KTM løfter hatten av de fleste med «The Super Scalpel» 890 Duke R


KTM vet å holde temperaturen høy under topplokket til KTM-elskerne – og konkurentene for den saks skyld. I fjor høst lanserte de helt nye KTM 890 Duke R som er en videreutvikling av «The Scalpel» KTM 790 Duke.

Tekst: Ole-Andreas Isdahl. Foto: KTM. 790 Duke var i og for seg så vellykket at svært få så for seg at det skulle komme en forbedring som toppet dette to år senere. Men KTM så mulighetene og ruller i disse dager ut 890 Duke R som har enda heftigere ytelser, høyere og bedre komponentnivå og forbedringer som tar den inn i eliteserien, og dette til en svært konkurransedyktig pris.

«Get Duked», sier KTM, og det er det nok veldig lett å bli nå! En kjapp analyse av sykkelens tekniske data og kunnskap om forgjengeren 790 Duke, forteller oss at dette er en sykkel i tivoliklassen. KTM omtaler 890 Duke R som «The Super Scalpel» og tar sykkelen mentalt inn mot storebror 1290 Duke R, som av mange kategoriseres som noe av det heftigste vi kan kjøre hva angår kraft og rampefaktor. Men prisen er altså langt lavere!

MC-avisa skulle egentlig reise til Spania for å kjøre 890 Duke R på bane i mars, men ble stanset av Covid-19 på målstreken, og det var en skikkelig nedtur. Men vi skal nok få testet sykkelen og lover å komme tilbake til leserne med en fyldig og god rapport. I utgangspunktet er 890 Duke R bygget på samme ramme som 790 Duke, men der stopper også mye av likhetene. 890 Duke R har faktisk blitt lettere og er oppgradert på stort sett alle områder hva angår bremser fra Brembo Stylema og dempere foran fra WP som her er justerbare. Bremseskivene er på 320 mm sammenlignet med 300 mm på 790 Duke, og dette skal nok sikre herlige bremseegenskaper og god kjølekapasitet på frekkasen fra Mattighofen. Bak sitter det en WP Apex justerbar monoshock som holder orden på svingarmens arbeid bak og kraftutvekslingen til bakhjulet. Bra saker for de som liker å ta i litt!

Dette handler og frihet og utfordringer på en gang, og maskinen er nok noe av det mest sporty du kan komme til å skreve over. Rammen er oransje, og sykkelen har et tett, kraftig og kompakt utseende. Parallelltwin-motoren er boret opp og yter 121 hk og 99 Nm, så her trenger du virkelig kvikkskifteren og blipperen på girkassen når du går på gassen. Veivakslingen er modifisert og har fått en 20 % økning på rotasjonsmassen, hvilket betyr jevnere gange og mindre vibrasjoner. Stemplene er større og lettere. Giringen er kjappere på grunn av en kortere gear shaft og gjør sykkelen enda kvikkere enn 790 Duke, som om den ikke var kjapp nok!

Alt i alt er nok 890 Duke R et presisjonsmonster som med sine knappe 166 kg nok vil bli en god håndfull for de aller fleste. Mappingvalgene er de samme som på lillebror 790, og ergonomien er litt endret for å sikre at føreren fortsatt kan ha god kontakt med forhjulet sitt. Dette er tivoli-kategori så det holder, og for oss som kjenner Duke-familien godt, kan vi med alle ord i behold uttrykke høylytt begeistring og entusiasme. Kanskje ingen nybegynnermaskin, men vi våger den påstand at du neppe finner mere moro og utfordringer for 162.000 kroner!

Hold på hatten, dette kommer til å flytte seg i alle akser og det kommer til å bli innmari morsomt. Tut og kjør.

#Nyhet #KTM

Flere nettnyheter:

Nyhetsarkiv:

Annonseinnhold
MC-OSLO-web-banner-des20.gif
MC-Huset_200x200_aug20.gif
198x198_Yamaha_des20.gif
OnlineMC1_NY.gif
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_DL1050XT ok
AMD-banner-mca-mar20.gif
Speed_Banner-mca-mar20_okt.gif
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
MC-Huset_200x200_aug20.gif
198x198_Yamaha_des20.gif

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.