Godt pakket gir god tur!

13.07.2020

 

Med godt pakket bagasje som holder seg innenfor vognkortets vektbegrensninger kan du og passasjeren se frem til mange problemfrie timer på veien uansett underlagets beskaffenhet.

 

Tekst: Jarl Hole
Foto: Jarl Hole/BMW

 

Ferien er over oss og motorsyklister fra hele landet legger ut på tur. Turkjøring med motorsykkel kan by på mange flotte opplevelser hvis man velger rute med omhu og blir velsignet med noenlunde pent vær. Haken er at en fullastet motorsykkel, ofte med passasjer, kan oppføre seg svært annerledes enn samme sykkel uten last og passasjer. Vi skal ta for oss noen viktige momenter for at du skal få en fin tur i sommer og ikke havarere et sted langs vegkanten eller bli utsatt for en ulykke.

Vognkortet:
Vi starter med noe så prosaisk som vognkortet. Bortsett fra at du bestandig skal ha det med deg når du er ute og kjører tenker vel de fleste ikke så mye over hva som står der. Skal du ut på tur med bagasje og passasjer bør du imidlertid ta frem vognkortet og sjekke opplysningene du finner under punkt 8. Vekter (kg). Her kan du få deg noen overraskelser som gjør at du må pakke med omhu, spesielt om du og din passasjer er blant de som har en tendens til å ta med dere for mye på turen. Det er tre sentrale begrep i vognkortet som er viktige. Tillatt totalvekt, egenvekt med fører og tillatt nyttelast inkl. passasjer:

Tillatt totalvekt:
Tillatt totalvekt er det maksimale sykkelen kan veie inkludert fører, bagasje og passasjer. Er totalvekten mer enn det som står i vognkortet når du er ferdiglastet og dere har tatt plass i salen har du ulovlig overlast.

 

Egenvekt med fører:
Egenvekt med fører er vekten av sykkel med drivstoff, olje og eventuell kjølevæske samt vekten av fører. For å kunne angi egenvekt med fører må myndighetene bruke et tall for førerens vekt. Tallet som brukes er 75 kg. Det er lite når vi vet at kroppsvekten i den vestlige verden har gått jevnt og trutt oppover og at dette representerer fører med hjelm, støvler og bekledning. Et mer korrekt tall å bruke ville ha vært 90 kg og selv det kan være i snaueste lagte. Uansett, det du må vite er at vognkortet bruker 75 kg. Veier du mer går egenvekten opp og da vil tillatt nyttelast inkl. passasjer gå ned.

 

Toppboks kan være godt å ha for å få plass til alt som skal med på turen og den kan gi god støtte til passasjerens rygg. Husk imidlertid regelen: tungt nede lett oppe. Hvorfor er lett å skjønne av bildet. Plasserer du tung bagasje i toppboksen blir tyngdepunktet dramatisk forskjøvet og sykkelen kan bli uhåndterlig.

 

Tillatt nyttelast inkl. passasjer:
Tillatt nyttelast inkl. passasjer er det tallet som fremkommer når du trekker egenvekt med fører fra tillatt totalvekt. Står det i vognkortet at tillatt nyttelast inkl. passasjer er 137 kg er det den vekten du har til disposisjon for din passasjer og bagasjen dere skal ha med. Veier passasjeren du skal ha med 100 kg fullt påkledd har dere 37 kg til disposisjon for bagasjen. Det du imidlertid må huske på er om du veier mer enn standardverdien på 75 kg som brukes i vognkortet for å beregne egenvekt. Det er her den store overraskelsen kan komme. La oss si du veier 100 kg og ikke 75 kg. Da går den faktiske egenvekt med fører opp 25 kg og tillatt nyttelast inkl. passasjer tilsvarende ned. Veier du som fører 100 kg og veier din passasjer også 100 kg er det dere har igjen til bagasjen kun 12 kg. Ikke så mye å skryte av? For ordens skyld er dette eksempelet hentet fra virkeligheten og artikkelforfatterens BMW K 1600 GTL. Som du kan se er det når det kommer en passasjer inn i bildet at problemene kan oppstå og bagasjekapasiteten bli svært redusert avhengig av fører og passasjers kroppsvekt. Kjører du uten passasjer er det som regel ingen problemer.

 

Pakk for stabilitet og gode kjøreegenskaper:
Å sjekke vognkortet for sykkelens vektbegrensninger er bare en del av forberedelsene til en vellykket tur. Riktig pakking for å beholde sykkelens stabilitet og kjøreegenskaper er like viktig. Kjører du en moderne tur eller sportstursykkel leveres den som regel med integrerte veskesett eller du har mulighet for å kjøpe det som tilleggsutstyr. Et integrert veskesett fra sykkelens produsent er å foretrekke. Originale, integrerte veskesett klikkes raskt på plass, sitter godt og gir god beskyttelse til bagasjen. Du bør sjekke om produsenten anbefaler en begrenset toppfart når du bruker sidevesker og toppboks. De fleste produsenter gjør det og anbefalt toppfart ligger ofte i området 130 km/t. Det kan være en god ide å holde seg til anbefalingen av sikkerhetsmessige grunner. Veskesett med festeanordninger blir utsatt for store krefter i høye hastigheter og sykkelens aerodynamikk kan bli negativt påvirket.

Et veskesett består som regel både av sidevesker og toppboks. Spesielt når dere er to kan den ekstra plassen som en toppboks gir være god å ha. Det er et par ting ved en toppboks som du må ta hensyn til når du pakker sykkelen for langtur. En toppboks sitter høyt oppe og langt bak på sykkelen og det er ikke ideelt med hensyn på stabilitet og kjøreegenskaper at tyngdepunktet blir flyttet bakover og oppover. Dette må du ta hensyn til ved pakking av bagasjen slik at du bruker toppboksen til lettere bagasje og legger den tyngre bagasjen i sideveskene. Hvis du pakker toppboksen for tungt risikerer du å få en svært baktung sykkel med ustabil styring.


 

Norge er ditt nærmeste turland – På grunn av pandemien kan det bli stor trafikk på landets hovedveier. Da er det godt at det finnes alternativer som «Tindevegen» mellom Øvre Årdal og Turtagrø. 25 km med vei over fjellet, utfordrende, men ikke farlig. Anbefales! Husk kredittkort for å slippe gjennom bommen på toppen.

 

Dekk og dempere:
Dekk og dempere arbeider hardt når du er på langtur med passasjer og bagasje. Gode dekk samt justering av fjærer og dempere slik at de fungerer optimalt med den økte lasten sykkelen blir utsatt for er svært viktig når du skal på langtur. Skal du kjøre på europeiske motorveier med både høyere fartsgrenser og høyere temperaturer enn vi er vant med her til lands må reisebudsjettet ditt ta høyde for at du kan komme i en situasjon hvor du må kjøpe og legge på nye dekk for å komme deg videre. 35 grader i lufta og 50 eller mer i asfalten kombinert med høy fart og høy vekt øker dekkslitasjen vesentlig og har overrasket mange. Dekkeksplosjon eller punktering i høy fart er en svært krevende situasjon.

En god forberedelse er å pakke sykkelen dagen før du drar og ta en prøvetur med full oppakning og passasjer. Da blir du vant til hvordan sykkelen oppfører seg og har sjansen til å gjøre noen omrokkeringer på bagasjen om du føler at sykkelen ikke oppfører seg som den skal. Et par prøvebremsinger med full oppakking og passasjer er heller ikke å forakte for å venne seg til hvordan fjæring, dempere og bremser takler den ekstra vekten og et forskjøvet tyngdepunkt.

God tur!

Please reload

Banner-123mc-på-mca-nettside-2.jpg

Nyhetsarkiv:

Please reload

Flere nettnyheter:

Please reload

Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
198x198_Yamaha_jul20.gif
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif
Gunderser-nettbanner-mar19-2020.gif
OnlineMC1_NY.gif
MC-Huset_200x200_feb20.gif
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_DL1050XT.gi
AMD-banner-mca-mar20.gif
Speed_Banner-mca-mar20.gif
Banner-SpeedTripleRS-724x66-MCAvisa_NO_n
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
Gunderser-nettbanner-mar19-2020.gif
MC-Huset_200x200_feb20.gif
198x198_Yamaha_jul20.gif
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.