Her er Indians nye Challenger

30.10.2019

 

Indian gir seg ikke med store Touringcruisere. Vi har allerede presentert motoren, og her kommer presentasjon av nyheten Challenger hvor den nye PowerPlus-motoren blir midtpunkt.

 

Tekst: Oddbjørn Myklebust.

Foto: Indian.

 

Nå kommer Indian med en helt ny modell, ny ramme, ny motor og helt nytt kåpekonsept. Her kan det være fristende å trekke paralleller til Harley-Davidsons Road Glide. Den har også kåpen montert på rammen, og ikke på gaffelen. Indian har holdt på patenten med elektronisk justerbar vindskjerm. Denne vandrer ca. 70 mm. Mange spekulerer i at dette er modellen og motoren som ble laget i Victorys tid, men prosjektet ble utsatt og overført til Indian da Polaris Industrys valgte å fase ut Victory.

 

 

Foran motoren står en stor radiator som bekrefter at motoren er væskekjølt. I og med at denne modellen kommer nå, må den imøtekomme Euro 5-kravene på det europeiske markedet, selv om det virker som at dette er en modell som fortrinnvis er tiltenkt hjemmemarkedet. Til presselanseringen er det kun invitert to journalister fra Europa, og da sier det seg selv hvor det satses.

 

 

Challenger kommer i tre utgaver, Dark Horse, Limited og Standard. Prismessig vil de to førstnevnte ligge i samme sjiktet som Chieftain Dark Horse på ca. 420.000,-, mens Standard-utgaven vil trolig få en prislapp på rundt 400.000,-.

 

 

Challenger vil bli utstyrt med alt som trengs både for lange og korte turer. Cruisekontroll, Full LED-belysning, behagelig touringsal som tåler mange mil, ABS, Nøkkelfri tenningslås, vanntette sidevesker, race-spekkede radialmonterte Brembo kalippere, nye Performance Touring Metzeler Cruisetec dekk, justerbare luftingsventiler og tre kjøremodus; regn, stabdard og sport. Audiosystemet Ride Command er plassert i kåpen og gir føreren all som trengs av informasjon og lyd. Limited og Dark Horse-modellene er også utstyrt med systemet som har fått navnet Smart Lean Technology. En Bosch IMU som styrer traction både i sving og på rettstrekke.

 

 

Vi håper å få testet Challenger så snart sjansen byr seg. PowerPlus-motoren yter 121 hestekrefter og dundrer ut et dreiemoment på 178 Nm. Slike tall setter ny standard for hva som kan forventes av en amerikansk touringcruiser. Challenger veier 365 kg, og det er mer enn nok. Da er det greit med en slik heftig motor for å få skikkelige akselerasjonsopplevelser.

Please reload

Banner-123mc-på-mca-nettside-2.jpg

Nyhetsarkiv:

Please reload

Flere nettnyheter:

Please reload

Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
HQV_campaign_dec_19_offroad_198x200_NO_v
MC-Huset_aug19.gif

Bunn

OnlineMC jan19 2.gif
Annonseinnhold
MC-avisa_ES_Zero_april-19_724x66.gif
AMD banner april 2019.gif
Banner-mca-mai19.gif
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
MC-Huset_aug19.gif
HQV_campaign_dec_19_offroad_198x200_NO_v

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.