Grusrookie med vårfornemmelser


MC-avisas Anders Eidevik hadde fått med seg at jeg har flere adventure sykler i stallen, og plutselig var vi på MC-tur sammen. Begge på mine sykler. Her fortelles det fra turen, og gode gruskjøretips gis!

Tekst og foto: Kyrre Hagen.

Anders, som nesten aldri hadde kjørt på grus før, ble plassert på den råeste grussykkelen jeg har, nemlig en modifisert KTM 690 Enduro R. Denne er rigget for de virkelig lange eventyrene. Sykkelen er lett og har massevis av krefter. Etter min mening er dette en av markedets aller beste grussykler. Selv benyttet jeg anledningen til å ta min første grustur på min nye Yamaha Ténéré 700.

I disse Corona-tider er det mye folk på skauen, så tanken om å passere bommer var i grunnen bare å glemme. Dessuten er det fortsatt tidlig på sesongen, så det ligger mye snø i skyggepartiene om du kommer opp i høyden. Turen gikk derfor til nabofylket Vestfold og Telemark. Jeg hadde blinka meg ut noen korte grusstrekk som er åpne veier for allmenheten. Et lite stykke i Sande, Langeliveien ved Krossjøen og Heieveien fra Hvarnesveien og sørover.

Ténéré 700 på sin første grustur. (Foto: Anders Eidevik)

Det er mye å passe på som «grusrookie», og setehøyden på 690en er vel omlag en meter. Det ble litt i lengste laget da vi skulle snu på en skogsbilvei som etter hvert ble uframkommelig. Plutselig lå det en stk. 690 og en stk. vestlending på bakken. Fotlengden strakk rett og slett ikke til. Utover dette klarte Anders seg utmerket på gruskjøringen. Han smilte fra øre til øre, og skrøt 690en opp i skyene.

Se opp for hundekjørere står det langs Heiaveien.

De mest grunnleggende prinsippene ved gruskjøring: Hvorfor står vi: Ved å reise deg opp på sykkelen under gruskjøring, flytter du plutselig kroppsvekten fra setet og ned på fothvilerne. Med andre og ca. 50 cm ned. Dette gjør sykkelen mere stabil. Dessuten får du mye større bevegelsesfrihet til å balansere sykkelen. Nødbrems på grus: Få rompa så langt bak på sykkelen som mulig. Brems så mye du kan med bakbremsen og litt med forbremsen. Du vil ikke låse framhjulet på grus. Har du sykkel med kjøreprogrammer, order disse biffen selv for det mest håpløse eksemplar av en gruskjører. Vektfordeling forover og bakover: Trenger du vekt på framhjulet for å kunne ta svingen, må du få kroppsvekten framover. Trenger du feste på bakhjulet for ikke å spinne, må vekten bakover. Stabilisere sykkelen i sving på løs grus: Om du kommer i svinger med mye løs grus, ønsker du ikke å legge sykkelen for langt ned. Da vil sykkelen gå ned. Dersom du i slike situasjoner legger vekten på ytterste fothviler, samtidig som du flytter kroppen inn mot svingen, oppnår du at sykkelen kjører gjennom svingen ute å legge seg nevneverdig ned. Du har klart å stabilisere den.

Rast langs Lågen: På veien hjem kjørte vi langs østsiden av Lågen, og tok en rast på en av gapahukene som brukes av laksefiskerne langs denne flotte elva. Rast ute i det fri hører liksom til, når naturen skal nytes. Nå er det bare å glede seg til flere fine turer, og håpe ikke Corona-situasjonen setter stopper for kjøreturene.

#Nyhet

Annonseinnhold
MC-OSLO-webbanner-198x198-jan22.jpg
Desmodromene-nettbanner-apr22_2.jpg
Team Bergen feb22.png
Rovik-web-banner-apr21-lo.jpg
Annonse web 198x300 Quad lock.png
Halvarssons_Mcavis_198x198px.jpg
OnlineMC_NY_2021.png
Annonseinnhold
724x66-Suzuki_GSX-S1000R-feb22.jpg
AMD Banner-mca-mar22.jpg
Banner-mca-sep21.jpg
Dainese Banner-mca-feb21.jpg
Banner-mca-mai22_724x66-pix.jpg