Fire perler på en snor – på tur med De Historiske i fantastiske omgivelser, del 3

20.10.2019

 

MC-avisa har testet ytterliger tre flotte hoteller i kjeden De Historiske Hotel og Spisesteder sammen med fire touringmodeller i 800-segmentet. Kjøreruten denne gang gikk i den sør-østlige delen av Norge og byr på mye herlig kjøretereng. I denne tredje av fire deler kan du lese om Nermo hotell i Gudbrandsdalen og Moto Guzzi V85 TT.

 

Tekst og foto: Ole-Andreas Isdahl og Even Wøllo.

 

Nermo hotell i Gudbrandsdalen – en perle danskene elsker og nordmenn ikke kjenner:
 

 

Nermo er virkelig et historisk sted hvor historien tar oss tilbake til 1866 da Johannes Nermo overtok familiegården i Gudbrandsdalen. Nermo var opprinnelig et stort gardsbruk, men eierne ble forgegangspersoner i utviklingen av turisme og reiseliv i Gudbrandsdalen. Hotellet er i dag fortsatt i familiens eie.

 

Hit kom det stadig jegere og fiskere på vei til gårdens seter på Hornsjø, hvor blant Thor Heyerdahls familie leide rom. De reisende satte pris på gjestfriheten og maten på Nermo, og i 1923 var gården blitt et populært pensjonat. I 1932 brenner imidlertid hele gården ned, og bare stabburet står igjen. Hotellet ble raskt bygget opp igjen, og ble et av de mest moderne byggene i Norge med sentralfyr og varmt og kaldt vann på alle rom.

 

 

I dag drives Nermo Hotell av Johannes og Susan Nermo med kollegaer som er usedvanlig vennlige og serviceorienterte. Gina orkestrerte vårt opphold med en innstilling som overgikk alt vi kunne forvente oss, og vi opplevde virkelig at gjesten var det aller viktigste. Hotellet er stilfullt innredet og har en helt spesiell atmosfære. Maten er kortreist og lages av produkter fra nærområdet i Gudbrandsdalen. Aldri før har vi fått en så god entrecote med så gode smakskontraster, rett og slett himmelsk.

 

 

Nermo er et vakkert sted, og kan i tillegg til de 31 rommene tilby 53 leiligheter i varierte størelser. Svært godt egnet for grupper. Nermo har i tillegg til dette flotte konferansefasiliteter som er akkurat like stilfullt innredet som hotellet.

 

 

Stedet er rett og slett en opplevelse, og hotellet ligger rett ovenfor Øyer og er ikke vanskelig å finne dersom du planlegger litt.

Mer informasjon om hotellene i denne artikkelserien finner du på www.dehistoriske.no.

 

Nykommeren Moto Guzzi V85 TT kom som en overraskelse og tok verden med storm:
 

 

Moto Guzzi er en av de eldste, men også minste motorsykkelprodusentene i Europa, og vel et merke som gjennom tidene har hatt sin egen lille menighet. Guzzi-entusiastene er lojale og elsker den særegne V-tvinmotoren som brukes i forskjellige størrelser på alle modeller. Moto Guzzi har gjerne ikke vært kjent for å ligge aller fremst innen teknologiutvikling, men overrasker i disse dager stort med V85 TT. Sykkelen som kom til det norske markedet i år ble raskt utsolgt, og det er i skrivende stund nesten ikke mulig å få tak i nye sykler – og det er ikke så rart.

 

 

V85 TT er nemlig annerledes maskinen som treffer førerne midt i hjertet, til tross for at den ikke ligger lengst fremme på listen over de heftigste innovasjons- og teknologiprosjektene. V85 TT er ingen turtallsbombe som blåser hatten av hodet på noen, men sykkelen har særegenheter som er helt spesielle og alle elsker.

 

V-tvinmotoren, som leverer beskjedne 80 hk og 80 Nm, har en herlig og myk gange. Lyden er euforisk og maskinen er brutal i lav- og mellomregisteret. Du har tre kjøremodus; road, rain og enduro. Sistnevnte kompler ut ABS og alt annet som du ikke ønsker å ha under grus- eller terrengkjøring.

 

Vekten er på fine 229 kilo ferdig tanket, og ergonomien er intet mindre enn enestående. Komponentkvaliteten er høy, og det brukes bare kjente merker av godt kvalitet. Rammen og svingarmen er enestående og matcher absolutt alle forhold og prøvelser. Det 19 tommer store forhjulet sikrer nødvendig stabilitet og fun-factor.

 

 

Moto Guzzi V85 TT har kardang, hvilket gjør den svært vedlikeholdsvennlig og godt egnet for touring. Komponentnivåer er høyt og bidrar vesentlig til de helt fantastiske kjøreegenskapene.

 

 

Leser du de ytelsesdataene til V85 TT, så er det egentlig lite som tilsier at du skal løpe av gårde til forhandleren. Tar du deg derimot tid til å prøve den, vil du som de aller fleste bli hodestups forelsket i denne helt spesielle motorsykkelen. Hemmeligheten ligger i totaliteten og måten Moto Guzzi med stor suksess har klart å skape en maskin som er så til de grader balansert. V85 TT er samordnet som en symfoni og utrolig herlig å kjøre.

 

Moto Guzzi har på en fabelaktig måte klart å forene kunnskap, erfaring og teknologi, og i sum blir dette perfekt. Dette dreier seg om komfort, forutsigbare kjøreegenskaper, fun-factor og kjøreglede få kan matche. Svakheten er ytelsen i toppen av registeret, men det lever du veldig godt med så lenge du har et så kraftig lav- og mellomregister og så enestående kjøreegenskaper.

 

 

Guzzien er blant de dyreste i dette segmentet, men det er helt greit. V85 TT er noe av det herligste vi har kjørt. Den er kraftig, har fantastiske kjøreegenskaper og kan brukes til absolutt alt, vei, grus, på og utenfor vei. Selv  sykler som koster 100.000 mer vil slite med å matche de fantastiske kjøreegenskapene!

 

I neste og siste del av denne artikkelserien får Suzuki V Strom DL 650 XT omtale. Så følg med!

 

Klikk her for å lese del 1.

Klikk her for å lese del 2.

Please reload

Banner-123mc-på-mca-nettside-2.jpg

Nyhetsarkiv:

Please reload

Flere nettnyheter:

Please reload

Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
MC-Huset_aug19.gif

Bunn

OnlineMC jan19 2.gif
Annonseinnhold
MC-avisa_ES_Zero_april-19_724x66.gif
AMD banner april 2019.gif
Banner-mca-mai19.gif
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.

MC-Huset_aug19.gif
OnlineMC jan19 2.gif