Bjørnar Eskedal sin Hayabusa med fem sylinder


Er det mulig å bygge å bygge en ekstra sylinder på en Suzuki Hayabusa-motor? Og dersom det er mulig, hvordan i herrens navn gjør man det? Tekst og foto: Ole-Andreas Isdahl. Denne artikkelen har vært publisert på en annen nettside tidligere.

Bjørnar Eskedal, bosatt utenfor Sandefjord, er en mekanisk trollmann. I mai 2017 fikk han for seg at skulle prøve å bygge en femsylindret Hayabusa-motor. Ja, du leste riktig, en ekstra sylinder på en av verdens største serieproduserte motorer! Han var slett ikke sikker på om det var mulig å gjøre det, men tanken var for besnærende til at han kunne la være å prøve.

Bjørnar Eskedal er en rolig, svært kunnskapsrik og erfaren mekaniker som begynte sin læreprosess allerede som åtteåring. Hele familien var engasjert i motormiljøet, og Bjørnar har utvilsomt gått en god skole og har tydeligvis tatt vare på absolutt all kunnskap han har tilegnet seg på veien.

Det Bjørnar gjør er det så absolutt ikke hvem som helst som kan gjøre, og med slike ferdigheter hadde han nok egentlig passet best i en design eller konseptutviklingsfungsjon hos en motorsykkelfabrikant! Men Bjørnar er tydelig på at dette er hobby og fritid, og det går mye tid til nettopp det. Dette er kos og det er slik det skal være.

Bjørnar har et stort og velutstyrt verksted som gjør det mulig for ham å gjøre alt selv, og nettopp det er et poeng for Bjørnar, han skal klare å gjøre absolutt ALT selv!! Det er en viktig del av hele greia. Operasjonen han står ovenfor omfatter kutting, maskinering, sveising og mye justeringsarbeid, mekanisk som elektronisk, og mye kan potensielt gå galt. Men Bjørnar har mye erfaring og planlegger det hele svært nøye og alt er tuftet på kunnskap, erfaring og ferdigheter. Det hele starter med kutteoperasjonen og maskineringen av en ny veivaksling.

Bjørnar maskinerte denne selv før den ble sendt til Widmar for balansering. Bjørnar hadde kjøpt to ødelagte Hayabusa-motorer som skulle kappes og tilpasses, og dette er jo i og for seg ikke noen «rett-frem øvelse». For egen del synes jeg operasjonen har klare likhetstrekk med å skille siamesiske tvillinger, og da blir jeg rett og slett litt imponert.

Først ble den ene motoren kappet ved sylinderveggen til sylinder nr. 1, og blokka ble deretter delt på midten av sylinder nr. 1. Sylinderrekken på motor nr. 2 ble deretter delt på midten av sylinder nr. 4.

Sylinderrekken ble deretter delt på midten av boringen på sylinder nr. 3, sveist på inn- og utsiden av honingen før montering av en ny sylinderforing.

Bjørnar var engstelig for at materialet skulle slå seg på grunn av høy varme, og la derfor motoren i et vannbad for å sikre nødvendig kjøling under sveising av de to kuttede motorseksjonene. Motorblokka, sylinderrekken og sylindertoppen måtte selvfølgelig planslipes. Bjørnar måtte deretter måle seg fram for å få den nye veivakslingen til å passe i den nye blokka. Bjørnar kuttet deretter den gamle sylindertoppen ved sylinder nr. 1, laget en ny topp med en ekstra sylinder og sveiset så disse sammen. Deretter ble toppen planslipt.

Toppdekslet er laget i støpt magnesium og kunne derfor ikke sveises, men Bjørnar fant en løsning på dette også.

– Jeg var selvfølgelig veldig spent på hvordan dette ble seende ut, og siden jeg selv ikke er noen fagmann, hadde jeg for anledningen tatt med meg en av Norges beste racingmekanikere, Eirik Garberg, Forteller Bjørnar. Eirik sin dom var klar, dette arbeidet holder et svært høyt nivå og er bedre enn forventet. Det ser til og med pent. Ikke mange har fått slik omtale før, må vite.

Men, ingen motor går uten tenning, og her står Bjørnar ovenfor en ny utfordring! For hvordan forteller man en femsylindret motor, som egentlig er designet og konstruert med fire sylindre, hvordan og når den femte sylinderen skal tenne? «Beats me» tenkte jeg, men Bjørnar hadde selvfølgelig tenkt på det, og hva gjør man da?

Jo, man bygger en simulator i en dreiebenk hvor man manipulerer tenningshjulet slik at sylinder nr. 5 tenner 90 grader etter sylinder nr. 1. Deretter kobler man det hele til en tenningssekvens med tennplugger for å verifisere at pluggene faktisk tenner.

For å få startet trengte selvfølgelig BJørnar en ny forgasserrekke med fem innsug, og denne fant han i Japan. En Mikuni TDMR 40 rekke ble løsningen, men Bjørnar måtte dreie nye innsug selv før det hele kunne monteres og startes opp. Det gjorde den på førte forsøk. Motoren var nå på 1620 cc og har en boring på 81 mm, slaglengde på 63 mm, kompresjon på 14:1 og en squish høyde på 1 mm. Kraftige saker, med andre ord.

Og vips, etter ca. 900 timers arbeid står en ny femsylindret Hayabusamotor klar. Riktig nok med litt høye sekundærvibrasjoner, men det kan tunes. «Mission accomplished», kan man si, og Bjørnar er svært fornøy med at han har gjennomført prosjektet, gjort ALT selv og til et mer enn hederlig resultat. For Bjørnar er det ikke noe poeng at motoren skal kjøres og brukes, men som han sier, kommer han helt sikkert til å «hive» motoren inn i en egnet sykkel bare for å ha gjort det. Nå ser Bjørnar fremover og undres på om det er mulig å bygge en H16 motor – en 16 sylindret boxermotor med to veivakslinger med drev imellom, og det forundrer ikke oss om han begynner på nettopp denne jobben! Vi er imponert over viljen, nysgjerrigheten, kunnskapen, ferdighetene og evnen til å finne løsninger – på egen hånd vel å merke. Det finnes helt sikkert mange som vil kunne hevde at de også kunne gjort det, men det er faktisk bare en som har gjort det, og han heter Bjørnar Eskedal. Ferdig snakka. Hatten av, Bjørnar.

#Nyhet

Flere nettnyheter:

Nyhetsarkiv:

Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
MC-Huset_200x200_aug20.gif
198x198_Yamaha_des20.gif
OnlineMC1_NY.gif
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_DL1050XT ok
AMD-banner-mca-mar20.gif
Speed_Banner-mca-mar20_okt.gif
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
MC-Huset_200x200_aug20.gif
198x198_Yamaha_des20.gif

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.