Begynnelsen på BMWs frontalangrep på cruisermarkedet?

15.10.2019

 

Kan det være at vi får se BMW Motorrad Concept R18 på Eicma i Milano, og er dette begynnelsen på et frontalangrep på cruisermarkedet fra BMW?

Tekst: Oddbjørn Myklebust.

 

Bare Harley som er herlig?
Harley styrer fremdeles cruisermarkedet globalt, etter å ha solgt 228.000 MC i fjor, sammenlignet med BMWs verdensomspennende salg av 165.000 motorsykler over flere segmenter. Men den nye BMW 1,8-liters boksermotoren ser ut til å oppfylle alle kriteriene som kreves for å kunne gi både Harley-Davidson og Indian konkurranse hvis den blir en realitet. Dette på tross av at de har forsøkt før, og mislykkes totalt. Med  sin modell R 1200 C, (1997–2004)  som på tross av at den ble heftig markedsført  i James Bondfilmen «Tomorrow Never Dies», med Pierce Brosnan i hovedrollen. Seksti hestekrefter og ti kilo moment var den gang uinteressant for målgruppen.

 

 

Annet forsøk gjelds?
Men nå: For det første har BMW troverdighet og levetid som er vel så bra som de amerikanske merkene, og med den nye motoren har den størrelsen som skal til for å falle i smak hos amerikanske motorsyklister, som er det store cruisermarkedet.
Hvis 1,8 liter ikke er nok, antydes det allerede rykter om at en 2000 cc-versjon av denne nye BMW-motoren vil være tilgjengelig. Uten tvil for å overgå Harley-Davidsons 1923 cc og Indians 1901 cc V-twins. "Bigger is better", heter det "over there".

Ernst Henne sine aner kan skimtes i designet:
Det mest oppsiktsvekkende aspektet av Concept R18 er at denne nye store bokseren allerede har blitt vist i flere ulike custombygg, der den reneste av dem bare viser motorblokk, sylindre, innsug og eksos. Alt annet er enten gjemt eller kamuflert som noe annet enn det er i virkeligheten, for eksempel forgasserne som bare er dummys. Det er meget spesielt at en stor produsent som BMW velger å presentere motoren på denne måten. Designet minner om BMW og den berømte føreren deres, Ernst Henne, den gang han og BMW faktisk var raskest i verden på to hjul.

 

 

Større er alltid bedre:
Det er Custom Works Zon "Departed" som ble vist i desember i fjor (2018) på det sagnomsuste Mooneyes Show i Yokohama i Japan. Døpt R18, indikerer at den har en kapasitet på rundt 1800 cc. Geometrien og designet på messesykkelen minner om mye eldre BMW-motorer. 
I april 2019 dukket det opp en annen custom sykkel med BMW-prototypemotoren på det årlige Handbuilt Show i Austin, Texas. Austin er også hjemmet til den anerkjente amerikanske custom byggeren Alan Stulbergs Revival Cycles, og show-sykkelen "Revival Birdcage" var som sagt tydelig inspirert av Ernst Hennes hurtighetsrekord på BMW-maskiner fra slutten av 1920-tallet og begynnelsen av 1930-årene.

Please reload

Banner-123mc-på-mca-nettside-2.jpg

Nyhetsarkiv:

Please reload

Flere nettnyheter:

Please reload

Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
HQV_campaign_dec_19_offroad_198x200_NO_v
MC-Huset_aug19.gif

Bunn

OnlineMC jan19 2.gif
Annonseinnhold
MC-avisa_ES_Zero_april-19_724x66.gif
AMD banner april 2019.gif
Banner-mca-mai19.gif
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
OnlineMC jan19 2.gif
MC-Huset_aug19.gif
HQV_campaign_dec_19_offroad_198x200_NO_v

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.