Ny Yamaha Ténéré 700 Rally Edition

26.06.2020

 

Yamaha hviler ikke på sine laubær og kommer med en ny utgave at Ténéré 700 med tilnavnet Rally Edition, som er enda mer orientert mot offroad. Nå vil nok mange grusførerne få kløe i lommeboka!

Tekst: Ole-Andreas Isdahl.
Foto: Yamaha.


Litt rart kanskje når man vet at Yamaha ikke klarer å levere nok av det første utgaven av modellen, som i 2019 bare kunne bestilles på nett! I år har det nemlig vært trått med leveransene av fulleffektutgaven, og mange venter fortsatt på at disse skal kunne leveres.

Men, men, vi synes allikevel det er kult at Yamaha reindyrker knallsuksessen T7, som den heter på folkemunne. T7 er i dag selve symbolet på «less is more» og har virkelig løftet hattene av motorsykkelfolket. Det er solgt ca. 8000 sykler i Europa, og folk digger sjarmtrollet som både er kjapp, sterk og utrolig morsom å kjøre. Prisgunstig er den også.

 

 

Den reviderte utstyrspakka:
Yamaha sier i sin pressemelding at Rally Edition er spekket med bedre komponenter med lavere vekt, men det sies lite om hvilke komponenter det er snakk om. Vi ser at sykkelen er tilpasset grus- og offroadsegmentet, og den har blant annet fått ny farge som er i henhold til den gamle XT 600 og Paris Dakar-generasjonen med bedre beskyttelse av motor og radiator. Rally Edition er om mulig enda høyere enn normalen og har nå en sittehøyde på hele 89,5 cm.

 

Yamaha sier selv at det da skal gå kjappere og bli enklere å bevege seg fra sittende til stående kjørestilling, og det tror vi på. Endringene er ikke kjempestore og tar på ingen måte pusten fra oss, men vi tror allikevel at grusfolket kommer til å digge nykommeren som har mye av utstyret denne førergruppen liker. Men forskjellen fra det opprinnelige T7-modellen som kom i 2018 er ikke slående når man leser utstyrslisten.

 

Ny og gammel, side om side.

 

XT 500 og XT 600 har begge ikon-status og er begge meriterte modeller som var fryktede konkurrenter i de gamle ørken-rallyene. Ténéré 700 har selv om den ikke er meritert på samme måte blitt en kjempesuksess, og vi tror det så absolutt er plass for Rally-utgaven som kommer til butikkene allerede i midten av juli i år. Prisen blir kr 156.900, hvilket fortsatt er lavere enn KTM sin 790 Adventure R, som den gjerne sammenlignes med. Ikke noe å si på prisingen som skal være ganske riktig. Så får vi håpe da at Yamaha denne gangen klarer å levere sykler til det norske markedet!

Vi sier lykke til og krysser fingrene.

 

 

Please reload

Banner-123mc-på-mca-nettside-2.jpg

Nyhetsarkiv:

Please reload

Flere nettnyheter:

Please reload

Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
198x198_Yamaha_jul20.gif
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif
Gunderser-nettbanner-mar19-2020.gif
OnlineMC1_NY.gif
MC-Huset_200x200_feb20.gif
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_DL1050XT.gi
AMD-banner-mca-mar20.gif
Speed_Banner-mca-mar20.gif
Banner-SpeedTripleRS-724x66-MCAvisa_NO_n
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
Gunderser-nettbanner-mar19-2020.gif
MC-Huset_200x200_feb20.gif
198x198_Yamaha_jul20.gif
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.