Odd Terje Døvik – teologen som ble NMCU-frelst!

03.11.2019

 

Norsk Motorcykkel Union (NMCU), med over 10.000 medlemmer, er landets største motorsykkelorganisasjon. Organisasjonen er bygd opp rundt 17 fylkeslag, et sentralstyre og et lite sekretariat i Moss. Det finnes også en rekke fylkessekretærer som ivaretar den lokale kontakten med myndighetene. Én av disse er Odd Terje Døvik, som i tillegg til å være fylkessekretær i Vest-Agder også er leder av NMCUs sentralstyre. Møt «OT», som han kalles blant venner, i dette høstportrettet i MC-avisa.
 

Tekst: Bjørn Richard Johansen.

 

– Jeg fikk førerkort på motorsykkel høsten 1979, for 40 år siden i disse dager! Og siden har det blitt flere hundre tusen kilometer med flotte turopplevelser på to hjul, forteller Odd Terje når vi møter han i forbindelse med et møte i regjeringslokalene på oppdrag for NMCU nylig.

Hi-fi og Honda:
Han kjøpte sin første tunge motorsykkel, en 1970-modell Honda CB 750 K0, en uke før han fylte 17. Men da var det fortsatt ett år igjen til han kunne kjøre den, så 100-kubikkeren fikk gjøre nytten en stund til. Hondaen kjøpte han for penger han tjente som overinteressert i lyd og hi-fi selger i butikken til ham som har blitt en av hans beste venner og kompanjonger i MC-miljøet, Vidar Schibstad. Vidar forteller at Odd Terje var en suveren selger av hi-fi anlegg, men kanskje enda bedre motorsyklist. De to har vært på utallige turer sammen.

 

– Den mest minnerike om jeg må velge er kanskje turen i 2009. Vi to dro på en 16-dagers tur for å krysse USA, fra San Diego til New York på hver vår Kawasaki 1000 Concours innkjøpt til formålet. For en tur! For noen minner! sukker Schibstad.

I dag er Døvik livstidsmedlem i NMCU. Det er en opsjon du har når du melder deg inn og som koster 7.500 kroner. Den inngangsbilletten har både han og kona valgt, får MC-avisa opplyst av godt informerte kilder. Medlem har han vært siden 1979, men ble først aktiv som tillitsvalgt i kretsstyret i Vest-Agder i 2015.

 

Foran the White House i Washington DC. – Etter at Secret Service hadde vist oss bort fra plenen i bakgrunnen. Vi fikk hver vår «pin» som plaster på såret da de skjønte at vi var fullstendig harmløse

 

Teolog og selger som kan drive butikk:
Odd Terje er utdannet teolog, og praktiserte som vernepliktig feltprest på Vatneleiren i Stavanger i 1989, for deretter å jobbe fire år som etikklærer og feltprest på Krigsskolen Gimlemoen i Kristiansand. Så konverterte han til næringslivet som ledertalent og senere toppleder. I dag bekler han rollen som administrerende direktør ved Returkraft AS i Kristiansand, et av Skandinavias mest moderne og effektive gjenvinningsanlegg. Selskapet omsatte for vel 190 millioner i 2018 og hadde et driftsresultat på over 20 millioner kroner. Så Døvik kan fortsatt drive butikk. Hi-fi eller søppel. Det går bra!
 
«OT», som Odd Terje begynte å bruke for å gjøre det lettere for seg selv og amerikanske kolleger, beskrives ellers som en svært positiv og glad fyr. Aldri sistemann i seng, men ofte førstemann opp på morgenkvisten. Engasjert og med mye stå-på-humør. Elsker å planlegge, f.eks. kjøreruter på neste års drømmetur som kan være opp-og-ned på Vestlandet eller en tur til alpene med MC.

I dag kjører både han og kona sykkel. Rita, som var rask å ta MC-lappen etter at hun traff OT i 2008, kjører en Ferrari-rød BMW F 800 GS. Disse to er ofte å se på turer i inn- og utlandet. Rita gir ham «fripass» på en alpetur i året, noe som kanskje kunne være til inspirasjon for mange ektefeller?

 

Odd Terje Døvik, som også er adm. dir. i Returkraft, tar imot den første lasten med restavfall fra Telemark. Returlasten for sjåfør Jan Øivind Olsen og hans kolleger blir matavfall og aske.
 

«Brødrene Schuberth»:
Et par ganger pr. sesong drar han av sted sammen med «Brødrene Schuberth», fire kompiser som alle har hvite Schuberth-hjelmer. Alltid godt planlagte kjøreruter og turopplegg i regi av NMCU-presidenten. Ifølge Vidar har Odd Terje Norgeskartet i hodet – og legger til at det trolig ikke finnes et sted i Norge OT ikke har besøkt på to hjul.

I årene 1995–2010 drev han firmaet Nordic Bike Adventure, og sendte nordmenn til USA på organiserte MC-turer. For det meste i sør-statene, men også en og annen tur til vestkysten. Og han hentet amerikanere til Norge for å kjøre MC her. I dag tar han ut «MC-tur-talentet» på sine årlige turer til mellom-Europa.

 

Høydepunktet fra årets sesong beskriver han slik:
– Opptil flere 2000-meters pass i Dolomittene!

 

Og det «verste» minnet?
 – Kanskje da vi måtte gjøre vendereis noen hundre meter syd for passhøyden mellom Tuddal og Rjukan, siste helga i mai, fordi det lå 10 centimeter snø i veien, forteller OT.

 

Gutta på (alpe)tur i september.

 

Fylkessekretær i NMCU:
NMCU sin ordningen med fylkessekretærer er etablert blant annet for å sikre kontinuiteten i arbeidet. Fylkessekretærene representerer NMCU i de fylkesvise MC-foraene, og har dermed et hovedansvar for den lokale kontakten med Statens vegvesen, fylkeskommuner, UP og andre som arbeider med motorsykkelrelaterte spørsmål.

– Enn så lenge beholder vi de gamle fylkesgrensene, uavhengig av regionsreformen. Men vi har også åpnet for at fylkeslag kan slå seg sammen, hvis det er hensiktsmessig. Dette har vi et avslappet forhold til. Poenget med kretslag er å ha mindre enheter med sterk lokal forankring, og så organiserer vi oss ut fra det, sier Odd Terje.

 

NMCU er viktig for MC-saken:
– Odd Terje er ikonet på NMCU sitt ordspråk om at «NMCU taler din sak der du ikke når frem alene», sier Bjørn M. Magnussen, daglig leder i NMCU, når han roser styrelederen fra Kristiansand.

– En god strateg, og dyktig til å gjennomføre tiltakene vi beslutter. Han er fokusert på å levere verdi tilbake til medlemmene, og minner oss i sekretariatet på at vi er her for medlemmenes skyld. Han vil virkelig jobbe for motorsykkelsaken, sier Bjørn M. Magnussen, som har varslet at han vil gå av med pensjon sommeren 2021. Derfor har NMCU allerede nå startet jakten på ny daglig leder.

 

– Det å jobbe sammen med styreleder Døvik er både givende og morsomt, sier Magnussen.
– Er du interessert i en spennende jobb, er god på ledelse, har organisasjonstalent og liker og har forståelse for politikk. Ja, da har du rett erfaring og bakgrunn og bør søke, er hans oppfordring.

Motorsykkelimportørenes forening trekker ofte fram NMCU som et eksempel på en viktig organisasjon for utviklingen av en god motorsykkelpolitikk, og som en støttespiller i arbeidet med å få ned avgiftene på motorsykkel i Norge.

 

– Vi er glad for det gode samarbeidet vi har hatt med NMCU i mange år og ser for oss at det er svært viktig at det utvikles til en potent MC-politisk og faglig front fremover med tydelige aksjonspunkter, sier Arve Lønnum, generalsekretær for Motorsykkelimportørenes forening.

 

Dette er også en MC-opplevelse: Lunsj i det fri i godt selskap.

 

Rekruttering blir viktig fremover. Flere kvinner. Flere unge:
– Jeg er ambisiøs og opptatt av at NMCU må vokse i antallet medlemmer i årene fremover. Og vi trenger flere unge, og flere kvinner, for å reflektere mangfoldet blant norske motorsyklister, sier en engasjert Odd Terje Døvik.

– Vi må ta inn over oss at vi lever i en tid med ekstremt lav risikotoleranse. Kombinert med et sterkt fokus på miljø og en nesten ubegrenset tillit til teknologiens muligheter er det ikke gitt at vi får holde på som vi gjør i dag, med tanken full av fossilt brensel, og en fører av kjøtt og blod med full kontroll over gir, gass og brems.  Elektrisk framdrift skal vi nok håndtere, men en selvkjørende motorsykkel? Hvor gøy er det på en skala fra 1 til 10? Vi er ikke mange nok til å styre utviklingen, men vi kan styrke vår egen sak ved å opptre ansvarlig, droppe ekstremadferd på offentlig vei, ivareta vår egen sikkerhet og fortsette å stille krav til produsentene om å lage sykler med så lave utslipp som mulig.

Hva er det viktigste du ønsker å formidle til MC-avisas lesere?
– At NMCUs slagkraft og gjennomføringsevne er direkte knyttet til medlemstallet. Det er medlemmene som gir oss politisk «kjøttvekt» og økonomi til å være aktive på mange arenaer.

 

Hva er det mest givende med å gjøre det du gjør i MC-sammenheng?
– Da vil jeg framheve to forhold: For det første, det utrolige engasjementet som våre tillitsvalgte over hele landet legger for dagen. Det er både inspirerende og motiverende. For det andre, den sterke posisjonen NMCU gjennom mange år – lenge før min tid – har opparbeidet seg, og som gjør at vi blir tatt med på råd i alle sammenhenger der MC-politikk står på dagsorden, sier en engasjert OT.

På hvilken måte kan andre bidra til eller forholde seg til dette?
– Ved å melde seg inn dersom man ikke allerede er medlem, og oppfordre dem som fortsatt står utenfor til å gjøre det samme! Det koster bare 450 kroner i året, og styrker NMCUs evne til å fortsette arbeidet med å sikre vår mulighet til å kjøre MC med så stor frihet og så få begrensninger som mulig!

Dette er også et tema som opptar FEMA, Federation of European Motorcyclists Associations, der Odd Terje Døvik sitter som representant for Norge. FEMAs virksomhet sammenfattes i slagordet “Fighting for Riders’ Rights in Europe”, som oversatt betyr at FEMAs hovedmål er å ivareta europeiske motorsyklisters interesser og kjempe for deres rett til å kjøre motorsykkel uten unødige begrensninger. Organisasjonen ble grunnlagt i 1998, da de to organisasjonene FEM (Federation of European Motorcyclists) og EMA (European Motorcyclists Association) slo seg sammen.

– FEMA er den største motorsyklistorganisasjonen i Europa og har et sekretariat i Brussel, der tre heltidsansatte medarbeidere følger EU-kommisjonens utspill med “falkeblikk”, forteller OT.

 

Fra Bernina-passet. Bernina-passet er et høyt fjellpass i Bernina Range of Alps, i kantonen Graubünden i øst-Sveits. Den forbinder den berømte feriestedet St. Moritz i Engadin-dalen med den italienskspråklige Val Poschiavo, som ender i den italienske byen Tirano i Valtellina. Passet ligger noen kilometer øst for Piz Bernina.

 

Haugevis med MC-blader:
OT vil spesielt gi ros til en gruppe i MC-Norge gjennom intervjuet. Det er MC-forhandlerne:
– De ofrer den beste delen av sesongen for at vi skal ha det gøy - og sikkert - på veien. Det fortjener heder og ros, sier Odd Terje energisk.

I lystige lag dreier samtalen ofte inn på MC. Da gjerne ispedd fakta og historier OT har lest i et av sine mange MC-blader. Han har ifølge Vidar Schibstad «tonnevis» samlet. Cycle, Cycle World og Motorrad. NMCU-presidenten bare ler av påstanden om tonnevis og slår tilbake mot sin venn Mr. Schibstad. Han har langt flere enn meg! Alt slukes og spares på av disse kompisene. Bladene ligger i rekkefølge i egnede reoler. Ikke noe rot. Alt i system.

 

– Klisterhjerne og god hukommelse gjør det til en umulig oppgave å slå ham i fakta om motorsykkel. Kunne vi hatt en bedre styreleder i NMCU?
– Full gass og høyt tempo, men klok med gassen, det er vel beste måten å beskrive ham på, avslutter vennen Vidar Schibstad, når han blir bedt om å karakterisere OT.

KORT OM:

Navn:

Odd Terje Døvik.

Rolle:
Administrerende direktør ved Returkraft AS, og leder av Norsk Motorcykkel Union, NMCU. Fylkessekretær for NMCU i Vest-Agder.

Bor:
Søgne.

Familie:
Gift med Rita. Fire voksne barn. To egne og to bonusbarn. Et bonus-barnebarn!

Kjører:
2018 KTM 1290 Super Adventure S.

Medlem i:
NMCU.

Hobbyer:
Foruten MC; musikk, bøker og reiser.

Kjørt i 2019:
14.000 km. Høyt og lavt i syd-Norge, og en uke i alpene i september.

 

Klikk her for å gå til NMCU sin nettside.

 

Klikk her for å gå til NMCU sin side på Facebook.

Please reload

Banner-123mc-på-mca-nettside-2.jpg

Nyhetsarkiv:

Please reload

Flere nettnyheter:

Please reload

Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
HQV_campaign_dec_19_offroad_198x200_NO_v
MC-Huset_aug19.gif

Bunn

OnlineMC jan19 2.gif
Annonseinnhold
MC-avisa_ES_Zero_april-19_724x66.gif
AMD banner april 2019.gif
Banner-mca-mai19.gif
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
MC-Huset_aug19.gif
HQV_campaign_dec_19_offroad_198x200_NO_v

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.