Fire perler på en snor – på tur med De Historiske i fantastiske omgivelser, del 1

13.10.2019

 

MC-avisa har testet ytterliger tre flotte hoteller i kjeden De Historiske Hotel og Spisesteder sammen med fire touringmodeller i 800-segmentet. Kjøreruten denne gang gikk i den sør-østlige delen av Norge og byr på mye herlig kjøretereng. I denne første av fire deler kan du lese om kjøreruten, Festningen Hotel & Resort i Kongsvinger og Triumph 800 Tiger.

Tekst og foto: Ole-Andreas Isdahl og Even Wøllo.

At Norge er et herlig land for motorsykkelister, er ingen hemmelighet. Men ikke alle er like godt kjent med hotellperlene som kan gjøre turen din til noe mye mer enn en kjøreopplevelse. På denne turen som gikk på kronglete veier fra Oslo til Kongsvinger, Røros, Øyer, over til Fagernes og Jevnaker med retur til Oslo, besøkte vi tre herlige historiske hoteller på fire herlige kjøredager med fire herlige touringperler i 800-segmentet.

 

De fire maskinene vi tok med oss var Triumph 800 Tiger XcA, BMW F 750 GS, Moto Guzzi V85 TT og den minste utfordreren Suzuki DL 650 XT (V Strom). Syklene ble levert av Erling Sande AS, MC Olso, Loxkel og AMD Motorsykler.

 

 

I tillegg til å teste en ny rute blant De Historiske-hotellene, skulle vi på denne turen teste de fire modellene og avklare om disse kunne tilfredsstille preferansene til førere med veldig forskjellige fysiske forutsetninger og fysiske mål. Kan disse maskinene skape like gode kjøreopplevelser for førere med så store fysiske forskjeller? Da snakker vi om fysiske forskjeller på ca. 20 kilo og 25 cm!

 

 

Kjøreruten:
Vi prøver å unngå hovedveier når det lar seg jeg gjøre. Fra Oslo til Kongsvinger kjørte vi til Fetsund og oppover langs østsiden av Glomma. Det samme gjelder veien videre fra Kongsvinger mot Røros, der vi starter på vestsiden av Glomma opp til Elverum, så over på østsiden opp til Åkrestrømmen og videre på småveier videre til Røros.

Fra Røros gikk turen via Tynset til Folldal, og ned den fantastiske Atnadalen i hjerte av Rondane. Her er det mange fine små avstikkere for den som er eventyrlysten.

 

Fra Rondane over Venabygdfjellet til Ringebu, der vi igjen svingte over på «gamle veien» som snor seg opp og ned åssiden ned til Ørje.

Fra Ørje kjørte vi denne gangen mot Segalstad bru og videre til Synnfjell. Deretter ned til Dokka. Derfra er det flott både på øst- og vestsiden av Randsfjorden ned til Jevnaker, før du er tilbake i Oslo.

 

 

Festningen Hotel & Resort i Kongsvinger:

Festningen hotel og resort en en del av kjeden De Historiske Hotel og Spisesteder, som består av unike destinasjoner som alle har hatt en markant plass i Norges historie.

Festningen Hotel & Resort ligger på Kongsvinger Festning med en fantastisk utsikt over Kongsvinger by og Glomma, og hotellet ruver majestetisk over byen med en herlig utsikt i alle himmelretninger. Som et forsvarsverk og kulturminne er anlegget et av de viktigste i Hedmark fylke. Det historiske festningsverket, som en gang ble bygget for å stoppe fiendtlige styrker, er i dag en arena for storslåtte kulturaktiviteter og rekreasjon.
 

 

Festningen er gjennom de siste årene rehabilitert, og flere viktige historiske bygninger er satt i stand og tilrettelagt for ny bruk. Hotellet tilbyr motorsykkeleister topp og moderne boforhold, gode parkerings- og vaskemuligheter oppe på festiningen, og du kan til og med tørke tøy i eget tørkerom. Rommene er moderne og holder en høy standard.

 

 

Festningen har mye å by på, og er du interessert i å lære mer om stedets spennende historie, flyr tiden fort. Rommene i kasernen er nylig oppgradert. Her er gammel arkitektur tatt vare på og godt integrert i nye byggeskikker og bruk av moderne materialer. Veldig smakfullt og stilig.

 

Hotellet er på grunn av fasilitetene som stilles til rådighet veldig godt egnet for motorsykkelister, vi har gode parkeringsmuligheter, enkel og fin tilgang til rommene og hotellet kan huse små eller store grupper etter behov. Betjeningen er veldig hyggelig og hjelpsomme og forstår motorsykelistens behov. Staben er hyggelig og serviceinstilt og tok blant annet en aktiv og veldig hjelpsom rolle under vår foto-shoot. Bruker du litt tid på Google maps, finner du fort ut at områdene rundt Kongsvinger er spekket med morsomt kjøreterreng.

 

 

Triumph 800 Tiger XcA:

Triumph 800 Tiger var den største av de fire modellene vi hadde med, kanskje den minst lekne, men den matcher konkurrentene lett.

 

Teknisk er Tiger 800 et lite mesterverk med svært gode ytelser. Det tresylindrede motoren til Triumph er etter hvert velprøvd, og den leverer til godt over forventningene. Motoren yter veldig bra i mellomregisteret og fader ikke ut i toppen, den bare øker på og gir så absolutt det du trenger under for eksempel forbikjøringer. Den tresylindrede motoren har den karakteristiske Triumph-lyden som er ganske så kul.

 

Sykkelen er en av de største i denne klassen, med de fordeler og ulemper det gir. Det 21 tommer store forhjulet gjør sykkelen veldig stabil og forutsigbar, men samtidig litt mindre leken. Ikke kjempehøy «fun-factor», med andre ord. Hovedkompenenter som ramme, svingarm, dempere og bremser holder et veldig bra nivå og bidrar til herlige kjøreopplevelser i alle typer terreng.

 

 

Til tross for testførernes til dels store og fysiske forskjeller (lengde og vekt), var det ingen som klaget over ergonomi eller turbulens bak vindskjermen. Tiger 800 taklet alle forhold og imponerte alle de fire førerne. Det var kanskje ikke den vi snakket mest om, men den skåret nesten høyest på den tekniske og kvantitative delen av testen. Prismessig ligger den litt under BMW GS 750 og Moto Guzzi V85 TT. Dette er veldig bra saker, og her får du mye kjøreglede for pengene.

Investerer du i en kvikkskifter og smeller sykkelen i kjøremoduset «sport», blir det hele fryktelig festlig. Tiger 800 er ikke spesielt tung, hvilket gjør den veldig anvendelig i hverdagsscenariet.

 

 

Hovedkomponenter som bremser, dempere, ramme og svingarm leverer som sagt svært godt, og sykkelen takler varierende og til dels krevende forhold uten problem.

Designet er både tøft og så absolutt vellykket, og Triumph er helt i toppen i instrument-ligaen. TFT-instrumentet har mange justeringsmuligheter, og kjøreinformasjonen kan fremstilles på flere forskjellige måter. Den er lettlest og fungerer svært godt.

Triumph Tiger 800 har stor lastekapasitet og er en veldig bra turkompis. Utvilsomt svært mye kjøreglede pr. investert krone. Vi lar oss imponere, og alle testførerne scoret Tiger 800 høyt.

 

Dette er utvilsomt verdt å prøve.

 

I neste del av denne artikkelserien går ferden videre til Røros Hotell, og det er BMW F 750 GS sin tur til å få omtale. Så følg med!

Please reload

Banner-123mc-på-mca-nettside-2.jpg

Nyhetsarkiv:

Please reload

Flere nettnyheter:

Please reload

Annonseinnhold
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg
MC-Huset_aug19.gif

Bunn

OnlineMC jan19 2.gif
Annonseinnhold
MC-avisa_ES_Zero_april-19_724x66.gif
AMD banner april 2019.gif
Banner-mca-mai19.gif
120190723---mettzeler_MC Oslo.jpg

© MC-avisa – E-post: post@mc-avisa.no

Adresse: MC-avisa, Box 3009, 4392 Sandnes

www.123mc.no: Kjøp og salg av motorsykkel.

MC-Huset_aug19.gif
OnlineMC jan19 2.gif