Moro med elektrisitet – Rapport fra H-D LiveWire

29.07.2020

Endelig har jeg fått kjørt LiveWire, Harley-Davidsons elektriske alternativ. Riktignok var jeg en av mange som fikk anledning til å sitte på et eksemplar som stod opprigget under Oslo Motor Show i fjor høst, men det er først nå jeg har vært ute på landeveien med den.

Tekst og foto: Jarl Hole.
 

Artikkelforfatteren og Rolf Kåre Valderhaug hos H-D Oslo er enig om at elektrisk er moro og at LiveWire er fullt på høyde med mye av det andre som ruller rundt på norske veier hva gjelder kjøreegenskaper og ytelse forøvrig. Som banneret i bakgrunn signaliserer, så er det prøvekjøring hele dagen hos H-D Oslo. Hvis du ikke er interessert i LiveWire, står en rekke av H-D’s andre modeller og venter på deg. I tillegg kan du også få deg en tur med de forskjellige modellene til Royal Enfield.

Etter en kort introduksjon av Rolf Kåre Valderhaug, salgssjef hos H-D Oslo bar det av sted med kjøremodus satt til «regn». Greit å starte forsiktig. Elektriske motorer har fullt dreiemoment og lineær effekt fra null, så en myk introduksjon er ikke å forakte. Fravær av motorstøy og clutchpedal er det første jeg merker, i tillegg til en merkbar regenerering av strøm når jeg bremser. Elektriske kjøretøy er så viselig konstruert at de får tilbake litt av den elektriske kraften under bremsing, og brukt på en bevisst og aktiv måte kan det bidra til en noe lengre kjøredistanse før neste lading. I bykjøring er faktisk denne effekten så merkbare at man bruker mindre brems enn vanlig, regenereringen står alene for oppbremsingen foran kryss etc. Mindre slitasje på klossene med andre ord.

Vel ute på landeveien skifter jeg kjøremodus til «sport», og LiveWire får merkbart mer skyv. Det er kraftig og fullt på høyde med det en forbrenningsmotor produserer, men samtidig legger jeg merke til at den horisontale streken som indikerer forbruk av strøm også våkner til live og minner meg på hvor mye jeg har brukt og hvor mye som står igjen før jeg må «tanke». Ifølge opplysninger fra H-D har LiveWire en effektiv rekkevidde på fra 17,5 til 22,5 mil, avhengig av hvordan du behandler pådraget. I det daglige er det helt greit for meg, men det er klart at det blir en utfordring hvis man har tenkt seg på en lengre tur. Da må man bruke litt energi på planlegging av stopp for påfyll av strøm på en effektiv måte, det vil si at man bør stoppe der det er ladeanlegg for veifarende. Skal man lade via en stikkontakt og vanlig nettspenning, tar det for lang tid. Lader man på en hurtiglader vil det ifølge H-D ta 45 minutter før man har 80% fylling på batteriet. 45 minutter er jo ikke stort mer enn tiden det tar å dytte ned en stor grilla med mos og rekesalat, så det er innafor. Uansett er vel ikke LiveWire i første rekke tiltenkt de lange turene, men mer de urbane strøk, og da duger den godt.

LiveWire duger nok ikke like godt blant svorne H-D fans. Noen tar det åpenbart som en provokasjon. Jeg oppsøkte et par slike i mitt nabolag, og de var ikke imponert da jeg postulerte den endelige slutt på strake rør og buldrende V-twinmotorer, og at de i stedet skulle få stillhet og et drag som overgår det en V-twin produserer. Karene var ikke på noen måte fornøyd med bytteforholdet.

Dem og H-D om det. LiveWire er overraskende trivelig å kjøre. Til forskjell fra andre elektriske sykler jeg har prøvd, virker den ikke topptung og faller ikke inn i svingene, men er tvert om ganske lettstyrt og fremstår adskillig lettere enn de 250 kg den skilter med på papiret. Den har også dugelige og lettbetjente bremser. Til og med bakbremsen gir fin bremseeffekt, og det er mer enn man kan si om bakbremsen på en rekke andre moderne sykler. Jeg eier selv et par moderne sykler med moderat eller direkte dårlig fungerende bakbrems (Indian FTR og MV Agusta 800 cc), så akkurat her vet jeg hva jeg snakker om.

Så kan man spørre hva H-D vil med LiveWire? Uansett hensikt står det respekt av å bryte så radikalt med sin tradisjonstunge fortid. Jeg tror H-D fremdeles vil lene seg tungt på sine V-twin maskiner, men jeg tror også at LiveWire vil utvikle seg parallelt. I en ganske nær fremtid vil det komme lettere og kraftigere batterier som vil gi lengre kjørelengde og kortere ladetider og ikke minst være billigere. Det vil føre til at sykler som LiveWire og andre elektriske tohjulinger vil gå ned i pris og bli langt mer attraktive. For øyeblikket er LiveWire for høyt priset, ca. kr 320.000, til at den blir en utfordrer til sykler med forbrenningsmotor eller et reelt alternativ for den vanlige motorsyklist. Den er uansett et stort sprang for H-D og en sykkel som hva gjelder viktige parameter som kjøreegenskaper og betjeningsvennlighet er på høyde med markedet for øvrig.

Takk til H-D Oslo og Rolf Kåre Valderhaug for en dag med elektrisk moro!

Please reload

Banner-123mc-på-mca-nettside-2.jpg

Nyhetsarkiv:

Please reload

Flere nettnyheter:

Please reload

Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
198x198_Yamaha_jul20.gif
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif
Gunderser-nettbanner-mar19-2020.gif
OnlineMC1_NY.gif
MC-Huset_200x200_feb20.gif
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_DL1050XT.gi
AMD-banner-mca-mar20.gif
Speed_Banner-mca-mar20.gif
Banner-SpeedTripleRS-724x66-MCAvisa_NO_n
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
Gunderser-nettbanner-mar19-2020.gif
MC-Huset_200x200_feb20.gif
198x198_Yamaha_jul20.gif
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.