Produkttest: Cardo Packtalk Black Special Edition

Det er mange år siden noen sist stilte spørsmål ved nytteverdien av intercom for MC-bruk. Nå er spørsmålet heller om du skal gå for forhåndsinstallerte, høykvalitets versjoner eller om du klarer deg med enklere modeller. For har du først kjent den søte smaken av hva disse små duppedittene kan tilby deg, er det ingen vei tilbake. Slike system er dessuten påkrevd ved øvelseskjøring og også et nyttig redskap ved banetrening. Av: Tor Henry Omland.

Modellen G9 / G9X har fulgt meg trofast i en årrekke. Disse kom på markedet i 2012 og har overlevd flere hjelmer, stormflo over Posletta og ørkentur i midtøsten, foruten utallige mil med venner langs norske landeveier i all slags vær. Den største utfordringen med disse tidligere modellene var noe begrenset rekkevidde, og når en først mistet kontakt mellom enhetene, medførte dette ofte stopp i kjøringen og gjentakelse av oppkoblingsprosessen. Med det som kalles Dynamic Mesh Communication (DMC), som finnes i Packtalk-produktlinjen, er slike problemer et tilbakelagt kapittel.

Nå er rekkevidden 1,6 km (1 US mile), og hver enkelt enhet virker som en egen signalforsterker. Kobler du sammen flere Packtalk-enheter (maks antallet 15), er den praktiske rekkevidde for nettverket satt til 8 km. Enhetene kobles også automatisk opp igjen om noen skulle falle utenfor rekkevidde for en periode. Merk at Packtalk er kompatible med flere andre produsenters system og en rekke tidligere Cardo-modeller. For få dager siden passerte de første forsendelsene av Packtalk Black Special Edition gjennom tolletatens porter, og et dobbelt sett ble montert i henholdsvis en AGV K5 S og i Shoeien til han som oftest sitter på baksetet. Packtalk kan installeres i alle hjelmer, med et større antall modeller spesielt tilrettelagt for installasjon av Cardo. Relativt få minutter etterpå og vi er klar for tur, ferdig oppkoblet. Det er fornuftig å se kjapt over beskrivelsen av hvordan man kobler opp telefon, GPS, passasjer og medryttere før en tar ut første gangen. Radio må du kjøre gjennom applikasjon på telefonen, for Norges overgang til DAB kan ha vært noe prematurt. Tre knapper og et rullehjul, alle som lar seg operere med høsthanskene på, styrer hovedfunksjonene. Jeg har også telefonen lett synlig montert på styret, og på denne er Cardo-applikasjonen installert. Da har du alt du trenger også visuelt tilgjengelig, selv om den vennlige damestemmen gir deg all nødvendig informasjonen på øret.

Cardo har hatt stemmestyring tilgjengelig i årevis. Spør du meg, fungerer «Hey Cardo» bedre enn både «Hei Siri» og «Hi Google», som begge har utfordringer med å tolke grøtet sørlandsdialekt eller engelsk med norsk tonefall. Er du så heldig å ha sykkel med Bluetooth integrert, er disse stort sett kompatible med Cardo slik at du da styrer alt fra knappene på styret. Lydnivået fra JBL-høyttalerne justeres etter støynivået fra omgivelsene. Til å begynne med virker lyden vel dempet, men med justering av høyttalernes plasseringen bedres lydbildet betraktelig. Både «Working on the Highway» og lyden fra utrykningskjøretøyet ute på øvelse, finner veien lett forbi øreproppene. De dype bass-slagene måtte jeg la motoren mellom beina ta seg av. Med hjelm med bedre støydemping eller for brukere med gunstigere anatomi enn undertegnede (les: store ører), er du nok ikke langt fra lydkvaliteten du får i stuen hjemme. Kvaliteten på det du sender andre veien gjennom mikrofonen imponerer. Mottakeren klager i tilfelle heller på ordvalg enn vindstøy. For de som driver med Vlogging også et godt verktøy, for både stemmen og motorlyden når klart gjennom. Betydelig bedre enn det du får fra brorparten av actionkamera uten pelskledd ekstern mikrofon. Black-utgaven har større høyttalere (45 vs. 40 mm) enn standard Packtalk Bold, ellers er spesifikasjonene like. Batteriet holder i opp til 13 timer mellom hver lading, men du har også mulighet til å lade mens enheten er i bruk. Med andre ord sier kroppen stopp lenge før intercomen. Enhetene er også IP 67 sertifiserte – særdeles gunstig i vårt værharde land. Er du på jakt etter et produkt som både øker kjøregleden og bedrer sikkerheten, bør du sette intercom høyt oppe på ønskelisten. Og Cardo Packtalk Bold er i så måte absolutt å anbefale. Pris kr. 4.290,-. Levert av bullfighter.no Importør: Duell AS

Flere nettnyheter:

Nyhetsarkiv:

Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
MC-Huset_200x200_aug20.gif
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif
OnlineMC1_NY.gif
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_DL1050XT ok
AMD-banner-mca-mar20.gif
Speed_Banner-mca-mar20_okt.gif
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
MC-Huset_200x200_aug20.gif
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.