Farlig gass


Vi motorsyklister er kan hende som norske skisportsfantaster – alle husker vel hvor store protestene var da svenske Bokløw oppfant den moderne hoppstilen, som han faktisk i årevis ble trukket kraftig for fordi det var «stygt». Men i dag hopper alle sånn! Av Tore Huseby. Mange nyvinninger i motorsykkelverdenen har også opp gjennom historien møtt utrolig mye motstand. En av dem var hjelmpåbudet – det ble sett som et stygt angrep på frihetselskende motorsyklister, ikke bare i USA, men også her i Skandinavia. Det er ytterst få som irriterer seg over hjelmpåbudet i dag. Påbudet er akseptert av både kreti og pleti. Selv om det faktisk er herlig å kjøre barhodet en varm dag, en glede alle nå har glemt. Skivebremsen: Seinere kom skivebremsen – den fikk mye kritikk for å være ubrukelig i regnvær, ha beskjeden virkning i tørt vær og sist men ikke minst: Den var så stygg! Mye av denne kritikken var faktisk berettiget de første årene, men tida har vist at skivebremsene etter hvert kom til å utkonkurrere trommelbremser fullt og helt. Og ingen vil seriøst vurdere å sette trommelbrems på en sportssykkel i dag. Den eneste feilen med bremseskiver var altså at de ikke i starten var fullt utviklet. ABS: Ramaskriket da BMW som den første produsent i verden for hele 32 år siden presenterte ABS-bremser var temmelig unison: Dette er ubrukelig, det er livsfarlig, det er falsk trygghet og så videre. Vittige hoder sa dette: Hva skal BMW med låsningsfire bremser, det har de hatt helt siden 1923? Dette var en henvisning til at de første skivebremsene til BMW var av et tvilsomt og nokså svakt bitt. Men det ingen sa, var at denne første ellevekilos ABS-klumpen på både RT- og RS-modellene faktisk gjorde at panikkbremsing med derav følgende velt, var en saga blott. Og de da ultramoderne bremsene til BMW var faktisk svært effektive. Et artig poeng var at langt om lenge monterte riktignok også tradisjonelle Harley-Davidson til slutt ABS på sine sykler. Men de la store anstrengelser i å skjule teknologien! Den kunne altså til nød være der, men den skulle absolutt ikke synes. I dag er enhver konkurransesykkel, ført av verdensmestere, utstyrt med motorelektronikk som styrer det meste, og ingen synes lenger at der er «feigt». Gasshåndtaket, en oppfinnelse? En annen tidlig oppfinnelse alle tar for gitt i dag, men som engang i tida var en skikkelig nyhet, er gasshåndtaket. Alle motorsykler i dag er utstyrt med dette, men det var produsenten Indian Motorcycles som oppfant denne løsningen med å vri på et håndtak for å øke farta. Før dette var gassinnretningen en regulatorspak montert på tanken, på rammen eller på styret. Farlige tabber: Denne skribent har i mange år i blant tittet på videoer på internett der et tema går igjen – en inkompetent person setter seg overskrevs på en motorsykkel, gir gass, og trekkes ved dette hardt bakover slik at han eller hun gir full gass ufrivillig. Årsaken er enkel, håndtaket personen holder seg fast i , er på høyre side gassrulla, og jo radigere det går, jo mer gass gis det – inntil ferden så å si uten unntak med en eller annen form for forferdelse for sykkel og fører, og også for en stakkars eier som har vært dum nok å la en uerfaren få prøve sykkelen. Hva med å snu i tide? Det er her vi har tenkt følgende: Hva om gasshåndtaket gikk motsatt vei? Ville ikke da hundrevis, ja tusenvis av slike idiotulykker kunne unngås? Og lattersalvene bak PC-skjermene forstumme. Og enda viktigere – antall ulykker på motorsykkel der sykkelen er havnet i ukyndige hendes kunne reduseres til et minimum? Nå vil du kanskje si at dette skaper et nytt problem – nemlig at en eventuell bråbrems kan føre til at gis gass samtidig som man bruker forbremsen. Mitt svar er at dette lett lar seg løse elektronisk – tennes bremselyset, blir også tenningen seinere slik at effekten i motoren reduseres. Dette vil ikke merkes av føreren fordi man i bremseøyeblikket ikke trenger motorkraft. I dag er gasshåndtaket på en moderne motorsykkel i prinsippet ikke annet enn en elektronisk volumkontroll, og den kan derfor konstrueres på en hvilken som helst måte. Vi er derfor for dette forslaget. Men vi er villig til å vedde et visir og en høyrehanske på at du, du er i ganske sikkert i mot!

Flere nettnyheter:

Nyhetsarkiv:

Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
MC-Huset_200x200_aug20.gif
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif
OnlineMC1_NY.gif
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_DL1050XT ok
AMD-banner-mca-mar20.gif
Speed_Banner-mca-mar20_okt.gif
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
MC-Huset_200x200_aug20.gif
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.