Helt ny Triumph Tiger 900 – lettere, sterkere, kjappere, penere og bedre

04.12.2019

 

Knappe fire uker etter den store EICMA-messen i Milano slipper altså Triumph nyheten om en helt ny Tiger 900. Vi har gjort en analyse av sykkelen og dens spesifikasjoner og er godt fornøyd med det vi ser.

 

Tekst: Ole-Andreas Isdahl.

 

Den nye utgaven kommer i tre versjoner som hver leveres i flere utgaver, akkurat som den gamle 800-versjonen. Tiger 900 er den enkleste basismodellen, Tiger 900 GT og GT Pro er gate og touringmodellen og Tiger 900 Rally og Rally Pro er offroad eller adventuremodellen som skal friste de virkelig eventyrlystne førerne som liker å herje med terrenget. Den største forskjellen på GT og Rally versjonen er størrelsen på forhjulet og vandringen på demperne, hvilket betyr mye for sykkelens kjøreegenskaper og balansering.

 

 

Triumph sin siste versjon av Tiger 800 var veldig bra og har solgt relativt godt i Norge. En moderne og livlig touringmaskin som holdt en moderne teknologisk standard og som leverte kjøreglede i bøtter og spann. Den nye Tiger 900 tar oss enda et skritt videre. Den er slanket ca. 5 kilo i tillegg til at den har fått en Eutro 5-godkjent motor som leverer 10 % mer kraft i mellomregisteret. Triumph sier selv at Tiger 900 i tillegg til en kjappere gassrespons leverer mer kraft gjennom mellomregisteret og videre opp til rødmerket, slik en tresylindret motor skal. Motoren yter 94 hk og 87 Nm og kommer heldigvis med kvikkskifter og blipper på GT og Rally versjonene, og da blir det nok skikkelig liv i leiren.

 

 

Designet har fått et vellykket løft, og selv om vi fortsatt ser at dette er en Tiger, er den vesentlig modernisert. Vi kan se elementer av tysk og italiensk design – sykkelen ser rett og slett bra ut. Ergonomien skal være i toppklassen, og føreren kan justere setehøyden i to nivåer (81 eller 83 cm). Styrene til Triumph er gjennomgående veldig bra og akkurat så brede som de skal være på en touringmaskin. Tiger 900 veier 194 kg tørr og har nok temmelig morsomme svingegenskaper med en aggressiv styrevinkel og en akselavstand på fine 1556 mm. I tillegg er Tiger 900 bedre balansert enn sin forgjenger og har en slankere og mer fleksibel, men stiv trellisramme.

 

 

Tiger 900 svarer så definitivt til 2020-kravene hva angår teknologi. Triiumph er gode på instrumentering, og en 7 tommers skjerm med topp oppløsning pryder sykkelens styre bak en fin vindskjerm. Ny IMU (internal Measurement Unit) og app-teknologi garanterer at du får tilgang til det aller siste av førerstøtte og fjernstyring av disse. Sykkelen har justerbare dempere og en bra bremsepakke fra Brembo, og vi er virkelig fornøyd med at Triumph leverer sykkelen med to forskjellige størelser på forhjulet. GT-versjonen har heldigvis fått et 19 tommer stort forhjul som tilbyr føreren både stabilitet og «fun factor». De som ikke kjører grus eller offroad trenger gjerne ikke et 21 tommers forhjul som kan ta noe av moroa på grunn av større gyroeffekt. Dette har Triumph gjort bedre enn noen av konkurentene som bare tilbyr 21 tommers forhjul i dette segmentet!

 

Vi synes dette ser veldig bra ut, og Triumph tilbyr som vanlig et stort modellutvalg som gjør det mulig å finne det som passer for deg og dine behov. Fabrikanten har allerede inngått et samarbeid med GIVI som tilbyr fine lastesystemer i en rikholdig utstyrskatalog. Kjører du mest alene, er dette fantastisk bra utstyr. Men kjører du ofte med passasjer, kan det bli litt lite med 94 hk og 87 Nm, tror vi, og skulle gjerne ha sett at Triumph tok i litt hardere på motorsiden. Effektsterke sykler er populært om dagen!

 

Prismessig antar vi, basert på prisene som foreløpig bare er oppgitt i svenske kroner, at sykkelen blir konkurransedyktig, og da ligger det nok til rette for nok et godt Triumph-år i Norge. Vi gleder oss til å testkjøre!

Please reload

Banner-123mc-på-mca-nettside-2.jpg

Nyhetsarkiv:

Please reload

Flere nettnyheter:

Please reload

Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
HQV_campaign_dec_19_offroad_198x200_NO_v
Utstyrsbanner_nov19.gif

Bunn

OnlineMC jan19 2.gif
Annonseinnhold
MC-avisa_ES_Zero_april-19_724x66.gif
AMD banner april 2019.gif
Banner-mca-mai19.gif
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
Utstyrsbanner_nov19.gif
HQV_campaign_dec_19_offroad_198x200_NO_v

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.