MC-salget januar–juni 2020: Eventyrlig økning på tung MC!
Første halvår ble et eventyr for MC-butikkene som selger tung MC. Oppgangen ble på 14,8 %. Tatt i betraktning Korona-viruset og et nedstengt Norge fra 12. mars og ut i april, så er tallene eventyrlige. Yamaha har fått en solid ledelse foran BMW, Honda og KTM.
Tekst: Ole Martin P. Eidevik.

Yamaha har et solid tak på markedet i Norge og leverer flere og flere bestselgere. Her representert med den nye utgaven av Tracer 700 (t.v.) og Tracer 900/900 GT.
En skal også huske at 2019 var det salgsåret der det ble solgt flest nye motorsykler i moderne tider i vår langstrakte land. Nå vet alle at det ikke kommer til å gå oppover hele tiden, men 2020 blir en høydare i forhold til fjoråret når det gjelder nysalget av tung MC. Det som også er gledelig er at MC-forhandlerne vi har snakket med sier at de også har hatt et bra salg på brukte MC. Dette betyr at vi nok kommer på å møte mange tohjulinger på tur i sommer!
Se merke-statistikken under bildet.

KTM har truffet MC-markedet med sine Duke og Adventure-modeller. Her representert med nyheten Duke 890 R.
MERKE-STATISTIKK:
Merke – Antall – Markedsandel – Endring:
1. Yamaha – 880 – 19,1 – 26,4 2. BMW – 759 – 16,4 – 12,1 3. Honda – 691 – 15,0 – -4,6 4. KTM – 607 – 13,2 – 12,8 5. Triumph – 301 – 6,5 – 44,0 6. Kawasaki – 292 – 6,3 – 50,5 7. Ducati – 224 – 4,9 – 35,8 8. Husqvarna – 182 – 3,9 – 24,7 9. Harley-Davidson – 144 – 3,1 – -28,4 10. Piaggio – 141 – 3,1 – 53,3 11. Suzuki – 134 – 2,9 – -6,9 12. Indian – 73 – 1,6 – 37,7 13. Royal Enfield – 32 – 0,7 – 700,0 SUM TOTALT: 4615 stk. Oppgang totalt: 14,8 %1
Kilde: Opplysningsrådet for Veitrafikken AS. Forbehold om feil.

Triumph har de siste årene blitt en av de store MC-aktørene i Norge. Her representert med nyhetene Tiger 900 GT Pro/Rally Pro.