Produkttest: Rukka Exegal Gore-Tex – heavy-duty utstyr for proffene


Undertegnede har i år kjørt med en tekstildress fra Rukka. Dressen heter Exegal Gore-Tex og ligger i segmentet for kjøredresser som brukes mye, under alle kjøreforhold, og den må derfor tåle mye juling. Denne testpiloten kjører mellom 20. og 25.000 km pr. sesong, hvilket setter høye krav til komfort, slitestyrke, værbestandighet og ikke minst sikkerhet. Exegal-modellen ble lansert i år. Tekst og foto: Ole-Andreas Isdahl.

Dressen er laget av slitasje- og rivebestandig Gore-Tex® PRO 3-lags laminat, og er 100 % vann- og vindtett samt pustende. Kort sagt: Exegal er den perfekte kombinasjonen av alle fremragende Rukka-verdier.

Materialer: • 100% pustende, vind- og vanntett Gore-Tex® Pro 3-lags laminert til slitasjebestandig Cordura shell stoff. • Armacor styrker på albuer og skuldre, kombinasjon av høyteknologiske fibre aramid (Kevlar) og Cordura. • Myk neopren i kragen.

Ventilasjon: ventilasjonsåpninger med glidelås og nettinginnsatser: • på baksiden • på brystet • på ermene • på sidene

Justerbarhet og passform: • Breddejustering på øvre og nedre arm med fester • Justerbar kant med borrelåser • Justerbart midjebelte • En skrittstropp og en lang tilkobling glidelås for bukser

Lommer: • To lommer utenfor (vanntett) • En stor lomme på nedre rygg • To vanntette lommer på innsiden fôr

Beskyttere: • D3O® Air XTR skulder og albue beskyttere EN 1621-1 2012 • Rukka D3O® Air Full Back protector inkludert • D3O® CP1 brystbeskytter inkludert EN 1621-3:2016, Nivå 1

Komfort og spesielle funksjoner: • Integrert vanntett, elastisk ATS (= Anti Thief System) Gore-Tex Stretch krage som kan skjules i lommen • Avtakbart fôr med 60g isolasjon og temperaturregulering • Ermet ender med glidelåser, borrelås stramming og vanntett Gore-Tex® indre mansjetter Testpiloten mener: Exegal-dressen fra Rukka har vært brukt under alle tenkelige forhold denne sesongen. Vi startet kjøringen sammen i Spania med test av nye Suzuki V-Strom 1050 XT under tildels lune forhold, hvor det var helt nødvendig å fjerne alt innerfor og sikre maksimal lufting. Luftingen fungerte godt, og jeg ble ikke for varm og derav ubehagelig i Spania. Modellen har mange størelser og tilpasningsmuligheter og er derfor enkel å tilpasse alle kroppsformer. Det er viktig for førerens muligheter til å bevege seg i dressen under aktiv kjøring. Kjøredresser som hemmer førerens bevegelsesmuligheter går på bekostning av kjøreglede og er ikke bra.

Buksen har seler og kan kobles sammen med jakken med glidelås slik at dressen alltid sitter som den skal. Kne-, hofte-, albue-, bryst- og ryggbeskyttere sitter der de skal, er kraftige og gir føreren en opplevelse av å være godt beskyttet. Kjøredressen er designet med kraftige materialer og sømmer som tåler norske kjøreforhold svært godt. Jeg har fjernet alt innerfor og har ikke hatt behov for dette gjennom sesongen. Dressen er mer enn varm nok og er vann- og vindbestandig selv på fjelloverganger over 1000 meter med regn og sludd. Det har ikke vært behov for superundertøy eller langermede overdeler denne sesongen. Etter perioder med regn tørker dressen raskt opp igjen. Jeg er spesielt fornøyd med passform, justeringsmuligheter, opplevd sikkerhet og beskyttelse, konstruksjon av halstetningen og det faktum at lommene faktisk er vanntette.Gummitetningene som brukes på glidelåsene holder seg som de skal og forblir tette.

Den store lommen bak og nede på ryggen er praktisk og enkel å komme til. Denne fungerer godt til oppbevaring av telefon, kredittkort, kart og andre småting som man må ha tilgjengelig under turen. Glidelåser og lommer er praktiske og fungerer godt. Denne dressen har virkelig fått kjørt seg, men ser fortsatt like fin ut. Etter kjøring i dårlig vær har jeg vasket av dressen med litt såpevann og en svamp, før skylling med slange og deretter hengt dressen opp til tørk. Dressen har holdt form og farge veldig godt og bærer ikke preg av å ha vært utsatt for så tøff bruk.

Denne kjøredressen har fått skikkelig juling og har bestått alle tester. Dersom man skulle peke på noe som kunne vært bedre, så må det være vekten på dressen. Den er litt tung og kanskje litt tykk. Dette er imidlertid et kompromiss som føreren må kunne tåle når kjøredressen har så mye innebygd sikkerhet og tåler så mye som denne faktisk gjør.

Flere nettnyheter:

Nyhetsarkiv:

Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
MC-Huset_200x200_aug20.gif
198x198_Yamaha_des20.gif
OnlineMC1_NY.gif
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_DL1050XT ok
AMD-banner-mca-mar20.gif
Speed_Banner-mca-mar20_okt.gif
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
MC-Huset_200x200_aug20.gif
198x198_Yamaha_des20.gif

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.