Ducati lanserer en ny «digital garasje» for Desmo-universet


Dette er ikke akkurat noen måneferd i seg selv, og Ducati ligger på ingen måte fremst i innovasjonsløypa på app-området. Innholdet representerer heller ikke rocket science og er i og for seg heller ikke noe å skrive hjem om, så hvorfor sender Ducati da ut en egen pressemelding om dette? Tekst: Ole-Andreas Isdahl. Jo, Ducati skiller seg fra de fleste fabrikanter på særlig ett punkt, og det dreier seg om merkelojalitet og samhold. Fabrikanten har i motsetning til mange andre merker virkelig lykkes med å bygge sitt eget «community», hvor lojalitet bygges rundt grunnpilaren som er interessen for produktet – Ducatien.

Desmodromene, som på mange måter er merkets medlemsorganisasjon, har egentlig virket som en APP og sørget for at initiativ, tiltak, informasjon og kommunikasjon ivaretas på en ganske profesjonell måte. Dette er et frivillighetsbasert arbeid som tilgjengeliggjøres via en liten kontingent, men som sikrer at alle inkluderes. Dette arbeidet har en stor effekt på gruppens lojalitet – Desmodromer er virkelig merkelojale – de holder sammen og støtter opp om merkevaren, forhandlernettverket og Ducatimiljøet. Ducatimiljøet er derfor sterkt, de går sine egne veier og er opptatt av sitt interne liv og det å hele tiden jobbe for å videreutvikle dette. Det står det respekt av, og de har virkelig lykkes i sitt arbeid.

Og i nettopp dette perspektivet er det lettere å forstå hvorfor Ducati nå trenger en egen APP. Fabrikanten må selvfølgelig legge til rette for at kundene, slik at Desmodromene får tilgang til nye og oppdaterte verktøy som bidrar til å videreutvikle denne lojaliteten. Innholdet i APPen er som sagt ikke banebrytende i seg selv, men bidrar til å bygge opp om lojalitet som en helt nødvendig komponent i en strategi for å overleve, videreutvikle og vokse. Det vil de sannsynligvis lykkes med. Ser vi på selve APPen så dreier det seg om å få tilgang til data, vedlikeholdsstatus på egen sykkel, forhandlernettverk, servicepunkter og nyheter knyttet til modellutvalg og ny teknologi. APPen vil også kunne fungere som informasjonskanal som sikrer at alle Desmodromer til enhver tid får med seg hva som skjer. Dette er bra det, men det bakenforliggende motivet dreier seg selvfølgelig om identitetsbygging, lojalitet, salg og markedsandeler. Dette kan Ducati, og de gjør det veldig bra. Ser vi på andre merker som er flinke på dette, så må vi selvfølgelig nevne BMW og Moto Guzzi som også har lykkes med å bygge en lojal kundeportefølje. Disse merkene har også kunder som ikke er åpne for å prøve noen annen teknologi enn den de selv bruker! Italienerne har alltid ligget langt fremme med bruk av slik teknologi, og MV Agusta var vel egentlig først ute med APP-utviklingen tilhørende Turismomodellen som kom allerede i 2015. Flere merker har i de senere årene fulgt på med APPer knyttet til modeller. Nå tar Ducati denne utviklingen litt lengre.

Flere nettnyheter:

Nyhetsarkiv:

Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
MC-Huset_200x200_aug20.gif
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif
OnlineMC1_NY.gif
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_DL1050XT ok
AMD-banner-mca-mar20.gif
Speed_Banner-mca-mar20_okt.gif
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
MC-Huset_200x200_aug20.gif
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.