Frem fra arkivet – volum II


Det siste bildet i Volum I i vår miniserie fra Arne Paulsens arkiv ble avsluttet med et bilde fra NM løpet på Bruvollen travbane i 1971. Vi fortsetter der vi slapp med noen bilder fra miljøet rundt sidevognsracing på 60- og 70-tallet.

Tekst: Jarl Hole. Foto: Arne Paulsens arkiv.

Klikk her for å se første del.

Sidevognsykler var imidlertid ikke bare forbeholdt racing. På den tiden var det en stor og trofast skare motorsyklister som foretrakk tre hjul i stedet for to. Fordelen var at du kunne få med deg hele familien i sidevogna, og de kunne sitte under tak om det ble dårlig vær. Det var med andre ord ikke en raritet å treffe på et sidevongsekvipasje ute på landeveien for 50 år siden. I dag hører det med til sjeldenhetene om det dukker opp en sidevogn.

På slutten av 60-tallet hadde sidevognsracing utviklet seg ganske kraftig fra de første konkurransene hvor syklene var standard sykler med standard sidevogner. Nå var det kun spesialbygde sykler og vogn som gjaldt. Her er Arne Paulsen med «burkslaven» Boern i fint driv utstyrt med en «frisert» 650 cc Triumph Bonneville motor.

Selv om det var hard konkurranse ute på banen, var det gemyttelig i depoet. Her er det etablert depo midt på banen, og verktøykasser og kjøreutstyr ligger henslengt. Mannen med krykker er Ivar Ore, artikkelforfatterens helt og forbilde. Han bodde i nabolaget og kjørte Velocette 500 cc Thruxton med én sylinder og hele 43 hk. Kulelynet og jeg fikk lov til å være med å dytte i gang sykkelen hans og sågar pusse på den. Uten Ivar Ore, ingen motorsykkel på meg, det er jeg sikker på. Ivar Ore døde dessverre altfor tidlig av skadene han fikk etter en flyulykke i USA.

Den avslappede stemning fortsetter på Hovlandsbanen utenfor Larvik. Arne er på vei til depoet med «burkslaven» Jan Gulliksen sittende på huk i vogna.

Maarten Mager hadde mistet BMW-agenturet og konverterte til å bli en ihuga Moto Guzzi-mann. Under den spennende NM-finalen på Bruvollen i 1971 ble han overraskende slått av Sam på en BMW. I ettertidens kranke lys kan man vel kanskje si at BMWs boksermotor var noe bedre egnet til formålet enn Moto Guzzis V-twin.

Med sidevogn er det et hjul til å punktere med. Da er det av med hjulet og ned på kne for å prøve å lappe slangen. Sykkelen ser ut til å være en BMW R69 utstyrt med en ekstra stor bensintank, såkalte Hoske tank etter navnet på produsenten. Det ser også ut til at sykkelen har en ettermontert elektronisk turteller.

Det er 1971 og Arnes Velocette har fått påmontert Steib sidevogn for å gjøre plass til Ingrid og lille Hilde. Velocette var nok ikke sidevognentusiastenes førstevalg, men man tar hva man har.

Arne solgte etter hvert Velocetten til fordel for en mer velegnet sidevognsmaskin, BMW. Steib-vogna fulgte selvsagt med over.

#Nyhet

Flere nettnyheter:

Nyhetsarkiv:

Annonseinnhold
MC-OSLO-web-banner-des20.gif
MC-Huset_200x200_aug20.gif
198x198_Yamaha_des20.gif
OnlineMC1_NY.gif
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_DL1050XT ok
AMD-banner-mca-mar20.gif
Speed_Banner-mca-mar20_okt.gif
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
MC-Huset_200x200_aug20.gif
198x198_Yamaha_des20.gif

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.