«On a mission with no emission» – del 3: Ladeinfrastruktur


MC-avisa har sammen med Erling Sande AS gjennomført en test for å finne ut om det faktisk er mulig og praktisk gjennomførbart å kjøre 1000 km med elektriske motorsykler i dagens etablerte infrastruktur med hurtigladere. Del 3: Ladeinfrastruktur Tekst og foto: Ole-Andreas Isdahl. Fortum er en av de store ladeaktørene og står for mye av infrastrukturen: I og med at vi ikke har så mye erfaring med elektriske motorsykler og ladestasjoner, måtte vi gjøre litt research før avreise. Vi snakket med Fortum, som er en av de største aktørene, lastet ned apper og planla reisen vår etter beste evne. Fortum syntes nok ikke at dette var så spesielt og var ganske lunkne til hele forsøket vårt. Vår første observasjon var når sant skal sies at vi allerede fra starten av følte oss litt styrt av rekkevidde og ladestasjonenes plassering. Ikke noe stort problem, men vi var nødt til å forholde oss til det faktum at vi måtte lade!

Syklene leverete imponerende bra, og det var virkelig morsomt å pese "haren" (en BMW S 1000 XR). Vi lærte raskt at rekkevidden på denne type kjøring lå på ca. 15 mil, tett opp til det Zero selv oppgir for denne typen kjøring. Vi lærte imidlertid kjapt at ladeenhetene vi hadde med på henholdsvis 3 og 6 kWh ikke fungerer på langtur, da den minste på 3 kWh bruker ca. 3 timer på å fulllade batteriene, før du igjen kan kjøre ca. 15 mil. Dette var selvfølgelig dårlig planlegging fra vår side, men man lærer. Laderen på 12 kWh ville derimot vært helt topp og så absolutt tilstrekkelig for lengre turer. Men vi fikk det til å fungere, og vi kosa oss.

Dyrekjøpt læring: Det gledet oss å observere at flere av hotellene vi besøkte hadde installert ladere til sine gjester. Til og med type 2-ladere som motorsyklene bruker, som her på Boen gård utenfor Kristiansand. Veldig bra. Ladeselskapene i den etablerte infrastrukturen tilbyr gjerne en fordels-app som gir lavere pris. Alternativet er ofte et SMS-styrt alternativ som ofte er dobbelt så dyr! Vi lærte imidlertid at prisforskjellene allikevel kan være sjokkerende store. Ja, i noen tilfeller fant vi ut at Fortum var minst fire ganger dyrere enn konkurrenten Q, og det synes vi er drøyt!

Vi fant også ut at appen til Fortum, som har geografiske søkemuligheter, også hadde feil. Ladestasjonen som oppgis å være i Cort Adlers Gata 7 i Skien, finnes rett og slett ikke, og det kan fort bli kinkig dersom du som det vi var, er tom for strøm. Da vi konfronterte Fortum med funnet vårt, reagerte de med undring. Vi fikk ingen forklaring, bare en lovnat om at de skulle følge opp saken. I skrivende stund står ladestasjonen i Cort Adlers gate 7 i Skien fortsatt som aktiv i appen...

NASA-ingeniøren Niel Saiki startet produksjonen av elektriske motorsykler i California i 2006, og de første modellene ble solgt i større volum fra 2010. Den opplevde kvaliteten på Zero er veldig god, og syklene er praktisk og smart innredet med lagringsrom for ladeledning og 12V-lading til mobiltelefon. Kvalitet og finish er god, og syklenes kjøreegenskaper er fullt på høyde med det beste i markedet – ingen tvil om det. Det er ingen vibrasjoner i syklene, gassresponsen er presis, jevn og kraftfull, og du opplever at du rett og slett kjører på en presisjonsinstrumet. Det er ikke grenser for hvor mye moro du kan ha med 110 hk og 190 Nm!

Les mer i neste del! Klikk her for å lese del 1: På papiret.

Klikk her for å lese del 2: På veien.

Flere nettnyheter:

Nyhetsarkiv:

Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
MC-Huset_200x200_aug20.gif
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif
OnlineMC1_NY.gif
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_DL1050XT ok
AMD-banner-mca-mar20.gif
Speed_Banner-mca-mar20_okt.gif
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
MC-Huset_200x200_aug20.gif
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.