Produkttest: Kriega Outlander System OS-22 og OS 32

31.07.2020

 

Det har blitt flere og flere seriøse «adventuremotorsyklister» de siste årene. Til nå har aluminiumsbokser dominert bagasjeløsningene for disse.

Tekst og foto: Kyrre Hagen.

Fordelen med aluboksene har vært at de er robuste, samt at de har åpning i toppen som gjør at du kan laste mye i dem. Tar du sykkelen din ut i krevende partier, er det imidlertid en fare med stive kofferter som er fastmontert sykkelen. Om beinet ditt blir sittende fast i noe, er det en stiv veske som i neste omgang treffer beinet ditt. Mange har derfor skadet seg unødvendig på sine egne alubokser under slik kjøring.

Det nye Kriega OVERLANDER-SYSTEMET (OS) setter en ny standard når det gjelder myke vesker. De er vanntette og produsert i et tykt gummimateriale. Veskene har innlegg i toppen slik vi er vant med fra alubokser. Dette gjør at de er svært enkle å pakke, samt at kapasiteten utnyttes godt. Det utvendige materialet er stivt nok til at de holder godt på fasongen. Innvendig har veskene et hvitt innertrekk som er helt vanntett. Den lyse fargen gjør dessuten at det er enkelt å finne frem inne i veskene, da alle gjenstander får god kontrast mot det hvite. Når du lukker veskene gjøres dette ved at du ruller sammen et stykke på toppen som festes med klips ned på hver side. Deretter både komprimerer og sikres lasten med to stropper som går rundt veskene.

To måter å feste veskene:
Veskene kan legges over setet som saddlebags ved hjelp av stropper som selges separat. Dette tar minst plass, og er den letteste løsningen. Den mest elegante måten er imidlertid å feste veskene til spesialplater (OS-plattformer), som monteres på sykkelens bagasjebærer. Disse platene ar laget av solid plast, og har mange festemuligheter som kan tilpasses ulike bæresystemer. Platene muliggjør dessuten utrolig mange kombinasjoner, både med ulike veskestørrelser og ekstratanker.

 

 

Når du benytter OS-plattformer, tres veskenes reimer gjennom tilpassede hull i plata. I bunn og topp festes spenner, og i tillegg har stroppene hurtiglåser som benyttes til å komprimere bagasjen. Når du trer reimene gjennom i toppen, trer du samtidig gjennom noen skiver som gjør at veskene henger, selv om ikke reimene er festet. Litt vanskelig å forklare, men dette systemet fungerer godt. Montering og demontering tar mindre enn et minutt med to hurtiglåser/spenner. OS-platene gir dessuten muligheter for montering av utstyr på innsiden av plata. Her monterte jeg en vanntett tube, for oppbevaring av brensel eller drikke.

Ulike størrelser:
Veskene finnes i både 32 og 22 liter. Jeg monterte veskene på en ny Tenere 700. I likhet med mange andre sykler går sykkelens bagasjebærere lenger ut på den ene siden på grunn av eksospotten. Jeg valgte derfor 22 liter på eksossiden, og 32 liter på den andre.

Veskene har 16 ”hook-on” festepunkter rundt på sidene, som er beregnet for å feste annen bagasje. Det finnes festepunkter for bærestropper, samt et godt håndtak for å kunne bære veskene. Dette håndtaket legger seg flatt når vesken sitter på sykkelen.

 

 

Priser:
En OS 22 koster kr 3.299,- pr stk og OS-32 koster kr 3.629,- pr. stk. Jeg kjøpte dessuten 2 stk. Kriega OS-platformer, som er plater tilpasset disse veskene. Disse monteres på sykkelens bagasjebærer. Platene koster kr 1.099,- pr. stk. (til Touratech bærere) kr 1.539,- til Ténéré 700 originale bagasjebærere.

Testføreren mener:
Veskene er testet på ulike turer gjennom våren og forsommeren. Veskene fungerer overraskende godt, og har derfor vært i flittig bruk. De sitter godt, og er lette å ta av og på. Formen holder seg overraskende bra til tross for at jeg til tider har lastet dem relativt fulle. Jeg har kjørt med ulike mykvesker tidligere, men vil si at dette nok er de beste jeg har vært borti. Jeg vil langt på vei si at veskene kan konkurrere med alubokser i funksjonalitet. I tillegg er veskene myke, noe som kan redusere skader dersom uhellet skulle være ute. Utover dette virker veskene å være svært robuste, og jeg er ganske sikker på at disse har en lang levetid. Jeg gir tommel opp for OS-systemet fra Kriega, og kommer til å benytte veskene flittig fremover.

Produktfakta:
Forsterket bærehåndtak
Kevlar webbing
16 festepunkter til andre OS-Packs
Skulderstropp
Dimensjon: 400 (h) x 420 (v) x 190 (d) mm
Vekt: 2600 g
Volum: 32 liter
Norsk importør er Norsafe AS.
Du finner all info på www.norsafe.net

Please reload

Banner-123mc-på-mca-nettside-2.jpg

Nyhetsarkiv:

Please reload

Flere nettnyheter:

Please reload

Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
198x198_Yamaha_jul20.gif
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif
Gunderser-nettbanner-mar19-2020.gif
OnlineMC1_NY.gif
MC-Huset_200x200_feb20.gif
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_DL1050XT.gi
AMD-banner-mca-mar20.gif
Speed_Banner-mca-mar20.gif
Banner-SpeedTripleRS-724x66-MCAvisa_NO_n
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
Gunderser-nettbanner-mar19-2020.gif
MC-Huset_200x200_feb20.gif
198x198_Yamaha_jul20.gif
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.