El-sykkel – en fin form for trening mens vi venter på sommeren

26.02.2020

 

Peugeot har lenge laget elektriske tråsykler, men vi har ikke sett disse i Norge. Nå er Erling Sande AS blitt importør av high-end tråsykler og bygger opp et nytt forhandlernett.

Tekst og foto: Ole-Andreas Isdahl.
Hovedfoto: Peugeot.


Jeg bruker sykkelen mye for å holde meg i form både før og under kjøresesongen, og har lenge vurdert hvorvidt nettopp el-sykkelen kan være et alternativ til tråsykkel og om den kan stagge mine verste kjøreabstinenser gjennom vinteren?

 

 

Jeg er en helt vanlig mosjonist som sykkel mye til trening. Det hjelper meg med å holde magen sånn rimelig flat, slik at jeg hvert år kommer inn i kjøredressene mine uten så altfor mye ubehag. Ikke så kult å se ut som en presset tomat eller en dude med altfor høyt blodtrykk. Jeg har fulgt med på el-sykkelfronten og tenkte etter siste snøfall at nå er tiden inne for å prøve alternative løsninger! Jeg ringte til Morten Gjestad hos Erling Sande AS og spurte om jeg kunne få testkjøre en av deres nye fulldempede Peugeot-modeller, og det fikk jeg selvfølgelig. Målet var å avklare følgende:

1. Kan el-sykkelen stagge mine verste kjøreabstinenser?
2. Kan en fulldempet versjon føre til at jeg kjører oftere og lengre og i nytt terreng?
3. Kan el-sykkelen gi samme eller bedre treningseffekt?
4. Er el-sykkelen bare en identitetsmarkør som ikke har noe for deg?

 

 

Jeg ble utstyrt med en stk. Peugeot EM02 FS Powertube, og har nå syklet på denne i drøye to uker – og jeg elsker det.

 

 

Skeptisk til elektrisk sykkel:
Jeg var i utgangspunktet skeptisk til hele greia fordi jeg mente at dette var et gedigent tilbakeskritt, ikke minst mitt eget selvbilde som forteller meg at jeg så absolutt må være i stand til å sykle selv, for egen helses skyld! Så da jeg hentet sykkelen, var jeg rimelig skeptisk, ikke trodde jeg at dette ville gi noen særlig treningseffekt heller, jeg var jo tross alt vant til å ligge å dure på «tour de finans» mellom Sandvika og Oslo sentrum hver eneste dag, og der går det fort.

Men du verden hvor feil man kan ta! Den elektriske Peugeoten fra Erling sande AS imponerte fra første tråkk, og sykkelgleden ble bare større og større. Ja, gleden og nytteverdi ble etter hvert så stor at de største motorsykkel abstinensene mine også forsvant!

Tekniske data:
Peugeot EM 02 FS har nemlig en imponerende spec. Den leverer fire forskjellige kjøremodus, hvorav «turbo» er den heftigste. Den har hydrauliske bremser fra Shimano Deore, 27, 5 tommers hjulsett, og motoren fra Bosh og leverer 36 volt fra batteriet på 500 watt. Sykkelen leverer faktisk imponerende 75 Nm og drar deg rett opp i maxfart. Ladetiden er på 3–4 timer (med 220 V), og sykkelen leverer en maksfart på 25 km/t. Rekkevidden er på hele 95 km, hvilket ikke er verst.
 

 

Kjøreopplevelsen overasker:
Jeg bruker litt tid på å venne meg til sykkelen som selvfølgelig er tyngre enn en vanlig sykkel av samme type (fulldempet offroad), men motoren er så kraftig at det ikke betyr noe som helst. Med sine 75 Nm akselererer sykkelen råkjapt, og jeg synes så absolutt at dette er et veldig bra substitutt for mine verste motorsykkelabstinenser. Sykkelen oppfører seg ikke ulikt, og jeg har det kjempemorsomt med den pigge styregeometrien.

 

Jeg er jo vant til å kjøre litt raskere på vanlig sykkel, men må si at jeg fort venner meg til maksfarten på 25 km/t som du så å si kan holde over alt. Mer enn fort nok i marka på stier og grusveier. Demperne jobber kjempebra, og selv på sti eller dårlig grusvei er det veldig behagelig å kjøre. Jeg har godt grep hele tiden. Rammen er stiv og fin, og dekkene sitter som ei kule på alt underlag, dette funker over alt. Det fine med el-sykkelen og bruken av den er at jeg får tilbake oppdagelseslyst og nysgjerrighet, og drar på lange turer i terreng jeg aldri tidligere har vært i, kjempemorsomt.

 

Kjøreopplevelsen er så fin at jeg ender opp med å bruke sykkelen mye mer enn det jeg trodde. Selv om vi bare er i midten av februar og kveldene fortsatt byr på minusgrader, nøler jeg ikke med å ta på meg treningstøyet og hodelykten, for så å suse inn i skogen på herlige og morsomme kveldsturer. Kjøreopplevelsene er rett og slett helt strålende, og jeg kjører både oftere og lengre enn det jeg normalt gjør på vanlig sykkel. Jeg opplever også at jeg ikke kjører fullt så hardt, og med en jevnere belasting og intensitet får jeg mer ut av treningen.

 

Peugeot EM 02 FS er en fulldempet sykkel og jeg var i utgangspunktet litt kritisk til gynging og bevegelser som kan hindre at all energi går rett ned i hjulene. Men med el-motoren blir min egen skepsis gjort til skamme, og jeg opplever en herlig kjørekomfort i alle situasjoner. Når jeg låser alle demperne, er sykkelen stiv og effektiv slik jeg foretrekker det, selv om jeg må erkjenne at jeg nå også har lært å sette pris på komforten og smitigheten en fulldempet el-sykkel byr på.
 

 

De litt grove Scwalbe-dekkene spiser alle typer underlag og fungerer også utmerket på asfalt. Savnet etter motorsykkelen blir faktisk nesten borte, og jeg har definitivt blitt hekta på el-sykkel. Magen blir mindre, og jeg kommer nok til å starte kjøresesongen i en bedre og slanker utgave av meg selv. Jeg er litt fattigere på cash, men desto rikere på opplevelser og happy som bare rakkern.

Så var det de fire spørsmålene da, hva konkluderer jeg med?
1. Kan el-sykkelen stagge mine verste kjøreabstinenser før sesongstart?
– Ja så absolutt.
2. Kan en fulldempet versjon føre til at jeg kjører oftere og lengre og i nytt terreng?
– Ja, så absolutt.
3. Kan el-sykkelen gi samme eller bedre treningseffekt?
– Ja, det mener jeg. Jeg presser mindre, jobber med litt lavere belastning over lengere tid og restituerer meg raskere. Ergo, bedre treningseffekt.
4. Er el- sykkelen bare en identitetsmarkør som ikke har noe for seg?
– El-sykkelen er nok en identitetsmarkør, men den har så absolutt noe for seg. Da gjør det vel absolutt ingen ting at sykkelen i tillegg kommuniserer at du ligger i forkant av teknologiutviklingen!

 

Prøv det selv, det anbefales virkelig.

Please reload

Banner-123mc-på-mca-nettside-2.jpg

Nyhetsarkiv:

Please reload

Flere nettnyheter:

Please reload

Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
198x198_MT-banner_feb.gif
MC-Huset_200x200_feb20.gif

Bunn

OnlineMC1_NY.gif
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_DL1050XT.gi
AMD-banner-mca-mar20.gif
Speed_Banner-mca-mar20.gif
Banner-Tiger900-mcavisa-724x66.jpg
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
MC-Huset_200x200_feb20.gif
198x198_MT-banner_feb.gif

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.