Brukttest: Ducati Monster 1200 S

05.06.2020

 

MC-avisa fortsetter testene av bruktsegmentet. Denne gangen er det en Ducati Monster 1200 S som står for tur. Testsykkelen fremstår som et prakteksemplar, og er en 2016-modell som står for salg hos AMD Motorsykler i Oslo.

Tekst og foto: Ole-Andreas Isdahl.
 

 

Pris testsykkel: 174.900.-
Årsmodell: 2016
Km: 15.600 km
Våtvekt: 211 kg
Tank: 17,5 liter
Girkasse: Manuel
Står utstilt hos: AMD Motorsykler i Oslo.

Monster 1200 S er en skikkelig «brulmebass» av en nakensykkel. Den yter 147 hk og hele 124 Nm, og da trengs det førerstøtte. Denne modellen har blant annet Cornering ABS fra Bosh, traction control, wheele control, tre kjøremodus, Øhlins dempere og heftige M50 bremsekalippere fra Brembo. En liten effektiv lyktekåpe som gir vindbeskyttelse for føreren når det drar seg til, er også på plass.

 

 

Monster-modellen har allerede rukket å få ikonstatus, og er vel på mange måter også på vei mot en legendestatus. 1200 og 1200 S er de største i monsterfamilien som ble lansert første gang i 1993. Ducati har laget mange og ikke minst nydelige versjoner at modellen som ble svært populær i markedet. Dette er rett og slett en image-bombe som oser testosteron, og testsykkelen har i tillegg et effektanlegg fra Termignoni som gir en himelsk Ducati-lyd og setter sykkelen rett inn i head twister-kategorien.

 

 

Testen vår bekrefter at dette er et råskinn som ligger i high end-segmentet. Motoren er så kraftig at du faktisk trenger den førerstøtten du har tilgjengelig. Gassresponsen er fin og presis og distribuerer kreftene veldig bra. Vi synes det fungerer best å kjøre sykkelen i normal-modus i by og bærmiljø, og det er nok også hensikten. Setter man sykkelen i «sport», opplevde vår testfører at man virkelig må mene noe med det, for her vil sykkelen helst ha en stram vaier og et godt gasspådrag. Småkjøring blir litt rykkete og krevende og skal jo heller ikke brukes til denne type kjøring. Sykkelen har nye og gode dekk, og Øhlins-demperne håndterer dårlig og ujevnt underlag overraskende bra. Sykkelen trives definitivt best på gode veier og blir da hysterisk morsom. Faktisk så morsom at det er helt greit med en styredemper.

 

 

Ducati lager fantastiske rammer og svingarmer som virkelig bidrar til de festlige kjøreegenskapene. Girboksen er litt trang i første og andre gir, men blir smidigere derifra. Girkassen er fin, kjapp og presis og bidrar til den sportslige kjøreopplevelsen sykkelen gir.
 

Sykkelen er nok godt vedlikeholdt, og vi fant ingen skader eller lekasjer under testen. Vi er fornøyd med opplevelsen av denne sykkelen, som ikke bærer nevneverdige preg av å være fire år gammel.

Please reload

Flere nettnyheter:

Please reload

Nyhetsarkiv:

Please reload

Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
MC-Huset_200x200_aug20.gif
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif
OnlineMC1_NY.gif
Annonseinnhold
AMD-banner-mca-mar20.gif
Speed_Banner-mca-mar20_okt.gif
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_DL1050XT ok
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
MC-Huset_200x200_aug20.gif
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.