag teller klubben 749 medlemmer (tall fra nyttår).



Det ruller etter hvert inn den ene Guzzien etter den andre på Vindfjelltunet. Jeg teller dem, og kommer til at det ca. var 30 sykler av dette merket her denne kvelden. I følge Guzzi-folket må dette ha vært ny rekord her. Tidligere var rekorden 11.



Jeg oppdager at Guzzi-folket virker svært vennlige. De er gjerne arvelig belastet med Guzzi-syndromet, og de savner fort en Guzzi dersom de ikke har en. I tillegg er gjerne hele familien rammet av Guzzi-engasjementet, og de har gjerne flere Guzzier hjemme i garasjen. Noen ganger medfører plassbehov at man må selge et eksemplar. Dette angrer man som regel resten av livet. Jeg lærte også litt om big-block og small-block. Dette er to forskjellige motorstørrelser i Guzzi-verden, og jeg lærte også at kjølerillene på Guzziene har forskjellig utførelse, en med kutta hjørner og en med runde hjørner.



Vårt første møte med Guzzi-folket ble svært positivt. I dag går vår tur videre til Kristiansand, der vi i kveld skal møte flere Guzzi-entusiaster, og fra i kveld er vi fulltallige med alle tre syklene.


Flere bilder:








Annonseinnhold
MC-OSLO-webbanner-198x198-jan22.jpg
Team Bergen feb22.png
Rovik-web-banner-apr21-lo.jpg
Annonse web 198x300 Sena hjelmer.png
OnlineMC_NY_2021.png
Annonseinnhold
724x66-Suzuki_GSX-S1000R-feb22.jpg
AMD-Banner-mca-jun22.jpg
Banner-mca-sep21.jpg
Dainese Banner-mca-feb21.jpg
Banner-mca-mai22_724x66-pix.jpg