Yamaha lanserer ny MT-09 – og her er vi bittelitt usikre


Joda, vi MC-journalister elsker motorsykler og teknologiutvikling, men ikke alle endringer er til det bedre – og denne gangen er vi svært usikre. Tekst: Ole-Andreas Isdahl. Foto: Yamaha. Yamaha har i dag lansert neste generasjon MT-09, som nærmest skal hoppe etter Wirkola: Den tidligere modellen har nemlig vært superpopulær og en bestselger i mange land, og nå utfordrer fabrikanten bokstavelig talt seg selv med et design som er mildt sagt spesielt! De tekniske oppgraderingene dreier seg stort sett om justeringer som må gjøres for å komme innenfor Euro 5-kravene, med litt mer volum for å justere seg inn på lavere utslippstall. Det er isolert sett ikke så imponerende.

I pressemeldingen fra Yamaha frigis det svært få tekniske fakta, og de tallene som oppgis representerer reelt sett marginale forbedringer. Ja, sykkelen har fått et nytt instrument, kvikkskifter og blipper, men ellers måtte denne journalisten lese pressemeldingen flere ganger for å finne så veldig mye annet. Når den første halvdelen av pressemeldingen dreier seg om en beskrivelse av modellens historiske utvikling, blir vi mistenksomme. Yamaha oppgir at effekten er økt med 4 hestekrefter, og at maksimalt dreiemoment kommer på lavere o/min enn tidligere. Våtvekt er nå 189 kg.

Sykkelen har heldigvis fått et nytt instrument, og det er en forbedring vi ønsker velkommen, men ellers er det ikke så mye å skrive hjem om. Design er heldigvis en smakssak: Ja, design er heldigvis en smakssak, og jeg kan si at jeg på vegne av denne journalisten ikke er spesielt imponert over dette. Heldigvis er det bare min mening, og det kan godt tenkes at mange synes at dette er kult. Jeg håper virkelig at jeg tar feil.

2021-modellen er ellers stort sett lik forgjengeren, og endringene som nevnes vil sannsynligvis ikke kunne merkes av vanlige førere. At skiftegaffelen i girkassen har fått et nytt design og at ventiler og luftinntaks er endret, knyttes uforbeholdent til Euro 5-kravene, så det får vi heller ikke gåsehud av. Vi trenger rett og slett flere fakta i dette tilfellet, så inntil videre stiller vi oss avventende. Så skal vi la tvilen komme den tiltalte til gode, for det kan jo tenkes at disse marginale og udokumenterte endringene gjør underverker. Jeg liker den gamle modellen svært godt og skal selvfølgelig la meg overbevise etter å ha kjørt modellen, men inntil videre må jeg bare konstanter at jeg ikke er imponert og at jeg er litt skeptisk til at dette representerer et stort fremskritt. Og på bakgrunn av dette vil jeg forvente at sykkelen ikke blir vesentlig dyrere enn forgjengeren.

Flere nettnyheter:

Nyhetsarkiv:

Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
MC-Huset_200x200_aug20.gif
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif
OnlineMC1_NY.gif
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_DL1050XT ok
AMD-banner-mca-mar20.gif
Speed_Banner-mca-mar20_okt.gif
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
MC-Huset_200x200_aug20.gif
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.