Korttest: Triumph Speed Twin


På vei til Lysebotn en tidlig høstmorgen lyser den runde lykta på Speed Twin'en veien opp tydelig 70–80 meter fremover. Rundt oss er mørket ellers komplett, helt til ferjeleiet på Lauvik kommer til syne, badet i lys. Tekst: Tor Henry Omland. Foto: Johannes S. Omland og Tor Henry Omland. Båten som tar oss innover den trange Lysefjorden er stort sett fylt med trøtte dagpendlere på vei til kraftstasjonen innerst i fjorden. De stupbratte fjellsidene som rager en kilometer opp på begge sider virker truende.

Heldigvis er det begynt å lysne når vi når Lysebotn, ei bygd som inntil 1984 kun hadde vannveien som ferdselsåre. Da åpnet man opp anleggsveien over fjellet for alminnelig ferdsel i sommerhalvåret. Den første delen av strekningen består 27 spektakulære hårnålssvinger og en 400 meter bekmørk tunnel. Fra havnivå opp til toppen, er det en høydeforskjell på 930 meter. Denne snirklete veien er som laget for Triumph sin momentsterke 1200 kubikk parallelltwin. Motorens dreiemoment på 112 Nm kommer dypt nedenfra og drar deg kraftfullt opp bakken. Ingen protest er å spore når gassrulla åpnes, og turtallet plukkes opp fra tilnærmet tomgang i tredje gir ut av svingene. Tørrvekten på lave 196 kg, fordelt 48/52 mellom foran og bak, bidrar sterkt til at totalpakka kjennes veltilpasset slike norske fjellpass. Et par glipptak fra de sportslige Pirelli Diablo Rosso III dekkene tar elektronikken udramatisk hånd om. Sykkelen har tre ulike mappinger for styring av motoreffekt, antispinn og ABS.

Enkle lekre linjer: Sykkelen passer like godt inn i bymiljø som mellom fjellene. Triumph spiller på linjene fra deres 60- og 70-tallssykler. Markedsmessig har dette vært et sjakktrekk, for vi vet alle hvor godt slike moderne retro klassikere har slått an. Speed Twin er en sykkel som Triumph-forhandleren Arena MC har solgt en god del av, selv i et år som dette. Alt fra unge førstegangskjøpere til den mer voksne motorsyklisten med minner fra opprinnelsen til denne kategorien sykler, har falt for Speed Twin. Den utstråler litt urmotorsykkel der den blottlegger alle hovedkomponentene som en sykkel består av. Triumph har som vanlig lagt vekt på høy detaljkvalitet. Her er det ingen billige plastkomponenter, og selv designet av speilene har de lykkes med. Jeg merket meg forøvrig at disse speilene er uten vibrasjoner uansett turtall og gir, og dermed har jeg krystallklar oversikt bakover. Speed Twin - to andre ord for agil: Det latinske ordet agil, som oversettes til rask, virksom og smidig (kilde: Store Norske Leksikon), beskriver Triumph Speed Twin veldig bra. Første gang jeg slenger beinet over sadelen, slår det meg hvor smal sykkelen er over midjen og hvor utrolig lettkjørt den er. Sykkelen kunne fint fungert hos en kjøreskole selv om motorvolumet er dobbelt av hva som normalt brukes til slikt formål.

For sammenligning prøvesatt jeg også en Honda CB1000RS i butikken der jeg hentet Triumphen. Det er slående hvordan to sykler i noenlunde tilsvarende kategori kan oppleves så forskjellig. På Triumphen sitter man mer oppå sykkelen og veien kommer tettere på en, noe jeg liker. Sykkelen oppleves rett og slett som en mindre og mer lettkjørt sykkel enn det kubikken tilsier, noe også den lave setehøyden på 807 millimeter bidrar til. Med behagelig knevinkel og godt stoppet sete, er det heller ingen stølhet å spore etter dagsetappen på gode 30 mil. Planlegger du langturer nedover kontinentet, finnes det selvfølgelig bedre alternativ. Dette selv om tilbehørskatalogen til Triumph inneholder touringløsninger som gjør Speed Twin til grei redskap for helgetur med passasjer. Karakter: Med 270 graders veivaksel i parallelltwin-maskinen, ligger motorkarakteren til Speed Twin nødvendigvis nærmere en stor 90 graders V-twin enn en rekkefirer. Likevel blir jeg også denne gang overrasket over hvor mye egenart motoren byr på. Denne motorkonfigurasjonen har vist seg å være en god middelvei som gir stor grad av frihet for design av resten av sykkelen, samtidig som twin-karakteren beholdes og produksjonskostnadene holdes nede.

Speed Twin måler gjerne krefter med både en sprinter av en rekkefirer med femti hester mer, en seig twin, eller en bokser som skal ut på langtur. Den har akkurat passe med muskler. Du hverken savner eller blir overrumplet av kraften motoren gir, fordi effekten og moment utviklingen kjennes fullstendig lineær og riktig ut.

Moderne elektronikk i klassisk innpakning: Majoriteten av dagens motorsyklister vet å sette pris på det som moderne elektronikk kan tilby av hjelp. Det være seg usynlig motorstyring eller fremstilling av kjøredata. Triumph matcher dette og har smakfullt integrert LCD-display i de to klassisk utformede analoge instrument klokkene for hastighet og turtall. Her er det girindikator, klokke, to tripptellere, drivstoffnivå, kjøremodus, drivstoff forbruk og rekkevidde indikator. Noe særlig mer informasjon enn dette er det ikke behov for på denne type sykkel.

Jeg tror at om du er en fersk eller erfaren MC-fører så er dette en røff og smart sykkel som du kommer til å like.

Flere nettnyheter:

Nyhetsarkiv:

Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
MC-Huset_200x200_aug20.gif
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif
OnlineMC1_NY.gif
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_DL1050XT ok
AMD-banner-mca-mar20.gif
Speed_Banner-mca-mar20_okt.gif
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
MC-Huset_200x200_aug20.gif
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.