Kawasaki maner til gatekamp med heftige Z H2

25.10.2019

 

Kawasaki Z H2 løfter hatten på MC-markedet med ytelsesdata vi sjeldent ser makan til, og er med i kampen om å levere den heftigste «super-naked» sykelen i 2020.

Tekst: Ole-Andreas Isdahl.
Foto: Kawasaki.


Kawasaki sin helt nye gateramp skilter med en kompressormatet rekkefirer som leverer ca. 200 hk og heftige 137 Nm. Den moderne sykkelen er bygger rundt en kraftig trellisramme og er spekket med topp komponenter. Justerbare 41 mm dempere fra Showa, M4 Brembo bremser, «lean angle control» fra Bosh, elektronisk throttle control, power modes i alle fasonger, cruise controll, slipper clutch, ja alt det du bare må ha for å styre en kompressormatet kjempe som dette.

Z H2 har fått et tøft og lesbart TFT-instrument som ser veldig bra ut ved første øyekast, men vi mistenker at det nok blir lite tid til å sitte og glane på dette når du går på gassen. Størrelsen på tall og bokstaver er fin, men allikevel, her må du holde blikket der du skal, langt framme og på veien!

 

 

Z H2 har skikkelige «street fighter» mål med en styrevinkel på 24,9 grader, akselavstand på 1455 mm, en dempervandring på 120 mm foran og en horisontal, justerbar og trykksatt monodemper bak med en vandring på hele 134 mm. Dette taler for litt mer komfort enn det vi normalt opplever på lekne og ofte litt stive street fightere.

 

 

Setet har fått en markant forhøyning til passasjersetet, hvilket vil være helt nødvendig for å holde sitteposisjonen under gasspådrag. Passasjerer vil nok slite med å bli sittende der de skal dersom føreren bruker kreftene som er tilgjengelig uten annonsering.

Heftige spesifikasjoner og heftige komponenter kan også ha en nedside i form av høyere vekt og mer volum, som i sin tur er en tveegget problemstilling. Høy vekt kan på en side gi dårligere mobilitet i svingkombinasjoner, men kan på annen side gi mer komfort og bedre stabilitet i svingkurver. På en så kraftig og kompressormatet maskin med street fighter-mål velger vi å tro at det siste alternativet vil karakterisere Z H2. Vi må huske at den skal konkurrere med modeller som har tilnærmet samme ytelse og er nesten 50 kilo lettere!!

 

 

Men kompressormatede maskiner er og blir heftige. De leverer i prinsippet mye mer luft til forbrenning av større mengder drivstoff, og det løfter som regel på hatten. Z H2 er nok ingen nybegynnersykkel, og heldigvis har sykkelen det meste av den teknologien vi pr. i dag kjenner til på førerstøttesiden. Helt nødvendig.

Z H2 har det klassiske Sugomi-designet som har vært så særegent for Z-serien gjennom en årrekke, men nykommeren skiller seg helt klart ut med den kompressormatede kraftpakken. Vi tror nok at Kawasaki Z H2 kommer til å tiltrekke seg mye oppmerksomhet blant de mest erfarne førerne, og sykkelen vil helt sikkert booste salgstallene for Kawasaki i 2020. Skal du lykkes med å få tak i et eksemplar neste år, må du trolig være tidlig ute med bestillingen din!

Vi gleder oss til å ta rampen i nærmere i øyensyn på EICMA om en drøy uke og å prøvekjøre senere på vinteren.

Please reload

Banner-123mc-på-mca-nettside-2.jpg

Nyhetsarkiv:

Please reload

Flere nettnyheter:

Please reload

Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
HQV_campaign_dec_19_offroad_198x200_NO_v
MC-Huset_aug19.gif

Bunn

OnlineMC jan19 2.gif
Annonseinnhold
MC-avisa_ES_Zero_april-19_724x66.gif
AMD banner april 2019.gif
Banner-mca-mai19.gif
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
MC-Huset_aug19.gif
HQV_campaign_dec_19_offroad_198x200_NO_v

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.