Korttest: BMW F 900 XR Sport – et fornøyelig tivoli av en motorsykkel

21.03.2020

 

MC Oslo lot MC-avisa teste splitter nye BMW F 900 XR Sport, en utrolig velbalansert sykkel som byr på lettkjørt moro i bøtter og spann.

 

Tekst og foto: Ole-Andreas Isdahl.

 

Bruksområde:
F 900 XR Sport er en rå hybrid som ligger midt imellom verstingene i streetfighter- og touringsegmentet. Sykkelen er enormt sportslig, men samtidig proppfull av komfort. Dette gjør den like festlig å kjøre på kortere terapiturer på ettermiddag og kveld som den behagelig og på langre turer. Du får gode lasteordninger som også gjør den velegnet til touring.

 

 

Med sin tekniske fullkommenhet får du råskap og presisjon du bare finner i high-end segmentet og blant de verste gaterampene. Dette skal til og med holde lenge for de førerne som pleier å ta i litt ekstra. Å bygge en perfekt motorsykkel dreier seg om å inngå kompromisser, og ingen har så langt klart det helt, men ... dette er neimen ikke langt unna!

 

 

Kjøreegenskaper:
BMW F 900 XR har en fantastisk styregeometri som i kombinasjon med ergonomi, motor, ramme, svingarm og dempere produserer helt vanvittige kjøreegenskaper. Det nye TFT-instrumentet er et av de aller beste i klassen og hever kjøreopplevelsen ytterligere. Bryterne er enkle å nå og brukergrensesnittet til skjermen er fantastisk bra – til og med lesbare størrelser på tall og bokstaver. F 900 XR skiller seg fra mange av konkurrentene ved at den byr på en usedvanlig god mobilitet i svingkombinasjoner. Det er nesten som å sitte på tvers på et skateboard hvor du enkelt flytter sykkelen sideveis under deg mens den leverer kirurgiske og svært forutsigbare svingkurver. Egenskapene skaper euforiske kjøreopplevelser. Jo frekkere jeg er i nedleggene, jo tryggere og mer stabil blir sykkelen i svingen. F 900 XR er godt motorisert, og de elektroniske førerstøttesystemene, det elektroniske gisskiftsystemet og mappingvalgene gjør sykkelen til en lynkjapp sak med svært høy fun-factor. Så forutsigbar, så utrolig morsom og så vanvittig nydelig å kjøre.
 

 

Testføreren mener:

Å skalere ned suksessen BMW S 1000 XR viser seg å være en svært god idé. Denne sykkelen har alt. Og da mener jeg absolutt ALT. BMW F 900 XR Sport er komfortabel, sportslig, morsom og en av de best balanserte mororsyklene jeg noen gang har kjørt. Teknisk perfekt med et komponentsamspill jeg nesten ikke har opplevd makan til. En ballerina av en motorsykkel som leverer ytelse og presisjon på absolutt ALLE områder. Du gleder deg til ALT, gasse, gire, svinge, bremse, kose, bølle, alt er bare helt herlig. Det som imponerer meg mest, er at sykkelen leverer bedre jo mer den pushes, det opplever en ikke så ofte på en gatesykkel. Dette er en vanvittig hybrid som leverer kjøreglede og komfort langt langt utover det du kan forvente. Et tivoli av en motorsykkel som leverer pur kjøreglede og lykkerus. Wow!

 

 

Tekniske data:
Motor: Twin i rekke, crossplane    
Hk: 104
Nm: 92
Ramme: stål
Dempere foran: Teleskop 43 mm, elektronisk
Dempere bak: Monoshock, justerbare elektronisk
Bremser foran: Brembo, 320 mm doble skiver, 2p
Bremser bak: Brembo 265 mm skive, 1p
Lengde: 2160 mm
Setehøyde: 86 cm    
Akselavstand: 1521 mm
Vekt våt: 219 kg
Tankvolum: 15,5 liter
Dekk foran: 120/70 – ZR17
Dekk bak: 180/55 – ZR17
Utslipp: 97,4 g/km Co2

Please reload

Flere nettnyheter:

Please reload

Nyhetsarkiv:

Please reload

Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
MC-Huset_200x200_aug20.gif
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif
OnlineMC1_NY.gif
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_DL1050XT ok
AMD-banner-mca-mar20.gif
Speed_Banner-mca-mar20_okt.gif
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
MC-Huset_200x200_aug20.gif
Web-banner-MC-Marine-apr20.gif

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.