Begynnelsen på BMWs frontalangrep på cruisermarkedet?


Kan det være at vi får se BMW Motorrad Concept R18 på Eicma i Milano, og er dette begynnelsen på et frontalangrep på cruisermarkedet fra BMW? Tekst: Oddbjørn Myklebust.

Bare Harley som er herlig? Harley styrer fremdeles cruisermarkedet globalt, etter å ha solgt 228.000 MC i fjor, sammenlignet med BMWs verdensomspennende salg av 165.000 motorsykler over flere segmenter. Men den nye BMW 1,8-liters boksermotoren ser ut til å oppfylle alle kriteriene som kreves for å kunne gi både Harley-Davidson og Indian konkurranse hvis den blir en realitet. Dette på tross av at de har forsøkt før, og mislykkes totalt. Med sin modell R 1200 C, (1997–2004) som på tross av at den ble heftig markedsført i James Bondfilmen «Tomorrow Never Dies», med Pierce Brosnan i hovedrollen. Seksti hestekrefter og ti kilo moment var den gang uinteressant for målgruppen.

Annet forsøk gjelds? Men nå: For det første har BMW troverdighet og levetid som er vel så bra som de amerikanske merkene, og med den nye motoren har den størrelsen som skal til for å falle i smak hos amerikanske motorsyklister, som er det store cruisermarkedet.
Hvis 1,8 liter ikke er nok, antydes det allerede rykter om at en 2000 cc-versjon av denne nye BMW-motoren vil være tilgjengelig. Uten tvil for å overgå Harley-Davidsons 1923 cc og Indians 1901 cc V-twins. "Bigger is better", heter det "over there". Ernst Henne sine aner kan skimtes i designet: Det mest oppsiktsvekkende aspektet av Concept R18 er at denne nye store bokseren allerede har blitt vist i flere ulike custombygg, der den reneste av dem bare viser motorblokk, sylindre, innsug og eksos. Alt annet er enten gjemt eller kamuflert som noe annet enn det er i virkeligheten, for eksempel forgasserne som bare er dummys. Det er meget spesielt at en stor produsent som BMW velger å presentere motoren på denne måten. Designet minner om BMW og den berømte føreren deres, Ernst Henne, den gang han og BMW faktisk var raskest i verden på to hjul.

Større er alltid bedre: Det er Custom Works Zon "Departed" som ble vist i desember i fjor (2018) på det sagnomsuste Mooneyes Show i Yokohama i Japan. Døpt R18, indikerer at den har en kapasitet på rundt 1800 cc. Geometrien og designet på messesykkelen minner om mye eldre BMW-motorer. 
I april 2019 dukket det opp en annen custom sykkel med BMW-prototypemotoren på det årlige Handbuilt Show i Austin, Texas. Austin er også hjemmet til den anerkjente amerikanske custom byggeren Alan Stulbergs Revival Cycles, og show-sykkelen "Revival Birdcage" var som sagt tydelig inspirert av Ernst Hennes hurtighetsrekord på BMW-maskiner fra slutten av 1920-tallet og begynnelsen av 1930-årene.

#Nyhet

Flere nettnyheter:

Nyhetsarkiv:

Annonseinnhold
MC-OSLO-web-banner-des20.gif
CBP_198x198_jan21.gif
MC-Huset_200x200_aug20.gif
OnlineMC_2021-1.gif
198x198-Voge-web-banner-jan21.jpg
Annonseinnhold
724x66_MC-avisa-no_ES_Suzuki_DL1050XT ok
AMD-banner-mca-mar20.gif
Speed_Banner-mca-mar20_okt.gif
CBP_198x198_jan21.gif
MC-OSLO-web-banner-des20.gif
OnlineMC_2021-1.gif
198x198-Voge-web-banner-jan21.jpg
MC-Huset_200x200_aug20.gif

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.