«On a mission with no emission» – del 4: Konklusjon


MC-avisa har sammen med Erling Sande AS gjennomført en test for å finne ut om det faktisk er mulig og praktisk gjennomførbart å kjøre 1000 km med elektriske motorsykler i dagens etablerte infrastruktur med hurtigladere. Del 4: Konklusjon Tekst og foto: Ole-Andreas Isdahl.

Så, funker det å bruke elektriske motorsykler til touring? Ja, det funker, men ikke med en 3 eller 6 kWh ladeenhet. Skal du kjøre langt, må du simpelthen ha en sykkel med 12 kWh ladeenhet. Da kan du leve med pauser på 50 til 60 minutter etter halvannen times kjøring. Vi noterte oss imidlertid på turen at det er få ladestasjoner som har flere enn to type 2 ladere, hvilket betyr at det foreløpig ikke nødvendigvis er så lett å reise i større grupper. Men selskapene som eier hurtigladerne sier at de bygger ut med ca. 1000 til 1500 ladestasjoner pr. år, og det vil jo hjelpe godt på utvikling av infrastrukturen. Så forutsetter vi at vi i fremtiden kan stole på appenes data om plassering og operasjonelle status. Det er viktig for brukernes tillit til leverandøren av disse tjenestene! Konklusjon: Bærekraft er et viktig motivasjonselement for manges valg av et elektrisk kjøretøy. De tøffeste kritikerne hevder gjerne av avfallsproblematikken knyttet til avhending av batterier, representerer et problem. Basert på kunnskapen vi har opparbeidet oss med elektriske biler, viser det seg imidlertid at batteriene holder seg bedre og lengre enn det man først antok, og det forskes også mye på gjenbruk av brukte batterier. Så denne problemstillingen kan vi nok foreløpig la ligge. Strømforbruket under lading kan imidlertid diskuteres, da disse syklene på en lading forbruker like mye strøm som ett døgns vinterforbruk på en middels stor enebolig! Det overrasket oss litt, men det er heldigvis en fornybar og utslippsfri energikilde!

Men vi konstaterer at syklenes opplevde kvalitet er like god som high-end sykler i samme segment. Dersom vi forutsetter at du er en normal fører, kan du kjøre like raskt som den bensindrevne teknologien og omtrent like lange etapper før du må fylle drivstoff og hvile. Gitt at du har 12 kWh lader blir du heller ikke vesentlig sinket av lading, hvis du kombinerer lading med hvile. Så er det selvfølgelig ikke til å stikke under stol at man blir styret av tilgjengelighet og lokaliseringen til ladestasjonene, men utviklingen av denne infrastrukturen går fort og trenden er at også bensinstasjonene nå får hurtigladere. Om ikke så altfor lenge vil det være liten eller ingen forskjell her.

Personlig synes jeg det er morsomt å prøve ny teknologi og se hvordan jeg kan få denne til å virke i min egen hverdag og på tur. Fordelene med de elektriske motorsyklene er mange, de er behagelige, gir en ny kjøreopplevelse med svært lite vibrasjoner og er som regel superraske og ytelsesterke. Til og med en elekrtisk moped eller scooter yter mere enn en konvensjonell scooter, og de er morsomme og praktiske å kjøre med. Men vi kan nok konkludere med at ladeenheter mindre enn 12 kWh ikke er egnet for turkjøring, og derfor er best egnet til hverdagsbruk i urbane sammenhenger. Men som ordtaket sier, like barn leker best, og det er nødvendigvis ikke så enkelt å dra på tur med el- og bensindrevne motorsykler sammen! Pr. i dag er nok forskjellene her litt for store hva angår hastigheten på energipåfylling og rekkevidde, og det kan komme til å skape frustrasjoner og strekk i laget.

«Image is everything»: Forsøket vårt viser helt klart at verden og utviklingen suser kjapt fremover. Fremtiden er her, og for de som ønsker å ligge i forkant og bruke ny teknologi, er dette helt supert. Dagens teknologi fungerer også på tur, gitt at du velger riktig ladeteknologi. Mitt motiv for turen med en elektrisk motorsykkel dreier seg om gode kjøreopplevelser, bruk av ny ytelsessterk teknologi, gode kjøreegenskaper og de nye utfordringene som knyttes til mestring og optimalisering av rekkevidde og riktig bruk av infrastrukturen. Elektriske motorsykler har faktisk en merverdi som kan knyttes til støynivå, presisjon og lite vibrasjoner, men dette må du selv finne om du liker. Jeg liker det og syntes faktisk at min egen sykkel bråka mye da jeg etter turen satte meg på den igjen!

Salgstallene viser at det er flere og flere som er villig til å gå denne veien og som synes det er spennende. Men våre holdninger knyttet til valg av type motorsykkel dreier seg fortsatt om imaget vårt, og enn så lenge sier flertallet at de ønsker å bruke bensinmotoren. Det er det selvfølgelig veldig mange gode grunner til. Jeg er selv under utvikling i disse spørsmålene og merker at det er veldig mye ved disse syklene jeg liker, men vi trenger en bedre utviklet infrastruktur som vi kan stole på og som legger til rette for at vi også kan dra på tur. Vi ser flere og flere elektriske motorsykler på veien, og vi har aldri fått så mye oppmerksomhet som vi fikk på turen med Zero. Det var morsomt å se at kvinnene også var interessert når menn begynte å stille spørsmål. Dette var de også interessert i, og de stilte like mange spørsmål som gutta. Dette fungerte bra, test bestått og kred til importører og forhandlere som satser på fremtiden, hva den nå enn måtte komme til å ende opp med.

Flere nettnyheter:

Nyhetsarkiv:

Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
MC-Huset_200x200_aug20.gif
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif
OnlineMC1_NY.gif
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_DL1050XT ok
AMD-banner-mca-mar20.gif
Speed_Banner-mca-mar20_okt.gif
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
MC-Huset_200x200_aug20.gif
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.