Dekktrykkmagi

01.04.2020

Det er jo merkelig at om en i tjue plussgrader fyller riktig mengde luft i dekkene, og en skal ut å kjøre ei uke seinere når det er femten grader kaldere, at trykket i dekkene da er blitt lavere? Særlig siden det ikke har lekket noe luft ut av dekkene i mellomtida, og når barometeret på veggen viser nøyaktig det samme trykket som den dagen det var tjue pluss.

Av Tore Huseby.
 

 

Så da er spørsmålet: Hva har skjedd?  For trykket i dekkene denne dagen ER lavere enn det var den dagen du fylte dem.

Lufttrykket ute i naturen, og inne i dekket:
Jeg visste ikke svaret, men ville gjerne vite det. Så jeg forsket litt, og her er svaret: Årsaken er at luft er en blanding av ymse gasser, der nitrogen (ca. 80%) og oksygen (knappe 20 %) utgjør de viktigste. En gass påvirkes av temperatur slik at jo varmere det blir, jo mer øker trykket. Og motsatt – synker temperaturen, synker også trykket.

Lufta som befinner inne i dekket/slangen er jo avstengt fra omverdenen, slik at temperaturen på denne avstengte gassen vil øke eller minke i forhold til den frie lufta utenfor, som stort sett har samme trykk som normalt måles til 1013 Hpa (HektoPascal).

Det høyeste lufttrykket som noensinne er målt i Norge, er 1061 Kpa.  Målt i i pund, eller psi, som er en mer kjent størrelse for oss motorsyklister, utgjør dette 15,39 psi, eller altså pund, som vi sier i dagligtale. Det laveste som noen gang er målt, er 938,5 Kpa. Det betyr 13,6 pund. Den største barometriske forskjellen noen gang målt i Norge er altså en så liten variasjon som 1,8 pund!  Og trykket i våre dekk kan variere langt mer enn dette. Så lurer men jo på: Hvorfor?

 

Så hvor mye betyr da temperaturen for trykket inni dekkene?
Før vi begynner å svare på dette, er det viktig å huske dette: Det er lufttrykket i dekkene som egentlig bærer vekta av både deg, motorsykkelen din, bagasjen, passasjeren og alt MC-utstyret. En vekt på mellom to og sju hundre kilo, avhengig av type motorsykkel.  Det er altså ikke dekkene eller felgene som bærer deg og sykkelen din – underlig nok.  Og selv om lufttrykk måles både i bar, pund per tomme eller i hekto/kilopascal, så er en ting felles for alle fabrikanter:  

Dekk SKAL måles kalde!

Men tilbake til dekktrykk-mysteriet: Dekktrykket øker/minker med 1,5 psi for hver tiende grad. Det betyr at om du fyller ved null grader, kan du med fordel fylle tre pund MER enn det fabrikanten foreskriver. Dette fordi at 20 pluss regnes som en temperaturstandard på kalde dekk. Teoretisk betyr dette også at om man er i et land der det er 40 pluss, kan man med fordel fylle tre pund MINDRE enn det anbefalte dekktrykket.

Fordelen ved å ha riktig dekktrykk merkes både på drivstofføkonomien, levetiden på dekkene samt kjørekomforten. Og i grove tilfelle har det også mye å si for sikkerheten. Et for varmt dekk med for lite luft  kan både svikte bæreevnen samt eksplodere, nokså guffent å oppleve begge deler. Jeg vet, for jeg har opplevd begge deler.

Konklusjon:

1: Dekk skal måles kalde. Kalde vil si ved tjue grader. Sjekk hva din sykkel skal ha og ved hvilken vektbelastning. Mer vekt = mer trykk!

2: Forsikre deg om at du vet hva måleapparatet viser, om det er Bar, Pund, Kilo eller Pascal. Orker du ikke regne om selv, finnes det gode trykkalkulatorer på nettet.

3: Trykket varierer ca. 1,5 PSI pr. ti grader Celsius.

4: Hvis du tar hensyn til pkt. 1 og pkt. 2 er det ingen fare selv om du skulle få dekktemperaturer opp mot 70 grader ved ekstrem kjøring f. eks på  en bane – dekkene er bygget for å tåle dette.

Please reload

Flere nettnyheter:

Please reload

Nyhetsarkiv:

Please reload

Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
MC-Huset_200x200_aug20.gif
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif
OnlineMC1_NY.gif
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_DL1050XT ok
AMD-banner-mca-mar20.gif
Speed_Banner-mca-mar20_okt.gif
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
MC-Huset_200x200_aug20.gif
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.