Ducati slipper nyhetene om 2020-modellene i Rimini rett før EICMA-messen i Milano

25.10.2019

 

Kort tid før den store EICMA-messen slipper altså Ducati nyhetene om tre helt nye modeller, fem oppgraderinger av eksisterende modeller og tre helt nye elektriske modeller.

 

Tekst: Ole-Andreas Isdahl.

Foto: Ducati.

 

Ducati melder seg med andre ord på fremtiden sammen med Harley-Davidson, Zero og etter hvert BMW som også lurer i sivet på el-fronten. CEO i Ducati-konsernet Claudio Domenicali samlet onsdag i denne uken mer enn 1000 forhandlere fra 71 land til verdenspremieren for 2020-modellene som dreide seg om nytt design, høyere ytelser og noe ny teknologi.

Domenicali fremhever utvikling av el-segmentet som tilbyr et signatur-segment som byr på muligheter til å personifisere sykkelen med alt fra eget design, teknologi eller muligheter til å velge kvalitetskomponenter fra aller øverste hylle. Dette segmentet bygger videre på MIG-RR konseptet som ble lansert i 2018 og som omfattet sykler utstyrt med mye karbon og de aller beste komponentene. Ducati vil også produsere en MIG-S serie som fortsatt bruker gode komponenter, men vil være litt rimeligere og tilgjengelig for hvermansen.

Ducati vil levere en elektrisk utgave av MIG-RR konseptet som en Limited Edition som det bare skal produseres 50 eksemplarer av, så kommer det altså en Ducati MIG-S og en E-scrambler som helt sikkert blir interessant for det norske markedet. Alle segmenter med et klart og tydelig Ducati DNA. Ducati sier ingen ting om de tekniske kapasitetene på ytelse og batterier.
 

Claudio Domenicali, CEO i Ducati-konsernet.

 

De tre nye modellene som kommer er Panigale V2, Panigale V4 og Panigale V4 i en street-fighter versjon. Ytelsene på V2 oppgis med 995 cc, 155 hk og 104 Nm, selvfølgelig Euro 5-godkjent og pakket inn i et klassisk Ducati design, og med oppgraderte komponenter som tilbyr en sportslig styregeometri. Dette blir definitivt en heftig V-twin for de som liker sportslige maskiner med mye torque.

Mange har ventet lenge på Panigale V4 som er selve «superbike»-alibiet. Mye racingerfaring gjør det mulig for Ducati å ytterligere rafinere kjøreegenskaper, elektronikk, ergonomi og ikke minst motoren som representerer det største endringen. Nytt kåpedesign skal forbedre sykkelens pustekapasiteter, vindbeskyttelse og ikke minst stabilitet. Kraftbomben på 1103 cc og 214 hk byr på det meste av elektronikk og førerassistansesystemer som throttle control, mapping-valg og kvikkskift opp og ned. Rammen er gjort lettere og stivere foran for å gi føreren bedre kontakt med forhjulet under heftige nedlegg. Sykkelen har til og med fått mapping-valg for throttle control for at føreren skal kunne sette opp sykkelen med egne preferanser. Dette er materiell for de store og raske guttene og jentene og inngår ikke i noen nybegynnerpakke akkurat!

Den kanskje heftigste nyheten for hverdagsmotorsykkelisten er nok streetfighteren V4 som er satte opp med kapasiteter Ducati selv kaller «the fight formula». Ikke så rart når vi ser at sykkelen som ikke veier mer enn 178 kg er satt opp med den samme Desmosedici-motoren som Panigale V4 har fått, med 1103 cc og 208 hk som kan jekkes opp til 220 hk med et nytt effektanlegg. Tallene gjør den til noe av det aller heftigste i dette segmentet, og sykkelen trenger selvfølgelig alt du kan finne av førerasistanse får å håndtere jævelen. Dette går helt klart under kategoerien «tivoli», og med et bredt og godt styre er den nok både god og veldig heftig å kjøre.

Øvrige endringer dreier seg ifølge Ducati selv om mindre endringer på design og fargekombinasjoner på Scrambler-, Multistrada- og Diavel-modellene. Vi gleder oss til å ta modellene i nærmere øyesyn på EICMA-messen i Milano allerede 4. november, og du vil kunne se mer i MC-avisa sin 2020-katalog som kommer i desember!

Please reload

Banner-123mc-på-mca-nettside-2.jpg

Nyhetsarkiv:

Please reload

Flere nettnyheter:

Please reload

Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
MC-Huset_aug19.gif

Bunn

OnlineMC jan19 2.gif
Annonseinnhold
MC-avisa_ES_Zero_april-19_724x66.gif
AMD banner april 2019.gif
Banner-mca-mai19.gif
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.

MC-Huset_aug19.gif
OnlineMC jan19 2.gif